Jawa 500 OHC


Jawa 500 OHC w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Jawa 500 OHC typ 15motocykl firmy Jawa.

W 1950r. rozpoczęły się przygotowania do produkcji motocykla o pojemności 500 ccm. Seryjna produkcja motocykla JAWA 500 OHC typ 15/00 rozpoczęła się dwa lata później w 1952r.

Czterosuwowy, dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem posiadał wałek rozrządu umieszczony w głowicy napędzany przekładnią ślimakową. Pojemność wynosiła 488ccm, średnica cylindra 65mm, skok tłoka 73.60mm. Silnik osiągał moc 26HP przy 5500 RPM. Z silnikiem współpracował pojedynczy gaźnik typu JIKOV2924HZ. Skrzynia biegów posiadała 4 przełożenia. Półautomatyczne, 6 tarczowe sprzęgło pracowało w kąpieli olejowej. Sprzęgło wyłączane było przez naciśnięcie dźwigni zmiany biegów lub dźwigni przy kierownicy. Instalacja zapłonowa składająca się z magneta marki Lucas została z czasem zastąpiona instalacją PAL składającą się z cewek zapłonowych, akumulatora 6V 14Ah i prądnicy 6V 60W. Instalacja zapłonowa posiadała automatyczne przyspieszanie zapłonu w zakresie 20° ~ 40°.

Trudne doświadczenia z napędem wałka rozrządu przekładnią ślimakową zadecydowały o wprowadzeniu zmodernizowanego typu motocykla 15/01. Typ 15/01 posiadał skonstruowany od nowa napęd wałka rozrządu za pomocą przekładni stożkowej z zazębieniem typu Gleason. System smarowania składał się z pompy i oddzielnego zbiornika oleju o pojemności 4,5l – był to układ z tzw. suchą miską olejową. Konstrukcja ramy motocykla wywodziła się z modelu Jawa 250 Perak, była odpowiednio wzmocniona i przystosowana do zamocowania kosza. Przednie zawieszenie typu teleskopowego z amortyzatorami olejowymi, tylne zawieszenie typu suwakowego. Zbiornik paliwa o pojemności 16l zawierał stacyjkę z amperomierzem i wskaźnikiem biegu jałowego. Zbiornik paliwa podobnie jak i siodło konstrukcyjnie wywodziły się z Jawy 250 Perak. Rozmiar ogumienia wynosił : przód 3.25x19 oraz tył 3.50x19. Masa motocykla wynosiła 156kg, maksymalna prędkość 135km/h, przeciętne zużycie paliwa 4l/100km.

Od początku 1953r. wprowadzona ponownie zmodernizowany model 15/02. Motocykl otrzymał koła pełnobębnowe o średnicy 200mm.

Od 1956r. wprowadzono kanapę w miejsce siodła. Moc silnika została zwiększona do 28HP. Maksymalna prędkość wynosiła 147km/h, masa motocykla wzrosła do 174kg.

Produkcja modelu JAWA 500 OHC została zakończona w 1958r. Model 500ccm. z miękkim zawieszeniem tyłu nie wszedł do produkcji.

Bibliografia | edytuj kod

  • Evergreen Jawa, Jan Kralik 1989;
  • Návod k obsluze JAWA 500OHC-02, 1957;
  • Motocykly Jawa 250, 350 a 500: Určeno pro řidiče motocyklů Jawa, Josef Jozíf, Adolf Tůma, Praha 1955;
Na podstawie artykułu: "Jawa 500 OHC" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy