Jaguar XE


Jaguar XE w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Jaguar XEsamochód osobowy klasy średniej produkowany pod brytyjską marką Jaguar od 2015 roku.

Spis treści

Historia i opis modelu | edytuj kod

Jaguar XE - tył Jaguar XE po liftingu

Pojazd został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany jako samochód koncepcyjny podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2014 roku[3]. Wersja produkcyjna pojazdu zaprezentowana została oficjalnie po raz pierwszy w październiku 2014 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Stylistycznie pojazd nawiązuje do większego modelu XF[4]. Jest to pierwszy w historii marki pojazd oraz pierwszy model w segmencie klasy średniej który otrzymał aluminiowy szkielet nadwozia[2] wykonany z wysokowytrzymałego stopu aluminium serii 6000 oraz RC 5754, czyli stopu aluminium powstałego głównie z odzyskanego materiału[5]. Zbudowany został na bazie modułowej płyty podłogowej iQ[AI][6].

W 2019 roku przedstawiono XE po gruntownej modernizacji. W jej ramach zmieniono wygląd przednich i tylnych zderzaków, przemodelowano atrapę chłodnicy i kształt reflektorów, a także zwężono tylne lampy i odświeżono wygląd kokiptu. Pojawił się nowy system multimedialny, a także dźwignia zmiany trybów jazdy zamiast porkętła[7].

Wyposażenie | edytuj kod

  • Pure
  • Prestige
  • R-Sport
  • Portfolio
  • S

W zależności od wybranej wersji wyposażeniowej, auto wyposażone może być m.in. w system ABS i ESP, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, elektrycznie sterowane fotele, wielofunkcyjną kierownicę, układ ASPC, działający w zakresie prędkości 3,6 do 30 km/h aktywny tempomat kontrolujący układ hamulcowy i napędowy, laserowy wyświetlacz HUD, radio DAB, kamerę stereoskopową współpracującą z niezależnym systemem hamowania awaryjnego wyposażoną w system rozpoznawania znaków drogowych oraz linii na jezdni[8], elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, system bezkluczykowy, elektroniczny hamulec postojowy, półautomatyczny system parkowania prostopadłego i równoległego oraz system wykrywania ruchu podczas cofania, system monitorowania martwego pola, a także dwustrefową klimatyzację automatyczną, 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego InControl[2], światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED oraz skórzaną tapicerkę[2] i 17 lub 18-calowe alufelgi. Wersję Portfolio można dodatkowo wyposażyć w aluminiowe lub drewniane wstawki we wnętrzu. Najbogatsza wersja S dodatkowo wyposażona została w dyfuzor oraz reflektory biksenonowe[9].

Silniki | edytuj kod


Przypisy | edytuj kod

  1. Nowość: Jaguar XE. chceauto.pl, 2014-09-09. [dostęp 2017-06-15].
  2. a b c d Grzegorz Skarbek: Jaguar XE - Przywitajmy nowego kocura. autogaleria.pl, 2014-09-09. [dostęp 2017-06-15].
  3. Roman Dębecki: Jaguar XE: konkurent BMW 3. auto-swiat.pl, 2014-03-06. [dostęp 2017-06-15].
  4. A. Ruciński: Nowy Jaguar XE nareszcie oficjalnie. v10.pl, 2014-09-09. [dostęp 2017-06-15].
  5. Wojciech Kaczałek: Jaguar XE - z pazurami na Audi, BMW i Mercedesa [Wideo. autokult.pl. [dostęp 2017-06-15].
  6. Jaguar XE - pierwsze zdjęcie. magazynauto.interia.pl, 2014-05-19. [dostęp 2017-06-15].
  7. Jaguar XE po liftingu debiutuje. Jest już polski CENNIK nowego modelu (pol.). [dostęp 2019-11-20].
  8. Marek Adamowicz: Jaguar XE - z pazurami na niemiecką trójkę. autogaleria.pl, 2014-10-06. [dostęp 2017-06-15].
  9. Łukasz Heger: Jaguar XE dostępny w Polsce od 159 100 zł. autogaleria.pl, 2015-05-08. [dostęp 2017-06-15].
Na podstawie artykułu: "Jaguar XE" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy