Jak-42


Jak-42 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Jak-42 linii lotniczych Łukoil-Awia

Jak-42 (ros. Як-42; kod NATO: Clobber) – radziecki średniodystansowy samolot komunikacyjny.

Samolot skonstruowany został, by zastąpić w służbie Aerofłotu samoloty An-24, Tu-134 i Ił-18. Loty komercyjne rozpoczął w 1980 roku.

Jak-42 jest wykorzystywany w programie badawczym z silnikiem śmigłowo-wentylatorowym oznaczonym 42E-LL, inne wersje stosowane są w badaniach z wyposażeniem optoelektronicznym.

Operatorzy | edytuj kod

Operatorzy cywilni samolotu Jak-42 (stan na 23 sierpnia 2017 roku):

Katastrofy samolotu Jakowlew Jak-42 | edytuj kod

 Z tym tematem związana jest kategoria: Katastrofy lotnicze z udziałem samolotu Jak-42.
  • 17 grudnia 1997 roku samolot Jak-42 należący do linii lotniczych Aerosvit Airlines, lecący z Odessy do Salonik, rozbił się w górach, w trakcie podchodzenia do lądowania w Salonikach. W katastrofie lotu Aerosvit Airlines 241 zginęło 70 osób – wszyscy na pokładzie.
  • 27 maja 2003 roku Jak-42 ukraińskiego operatora lotniczego przewożący 62 hiszpańskich żołnierzy i 12 członków załogi rozbił się w Turcji podczas próby międzylądowania w pobliżu Trabzonu. Nikt nie przeżył katastrofy. Samolot przewoził żołnierzy z misji w Afganistanie do bazy wojskowej w Saragossie.
  • 7 września 2011 roku Jak-42 rosyjskiego operatora przewożący 45 osób rozbił się w obwodzie jarosławskim. Samolot przewoził drużynę hokejową Łokomotiw Jarosław. [1]

Wersje | edytuj kod

  • Jak-42D – o zwiększonym zasięgu
  • Jak-42T – transportowy
  • Jak-42B – z awioniką firmy Bendix

Przypisy | edytuj kod

  1. Katastrofa rosyjskiego samolotu Jak-42. Co najmniej 43 ofiary. Zginęła cała drużyna hokejowa. gazeta.pl
Na podstawie artykułu: "Jak-42" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy