Katastrofa kolejowa w Ursusie


Na mapach: 52°11′54,0″N 20°53′26,2″E/52,198333 20,890611

Katastrofa kolejowa w Ursusie w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Pafawag 201E, lokomotywa tego typu dokonała najechania

Katastrofa kolejowa w Ursusie – wydarzyła się 20 sierpnia 1990 o godzinie 6:20 na odcinku Grodzisk MazowieckiWarszawa Zachodnia. W jej wyniku poniosło śmierć 16 osób, a 43 zostały ranne. Przyczyną katastrofy było najechanie pociągu pospiesznego Silesia, relacji PragaWarszawa Wschodnia, na koniec pociągu osobowego relacji Szklarska PorębaWarszawa Wschodnia. W chwili wypadku panowała gęsta mgła. Większość ofiar wypadku znajdowała się w ostatnim wagonie pociągu osobowego, który został całkowicie zmiażdżony. Pociąg Silesia prowadziła lokomotywa typu 201E (seria PKP ET22) o bardzo mocnej konstrukcji.

Początkowo winą za spowodowanie wypadku obarczono maszynistę Silesii, oskarżając go o pominięcie semafora wskazującego sygnał "stój"; jednak, gdy w 1991 roku doszło do identycznej awarii sygnalizacji na tym samym odcinku, a wypadku udało się uniknąć dzięki dobrej widoczności[1], został on uniewinniony przez Sąd Wojewódzki w Warszawie zgodnie z zasadą in dubio pro reo (w wypadku wątpliwym należy orzec na korzyść oskarżonego).

Katastrofa ta – pierwsza po przemianach 1989 roku – była przedmiotem licznych działań (związkowców, Państwowej Inspekcji Pracy i innych instytucji), zmierzających do poszukiwania przyczyn wypadku.

Bibliografia | edytuj kod

  • JarosławJ. Reszka JarosławJ., Cześć, giniemy! Największe katastrofy w powojennej Polsce, Warszawa: Wydawnictwo PAP, 2001 .

Przypisy | edytuj kod

  1. JonaszJ. Przybyszewski JonaszJ., 25 godzina. Katastrofa kolejowa pod Otłoczynem, Toruń: Time Marszałek Group, 2020, s. 157, 163–164 .

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Katastrofa kolejowa w Ursusie" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy