Katastrofa kolejowa w Strażowie w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaKatastrofa kolejowa w Strażowie wydarzyła się 7 września 1979 na odcinku Rzeszów-Przeworsk w pobliżu Strażowa na linii kolejowej nr 91. W jej wyniku poniosło śmierć 10 osób, a 7 zostało rannych. Przyczyną katastrofy było najechanie pociągu pospiesznego relacji Lipsk–Przemyśl Główny na koniec pociągu towarowego[1], spowodowane nieprzełożeniem zwrotnicy z toru nr 3 na tor nr 1. W chwili zbliżania się do stacji Strażów pociąg jechał z szybkością ponad 90 km/h. Światła na semaforze wskazywały wolną drogę po torze głównym nr 1. W momencie mijania zwrotnicy maszynista zorientował się, że pociąg, który prowadzi, jest kierowany na tor boczny nr 3, i w odległości około 150 m dostrzegł tylne światła pociągu towarowego. Po najechaniu na pociąg towarowy, od lokomotywy EU07-168 oderwało się podwozie przez które wypadły silniki trakcyjne, a pierwszy wagon służbowy za lokomotywą został całkowicie zmiażdżony. Natomiast pierwszy wagon pasażerski był ścięty na wysokości siedzeń. Kilka wagonów towarowych było spiętrzonych ze sobą[2]. Specjalna komisja, z wiceministrem komunikacji Kazimierzem Jacukowiczem na czele, ustaliła, że brygada, która przebudowywała urządzenia zabezpieczenia ruchu pociągów, nie dopatrzyła czegoś z kluczami do zwrotnic, doprowadzając do złego ustawienia zwrotnicy przez nastawniczego, który spostrzegł swój błąd i szedł przełożyć zwrotnicę, ale było już za późno[3].
Przypisy | edytuj kod
- ↑ Tragiczny wypadek kolejowy. „Dziennik Polski”, s. 6, 1979-09-10. Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Prasowe RSW „Prasa-Książka-Ruch”.
- ↑ Pociąg "siedział" na pociągu. Świadkowie o katastrofie kolejowej w Strażowie | Nowiny, nowiny24.pl [dostęp 2020-11-11] (pol.).
- ↑ Pociąg „siedział” na pociągu. Świadkowie o katastrofie kolejowej w Strażowie – nowiny24.pl, www.nowiny24.pl [dostęp 2017-11-24] (pol.).
OryginałEdytujHistoria i autorzy
