Kamienny gość


Kamienny gość w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Kamienny gośćopera w czterech obrazach kompozycji Aleksandra Dargomyżskiego z librettem kompozytora.

Prapremiera opery odbyła się 16 lutego 1872 w Petersburgu. Jej akcja dzieje się w Hiszpanii ok. 1600, zaś jej głównym bohaterem jest Don Juan[1].

Dzieło nie zostało ukończone przez Dargomyżskiego; ostatnią scenę napisał Cezar Cui, zaś Nikołaj Rimski-Korsakow dokonał instrumentacji całości[2][3]. Kamienny gość nie składa się z zamkniętych arii czy scen zespołowych oraz charakteryzuje się melodyką deklamacyjną (rodzajem recytatywu wymyślonego przez kompozytora[2])[3]. Alfred Einstein określił operę jako utwór laboratoryjny, „który wprawdzie dla szerokiej publiczności pozostał bezowocną, martwą pozycją, niemniej, ponieważ stanowił punkt wyjścia dla dalszych poszukiwań, zasługuje na uwagę”[2].

Spis treści

Osoby[1] | edytuj kod

  • Don Juan - tenor
  • Lepolerro (służący Don Juana) - bas
  • Donna Anna - sopran
  • Don Carlos - baryton
  • Laura (aktorka) - mezzosopran
  • Mnich - bas
  • Gość pierwszy - tenor
  • Gość drugi - bas
  • Goście laury - chór

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e f g Kański 1973 ↓, s. 308.
  2. a b c d Einstein 1983 ↓, s. 327.
  3. a b Kański 1973 ↓, s. 310.

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (opera):
Na podstawie artykułu: "Kamienny gość" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy