Kanał Żeglugowy we Wrocławiu


Kanał Żeglugowy we Wrocławiu w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Kanał Żeglugowy we Wrocławiu[1] (Kanał Nawigacyjny[2][3]) – kanał wodny, wybudowany w celu ułatwienia żeglugi i dostosowania węzła wodnego we Wrocławiu do rosnących potrzeb transportowych na rzece Odra. Przeprowadzony został na północ od centrum miasta[4][5]. Kanał został wybudowany, wraz z Kanałem Powodziowym[a], w latach 1912-1917[6] (1913-1917[7])[b][8]. Projektantem kanału był Christian Nakonz[3].

Początek kanału znajduje się w 244,2 km biegu rzeki Odry w Bartoszowicko–Opatowickim Węźle Wodnym. Odchodzi od głównego nurtu rzeki na prawym jej brzegu, w rejonie osiedli Opatowice i Strachocin[c]. W początkowym biegu kanału znajduje się Śluza Bartoszowice[9]. Koniec kanału znajduje się natomiast poniżej Mostów Warszawskich, przed mostem kolejowym. Kanał łączy się tu z korytem Starej Odry[d], w rejonie styku osiedli: Ołbin i Zacisze[e][f]. Nad kanałem przerzucone są trzy przeprawy mostowe, drogowe: Mosty Bolesława Chrobrego, Mosty Jagiellońskie i Mosty Warszawskie. Kontynuacją tej drogi wodnej jest krótki odcinek Starej Odry i dalej Kanał Różanka[g]. Łączna długość drogi wodnej obejmującej Kanał Żeglugowy, Starą Odrę i Kanał Różanka, wynosi 10,7 km. Przy kanale powyżej Śluzy Zacisze położona jest Wrocławska Stocznia Rzeczna.

Spis treści

Zobacz też | edytuj kod

Uwagi | edytuj kod

  1. Kanał Żeglugowy wybudowany został na północ od Kanału Powodziowego, oba kanały biegną równolegle do siebie, rozdzielone szeroką groblą, na koronie tej grobli biegnie ulica Folwarczna
  2. tzw. II kanalizacja Odry, przeprowadzona w latach 1913-1917
  3. i dalej Bartoszowice oraz Swojczyce
  4. nieco wcześniej ze Starą Odrą łączy się Kanał Powodziowy
  5. i dalej Kowale (Mirowiec) – Karłowice
  6. Zacisze leży na terenie tzw. Wielkiej Wyspy
  7. część autorów różnych publikacji traktuje ten kanał jak część Kanału Żeglugowego, gdyż został wybudowany w ramach jednej inwestycji z początku XX wieku, np. Dr Jan Pyś, Trasa E-30 (CETC), Teraz Odra: cyt. "Kanał Nawigacyjny rozpoczynający się w kilometrze 244,2 i kończący na kilometrze 255,8 Odry"

Przypisy | edytuj kod

  1. WYKAZ NAZW WÓD PŁYNĄCYCH (dostęp 2010-01-20)
  2. Strona powodz.wroclaw.pl (dostęp 2009-11-09)
  3. a b Jan Pyś, PERSPEKTYWY ŻEGLUGI NA ODRZE (dostęp 2009-11-05)
  4. Studium zagospodarowania przestrzennego pasma Odry – Bariery i zagrożenia, Wojewódzkie Biuro Urbanistyczne we Wrocławiu (dostęp 2009-11-09)
  5. strona: wroclaw.naszemiasto.pl, Wrocławski most Bartoszowicki (dostęp 2009-11-09)
  6. Wrocławski Węzeł Wodny (dostęp 2009-11-09)
  7. Strona www.wroclaw.pl o Wrocławskim Węźle Wodnym (dostęp 2009-11-09)
  8. Małgorzata Książkiewicz, Grzegorz Bakuliński, Stanisław Januszewski, Ryszard Majewicz ,Trasa turystyczna Pomniki Wrocławskiego Węzła Wodnego, Prosto z pokładu nr 55, rok IV, Marzec 2008 r. do pobrania ze strony Fundacji Otwartego Muzeum Techniki (dostęp 2009-12-07)
  9. Program dla Odry 2006 (dostęp 2009-11-09)
  10. a b c d e f g h i j Trasa turystyczna "Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego" (pol.). Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, 2007. s. 39. [dostęp 2010-02-22].
  11. a b c d Zespół autorski: dr inż. kpt. ż.ś. Jacek Trojanowski - kierownik pracy, dr kpt. ż.ś. Krzysztof Woś, dr inż. Anna Galor, dr inż. Bogusz Wiśnicki, mgr inż. Marcin Breitsprecher: Analiza potrzeb inwestycyjnych w zakresie żeglugi śródlądowej na rzece Odrze w latach 2007-2013 (pol.). AKADEMIA MORSKA W SZCZECINIE, INSTYTUT INŻYNIERII TRANSPORTU, 2006. s. 56. [dostęp 2010-03-22].
  12. a b c d e 9. SFERA INFRASTRUKTURY (pol.). W: Studium zagospodarowania przestrzennego pasma Odry - Diagnoza stanu [on-line]. Wojewódzkie Biuro Urbanistyczne we Wrocławiu, 2009-04-27. s. 31. [dostęp 2010-03-16].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Kanał Żeglugowy we Wrocławiu" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy