Katastrofa kolejowa w Ursusie


Katastrofa kolejowa w Ursusie w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Katastrofa kolejowa w Ursusie wydarzyła się 20 sierpnia 1990 o godzinie 6:20 na odcinku Grodzisk MazowieckiWarszawa Zachodnia. W jej wyniku poniosło śmierć 16 osób, a 43 zostało rannych. Przyczyną katastrofy było najechanie pociągu pospiesznego „Silesia” relacji PragaWarszawa Wschodnia na koniec pociągu osobowego relacji Szklarska PorębaWarszawa Wschodnia. W chwili wypadku panowała gęsta mgła. Większość ofiar wypadku znajdowała się w ostatnim wagonie pociągu osobowego, który został całkowicie zmiażdżony. Pociąg „Silesia” prowadziła lokomotywa typu 201E (seria PKP ET22) o bardzo mocnej konstrukcji.

Nigdy nie stwierdzono w sposób jednoznaczny, co doprowadziło do katastrofy. Prawdopodobną przyczyną było wadliwe działanie automatycznej sygnalizacji w warunkach wilgoci, co wraz z brakiem widoczności uniemożliwiło podjęcie hamowania.

Katastrofa ta – pierwsza po przemianach 1989 roku – była przedmiotem licznych działań (związkowców, Państwowej Inspekcji Pracy i innych instytucji), zmierzających do poszukiwania przyczyn wypadku. Maszynista „Silesii” został uniewinniony przez Sąd Wojewódzki w Warszawie zgodnie z zasadą in dubio pro reo (w wypadku wątpliwym należy orzec na korzyść oskarżonego).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Katastrofa kolejowa w Ursusie" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy