Kanał Żeglugowy we Wrocławiu w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaKanał Żeglugowy we Wrocławiu[1] (Kanał Nawigacyjny[2][3]) – kanał wodny, wybudowany w celu ułatwienia żeglugi i dostosowania węzła wodnego we Wrocławiu do rosnących potrzeb transportowych na rzece Odra. Przeprowadzony został na północ od centrum miasta[4][5]. Kanał został wybudowany, wraz z Kanałem Powodziowym[a], w latach 1912-1917[6] (1913-1917[7])[b][8]. Projektantem kanału był Christian Nakonz[3].
Początek kanału znajduje się w 244,2 km biegu rzeki Odry w Bartoszowicko–Opatowickim Węźle Wodnym. Odchodzi od głównego nurtu rzeki na prawym jej brzegu, w rejonie osiedli Opatowice i Strachocin[c]. W początkowym biegu kanału znajduje się Śluza Bartoszowice[9]. Koniec kanału znajduje się natomiast poniżej Mostów Warszawskich, przed mostem kolejowym. Kanał łączy się tu z korytem Starej Odry[d], w rejonie styku osiedli: Ołbin i Zacisze[e][f]. Nad kanałem przerzucone są trzy przeprawy mostowe, drogowe: Mosty Bolesława Chrobrego, Mosty Jagiellońskie i Mosty Warszawskie. Kontynuacją tej drogi wodnej jest krótki odcinek Starej Odry i dalej Kanał Różanka[g]. Łączna długość drogi wodnej obejmującej Kanał Żeglugowy, Starą Odrę i Kanał Różanka, wynosi 10,7 km. Przy kanale powyżej Śluzy Zacisze położona jest Wrocławska Stocznia Rzeczna.
Spis treści
Zobacz też | edytuj kod
Uwagi | edytuj kod
- ↑ Kanał Żeglugowy wybudowany został na północ od Kanału Powodziowego, oba kanały biegną równolegle do siebie, rozdzielone szeroką groblą, na koronie tej grobli biegnie ulica Folwarczna
- ↑ tzw. II kanalizacja Odry, przeprowadzona w latach 1913-1917
- ↑ i dalej Bartoszowice oraz Swojczyce
- ↑ nieco wcześniej ze Starą Odrą łączy się Kanał Powodziowy
- ↑ i dalej Kowale (Mirowiec) – Karłowice
- ↑ Zacisze leży na terenie tzw. Wielkiej Wyspy
- ↑ część autorów różnych publikacji traktuje ten kanał jak część Kanału Żeglugowego, gdyż został wybudowany w ramach jednej inwestycji z początku XX wieku, np. Dr Jan Pyś, Trasa E-30 (CETC), Teraz Odra: cyt. "Kanał Nawigacyjny rozpoczynający się w kilometrze 244,2 i kończący na kilometrze 255,8 Odry"
Przypisy | edytuj kod
- ↑ WYKAZ NAZW WÓD PŁYNĄCYCH (dostęp 2010-01-20)
- ↑ Strona powodz.wroclaw.pl (dostęp 2009-11-09)
- ↑ a b Jan Pyś, PERSPEKTYWY ŻEGLUGI NA ODRZE (dostęp 2009-11-05)
- ↑ Studium zagospodarowania przestrzennego pasma Odry – Bariery i zagrożenia, Wojewódzkie Biuro Urbanistyczne we Wrocławiu (dostęp 2009-11-09)
- ↑ strona: wroclaw.naszemiasto.pl, Wrocławski most Bartoszowicki (dostęp 2009-11-09)
- ↑ Wrocławski Węzeł Wodny (dostęp 2009-11-09)
- ↑ Strona www.wroclaw.pl o Wrocławskim Węźle Wodnym (dostęp 2009-11-09)
- ↑ Małgorzata Książkiewicz, Grzegorz Bakuliński, Stanisław Januszewski, Ryszard Majewicz ,Trasa turystyczna Pomniki Wrocławskiego Węzła Wodnego, Prosto z pokładu nr 55, rok IV, Marzec 2008 r. do pobrania ze strony Fundacji Otwartego Muzeum Techniki (dostęp 2009-12-07)
- ↑ Program dla Odry 2006 (dostęp 2009-11-09)
- ↑ a b c d e f g h i j Trasa turystyczna "Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego" (pol.). Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, 2007. s. 39. [dostęp 2010-02-22].
- ↑ a b c d Zespół autorski: dr inż. kpt. ż.ś. Jacek Trojanowski - kierownik pracy, dr kpt. ż.ś. Krzysztof Woś, dr inż. Anna Galor, dr inż. Bogusz Wiśnicki, mgr inż. Marcin Breitsprecher: Analiza potrzeb inwestycyjnych w zakresie żeglugi śródlądowej na rzece Odrze w latach 2007-2013 (pol.). AKADEMIA MORSKA W SZCZECINIE, INSTYTUT INŻYNIERII TRANSPORTU, 2006. s. 56. [dostęp 2010-03-22].
- ↑ a b c d e 9. SFERA INFRASTRUKTURY (pol.). W: Studium zagospodarowania przestrzennego pasma Odry - Diagnoza stanu [on-line]. Wojewódzkie Biuro Urbanistyczne we Wrocławiu, 2009-04-27. s. 31. [dostęp 2010-03-16].
Linki zewnętrzne | edytuj kod
- Kanał Powodziowy i Kanał Żeglugowy na stronie Wratislaviae Amici (dostęp 2009-11-09)
OryginałEdytujHistoria i autorzy
