Katastrofa kolejowa w Ursusie w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Pafawag 201E, lokomotywa tego typu dokonała najechaniaKatastrofa kolejowa w Ursusie – wydarzyła się 20 sierpnia 1990 o godzinie 6:20 na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Zachodnia. W jej wyniku poniosło śmierć 16 osób, a 43 zostały ranne. Przyczyną katastrofy było najechanie pociągu pospiesznego Silesia, relacji Praga – Warszawa Wschodnia, na koniec pociągu osobowego relacji Szklarska Poręba – Warszawa Wschodnia. W chwili wypadku panowała gęsta mgła. Większość ofiar wypadku znajdowała się w ostatnim wagonie pociągu osobowego, który został całkowicie zmiażdżony. Pociąg Silesia prowadziła lokomotywa typu 201E (seria PKP ET22) o bardzo mocnej konstrukcji.
Początkowo winą za spowodowanie wypadku obarczono maszynistę Silesii, oskarżając go o pominięcie semafora wskazującego sygnał "stój"; jednak, gdy w 1991 roku doszło do identycznej awarii sygnalizacji na tym samym odcinku, a wypadku udało się uniknąć dzięki dobrej widoczności[1], został on uniewinniony przez Sąd Wojewódzki w Warszawie zgodnie z zasadą in dubio pro reo (w wypadku wątpliwym należy orzec na korzyść oskarżonego).
Katastrofa ta – pierwsza po przemianach 1989 roku – była przedmiotem licznych działań (związkowców, Państwowej Inspekcji Pracy i innych instytucji), zmierzających do poszukiwania przyczyn wypadku.
Bibliografia | edytuj kod
- JarosławJ. Reszka JarosławJ., Cześć, giniemy! Największe katastrofy w powojennej Polsce, Warszawa: Wydawnictwo PAP, 2001 .
Przypisy | edytuj kod
- ↑ JonaszJ. Przybyszewski JonaszJ., 25 godzina. Katastrofa kolejowa pod Otłoczynem, Toruń: Time Marszałek Group, 2020, s. 157, 163–164 .
Linki zewnętrzne | edytuj kod
OryginałEdytujHistoria i autorzy
