Imperium ojca Rydzyka


Imperium ojca Rydzyka w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Imperium ojca Rydzyka – film dokumentalny Jerzego Morawskiego nadany przez TVP1 25 listopada 2002 roku. Tytułowa nazwa określa grupę współpracujących ze sobą instytucji, blisko związanych z ojcem Tadeuszem Rydzykiem i Radiem Maryja.

Odbiór | edytuj kod

Emisja filmu wywołała odzew, zarówno wśród środowisk kościelnych, jak i politycznych, a także medialnych.

Emisję filmu zdecydowanie skrytykowali toruńscy redemptoryści, twierdząc że ich głosy zostały nagrane podstępnie i wyemitowane bez ich zgody[1]. Prowincjał warszawskiej prowincji zakonu, o. Zdzisław Klafka potępił film i stwierdził, że „uwłacza on zasadom etyki dziennikarskiej”[2]. Polski Episkopat nie zajął stanowiska w tej sprawie, argumentując że powołał odpowiedni zespół do sprawowania opieki nad samym Radiem Maryja, a nie do „komentowania doniesień środków masowego przekazu”[2].

Do negatywnych ocen przyłączył się także ówczesny redaktor naczelny „Tygodnika Powszechnego”, ks. Adam Boniecki[3]. Stwierdził on, że film miał charakter donosu i nie powinien być emitowany[3]. Po emisji filmu, dziennikarka Anna Teresa Pietraszek wystosowała list otwarty do prezesa TVP Roberta Kwiatkowskiego, zarzucając autorom dokumentu naruszenie praw autorskich[4]. Debata o filmie odbyła się w jednym z odcinków programu publicystycznego Jana Pospieszalskiego Studio otwarte, krytyczne opinie na jego temat wyrazili wówczas zaproszeni do studia bp Sławoj Leszek Głódź i prof. Bogusław Wolniewicz[5].

W wydanym oświadczeniu Komisja Etyki TVP stwierdziła, że reżyser Jerzy Morawski, producent Ryszard Urbaniak i redaktor odpowiedzialny za emisję Andrzej Fidyk „uchybili zasadom etyki dziennikarskiej w Telewizji Polskiej S.A.”[4]. Zdaniem Komisji, nie opatrzyli oni odpowiednimi cytatami fragmentów pochodzących z filmu Anny Pietraszek Każdy dzień święty ojca Rydzyka[4].

Dobrą opinię filmowi wystawiła Rada Etyki Mediów[6]. Jej przewodniczący Juliusz Braun oświadczył, że był to „potrzebny głos dla ważnego społecznie zjawiska”[6]. Podkreślił jednak, że film był oparty na odczuciach tylko jednej strony sporu, choć autor zadbał, by zwolennicy Radia Maryja także mogli się wypowiedzieć[6].

Emisja filmu wywołała ostre sprzeciwy ze strony prawicowych polityków[7]. Łącznie 34 posłów z Ligi Polskich Rodzin, Ruchu Odbudowy Polski i Koła Poselskiego Katolicko-Narodowego wydało oświadczenie, w którym zaprotestowało przeciw działaniom TVP, nazywając je „akcją wymierzoną w dobre imię Radia Maryja i Jego Dyrektora Ojca Tadeusza Rydzyka”[7]. Politycy związani z LPR i Prawem i Sprawiedliwością: Marek Jurek i Anna Sobecka stwierdzili, że Telewizja Publiczna działa politycznie i zażądali odwołania prezesa Roberta Kwiatkowskiego[7].

Przypisy | edytuj kod

  1. Wokół filmu: „Imperium ojca Rydzyka” (pol.). niedziela.pl. [dostęp 2013-08-10].
  2. a b Oburzenie po filmie „Imperium Ojca Rydzyka”. ekai.pl, 2002-11-26. [dostęp 2017-07-02].
  3. a b Film „Imperium ojca Rydzyka” miał charakter donosu (pol.). wp.pl. [dostęp 2013-08-10].
  4. a b c Orzeczenie ws. filmu dokumentalnego pt. „Imperium Ojca Rydzyka” z grudnia 2005 r.. centruminformacji.tvp.pl, 2005-12-07. [dostęp 2017-07-02].
  5. W „Studiu otwartym” o Radiu Maryja (pol.). niedziela.pl. [dostęp 2013-08-11].
  6. a b c List REM o filmie Jerzego Morawskiego „Imperium Ojca Rydzyka”. radaetykimediow.pl, 2002-12-30. [dostęp 2017-07-02]. [zarchiwizowane z tego adresu.
  7. a b c Kontrowersje wokół „Imperium ojca Rydzyka”. wiadomosci.onet.pl, 2002-11-27. [dostęp 2017-07-02].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Imperium ojca Rydzyka" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy