Karo w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaKaro (fr. carreau – kwadracik[1], poduszka, czworokąt) – jeden z czterech kolorów w kartach typu francuskiego, oznaczony czerwonym rombem .
Pełna talia kart do gry w brydża zawiera 13 kart tego koloru czyli: jednego asa, dziewięć blotek (znaczone od 2 do 10), oraz trzy figury
-
As Karo
-
Dwójka Karo
-
Trójka Karo
-
Czwórka Karo
-
Piątka Karo
-
Szóstka Karo
-
Siódemka Karo
-
Ósemka Karo
-
Dziewiątka Karo
-
Dziesiątka Karo
-
Walet Karo
-
Dama Karo
-
Król Karo
Pełna talia kart do gry w taroka zawiera 14 kart tego koloru czyli: dziesięć blotek (znaczone od 1 do 10), oraz cztery figury
-
Jedynka Karo
-
Dwójka Karo
-
Trójka Karo
-
Czwórka Karo
-
Piątka Karo
-
Szóstka Karo
-
Siódemka Karo
-
Ósemka Karo
-
Dziewiątka Karo
-
Dziesiątka Karo
-
Walet Karo
-
Jeździec Karo
-
Dama Karo
-
Król Karo
W Polsce kara nazywane są także dzwonkami, szalkami, poduszkami lub szelami (niem. Schellen, szczególnie na Śląsku). W języku angielskim kara oznacza się jako Diamonds, w skróconym zapisie jako D.
W oficjalnych turniejowych taliach kart do gry w skata kara są koloru pomarańczowego .
Jest to spowodowane turniejową unifikacją dwóch rodzajów talii - typu francuskiego i polskiego, gdyż odpowiednik kar w tym drugim typie - dzwonek - jest oznaczany kolorowym (głównie pomarańczowym) dzwonkiem.