ISPA w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaISPA (ang. Instrument for Structural Policies for Pre-Accesion) – Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej – jeden z trzech instrumentów finansowych Unii Europejskiej (obok PHARE, SAPARD) przeznaczony dla państw kandydujących do akcesji. Ma na celu ujednolicenie poziomu infrastruktury technicznej w zakresie transportu i ochrony środowiska. Działa podobnie do unijnego Funduszu Spójności, pokrywa do 75% kosztów inwestycji.
Cele:
- w zakresie ochrony środowiska:
- zwalczenie zanieczyszczenia wód i powietrza,
- pomoc w utylizacji odpadów,
- wsparcie we wprowadzaniu porządku prawnego ochrony środowiska,
- w zakresie transportu:
- rozwój infrastruktury transportowej,
- połączenie systemów komunikacyjnych z infrastrukturą krajów UE,
- budowa transeuropejskiej sieci transportowej.
Początkowo skierowany został do krajów kandydujących z Europy Środkowo-Wschodniej: (Bułgarii, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Polski, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier. Po wstąpieniu części państw kandydujących w 2004 r. beneficjentami została Bułgaria i Rumunia (do 2007 r.) w zamian uzyskały prawo do finansowania z Funduszu Spójności – podobnie jak członkowie z akcesji z 2004 r.).
Od 1 stycznia 2005 r. z budżetu ISPA korzysta Chorwacja.