Isdera Imperator 108i


Isdera Imperator 108i w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Isdera Imperator 108i – niemiecki supersamochód zaprezentowany w 1983 roku przez firmę Isdera i produkowany do 1990 roku[1]. Auto pod względem budowy i konstrukcyjnie bazuje na modelu Mercedesa C111 z późnych lat 60. Auto posiada silniki wyłącznie firmy Mercedes-Benz, które są umieszczane centralnie. W palecie Isdery model ten jest klasyfikowany w średnim segmencie. Produkowany był w dwóch krótkich seriach nazwanych (Mk1) i (Mk2). Pierwsza wersja była produkowana od 1986 roku do roku 1991, druga zaś wytwarzana jest od 1991 roku do dnia dzisiejszego. Obydwie wersje są limitowane. Do dziś wyprodukowano 17 aut podczas niemalże 30 lat produkcji. Wszystkie wersje modelu Isdera posiadały silniki 8-cylindrowe produkcji Mercedesa.

Isdera Imperator 108i Isdera Imperator 108i - tył auta

Podstawowym silnikiem napędzającym Imperatora w chwili rozpoczęcia produkcji był 5.0 litrowy silnik wykonany w technice 2-zaworowej, o 8 cylindrach i 252 KM pochodzący z limuzyny Mercedesa W126. Przednie podwójne lampy lampy nawiązują do starszego modelu Isdery Spyder zaś tylne reflektory zapożyczono ze sławnego luksusowego - modelu S-klasy. Silniki na przestrzeniach lat różniły się mocą i pojemnością. Samochód wyposażony był w napęd na tylne koła, 5-biegową skrzynia wykonaną specjalnie przez Mercedesa na życzenie firmy Isdera.

Pierwszy raz zastosowano, także pojedyncze lusterko umiejscowione nad głową kierowcy, które było unikatowe i dosyć rzadkie nawet w sportowych samochodach (auto nie posiadało tradycyjnych zewnętrznych lusterek po obu stronach). W wyposażeniu pojazdu można znaleźć manualną klimatyzację, ABS i w elektrycznie regulowane szyby.

Spowodowane było to aerodynamiką, gdyż auto budowano z myślą o dużych szybkościach, co bardzo poprawiało współczynnik oporu powietrza. Pierwszy taki model został sprzedany za 400 000 marek, a więc w porównaniu do Isdera Commendatore 112i to połowa ceny.

Na początku lat 90 dołączyła nowa wersja silnika 5.0l najpierw w wersji 330 KM a pod później zmodyfikowana wersja ///AMG 6.0l i mocy 420 KM. Od roku 1992 dostępne wersje to 330 KM i 420KM. W 1993 roku nastąpiły drobne zmiany w nadwoziu (face-lifting), powiększono rozmiar opon i tarcz hamulcowych.

Isdera Imperator 108i

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c 333 samochody sportowe. Reinhard Lintelmann. Ożarów Mazowiecki: Olesiejuk, 2015, s. 84. ISBN 978-83-7708-476-2.

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Isdera Imperator 108i" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy