Katastrofa kolejowa w Sątopach-Samulewie w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaKatastrofa kolejowa w Sątopach-Samulewie – katastrofa kolejowa, która miała miejsce 26 stycznia 1954 r. w miejscowości Sątopy-Samulewo, w której zginęło ok. 18 osób.
Spis treści
- 1 Pociągi biorące udział w zdarzeniu
- 2 Problemy pociągu towarowego
- 3 Przebieg zdarzenia
- 4 Przyczyny
- 5 Bibliografia
Pociągi biorące udział w zdarzeniu | edytuj kod
- pociąg osobowy 0912 relacji Białystok — Olsztyn — Gdynia ciągnięty przez parowóz Pt47-45. W składzie wagon bagażowy, wagon 3 klasy, dwa wagony 2 klasy, dwa wagony klasy 3, „lodówka” oraz pocztowy
- pociąg towarowy 401933 prowadzony przez Ty23-154 relacji Olsztyn — Korsze z ładunkiem 1780 ton węgla w wagonach typu Wddo
Problemy pociągu towarowego | edytuj kod
Pociąg towarowy miał problemy z hamulcami, jechał powoli i szarpał. Przed stacją Górowo nastąpiło rozerwanie składu. Skład został ściągnięty do Górowa, tam ponownie sprzęgnięty i wysłany w dalszą drogę.
Przebieg zdarzenia | edytuj kod
Pociąg towarowy jadący od strony Górowa nie zatrzymał się przed semaforem wjazdowym wskazującym sygnał "stój" następnie przejechał przez stację na szlak zajęty przez pociąg osobowy. Doszło do czołowego zderzenia lokomotyw. Na miejscu zginęło 17 osób, osiemnasta po przewiezieniu do szpitala. Ze względu na bardzo niską temperaturę oraz późny przyjazd tylko jednej karetki (która zakopała się w zaspach) część rannych zmarła z wychłodzenia.
Przyczyny | edytuj kod
Niezatrzymanie się pociągu towarowego spowodowane było awarią hamulców wskutek zamarznięcia wody w przewodzie hamulcowym. Załoga towarowego zignorowała przepisy nie uzupełniając piasku (do posypywania szyn w razie poślizgu), nie odwadniając zbiornika sprężonego powietrza oraz nie przeprowadzając próby hamulca po ponownym sprzęgnięciu rozerwanego składu.
Bibliografia | edytuj kod
OryginałEdytujHistoria i autorzy
