Katastrofa lotu Atlasjet 4203


Na mapach: 37°52′24″N 30°12′07″E/37,873333 30,201944

Katastrofa lotu Atlasjet 4203 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Katastrofa lotu Atlasjet 4203katastrofa lotnicza samolotu linii Atlasjet, która miała miejsce 30 listopada 2007 roku w Turcji, pobliżu miasta Keçiborlu w prowincji Isparta o godzinie 1:36 czasu miejscowego (0:36 czasu polskiego). W jej wyniku zginęło 57 osób, w tym 7 członków załogi.

Spis treści

Samolot | edytuj kod

Rozbity samolot to McDonnell Douglas MD-83 (nr rejestracyjny: TC-AKM, rok produkcji: 1994, napęd: dwa silniki Pratt & Whitney JT8D-219), wypożyczony towarzystwu Atlasjet Airlines od linii World Focus Airlines.

Okoliczności wypadku | edytuj kod

Samolot obsługujący rejs KK4203 leciał z miasta Prisztina w Kosowie, w stronę Isparty, z międzylądowaniem w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Kemala Ataturka w Stambule. Wystartował on pięćdziesiąt minut po północy czasu lokalnego - z dziewięćdziesięciominutowym opóźnieniem (z powodu fatalnych warunków atmsoferycznych przylot do Stambułu opóźnił się).

Odrzutowiec rozbił się podczas podchodzenia do lądowania około 1.36, 12 kilometrów od lotniska Sulejmana Demirela w Isparcie - na północ od wioski Cukuroren i na zachód od wsi Turbetepe. W czasie planowo trwającego godzinę lotu warunki pogodowe były dobre. Roztrzaskał się on o szczyt łagodnie schodzącej w dolinę góry (na wysokości ok. 1670 m n.p.m.) i przełamał na dwie części – tył pozostał wyżej, a kadłub spadł 150 m w dół zbocza.

Ofiary | edytuj kod

Początkowo podawano, że zginęło 56 osób (śmierć wszystkich osób potwierdziła załoga śmigłowca ratowniczego, który dotarł nad miejsce kraksy o godzinie 7.00), ponieważ do zabitych nie wliczono sześciomiesięcznej córki jednej z pasażerek. Wśród zabitych znalazło się także sześciu fizyków, pracujących nad projektem CERN, którzy lecieli na konferencję do Isparty.

Śledztwo | edytuj kod

Śledztwo wykazało, że przyczyną katastrofy była dezorientacja przestrzenna, która doprowadziła do kontrolowanego lotu ku ziemi. Śledczy dowiedzieli się również, że system GPWS, który ma ostrzegać załogę o bliskości ziemi uległ awarii, i nie ostrzegł pilotów lotu 4203.

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Katastrofa lotu Atlasjet 4203" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy