Katastrofa lotu Avianca 52


Na mapach: 40°52′40″N 73°29′50″W/40,877778 -73,497222

Katastrofa lotu Avianca 52 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Katastrofa lotu Avianca 52 wydarzyła się 25 stycznia 1990, kiedy to Boeing 707 należący do kolumbijskich linii lotniczych Avianca, lecący z Medellin do Nowego Jorku rozbił się podczas podchodzenia do lądowania w wyniku braku paliwa. W rezultacie katastrofy śmierć poniosły 73 osoby, a 85 osób zostało rannych.

Przebieg lotu | edytuj kod

Boeing 707 (nr rej. HK-2016) odbywał lot na linii Bogota - Medellín - Nowy Jork. O godzinie 15:08 czasu lokalnego samolot wystartował ze 158 osobami na pokładzie z Medellin do Nowego Jorku. Po przybyciu w okolice portu docelowego, samolot musiał krążyć 3 razy w okolicach lotniska w Nowym Jorku przez ponad 77 minut (19 minut w okolicach Norfolk, 29 minut u wybrzeży New Jersey i kolejne 29 minut), ze względu na duży ruch w przestrzeni powietrznej i niekorzystne warunki atmosferyczne. Ok. godz. 20:44 kontrola ruchu lotniczego kazała krążyć pilotom nad Nowym Jorkiem aż do 21:05. Załoga samolotu poinformowała kontrolę, że może czekać tylko 5 minut, a do zapasowego lotniska w Bostonie ma ok. 298 kilometrów. O 21:15 piloci skontaktowali się ponownie i poprosili o zgodę na podejście do lądowania. Z powodu słabej widoczności (widzialność 400 m) spróbowali ponownie 8 minut później. Nagle dwie minuty przed wypadkiem wyłączyły się (zgasły) dwa silniki 3 i 4. Samolot o godz. 21:34 uderzył w drzewa w bogatej dzielnicy mieszkaniowej Cove Neck blisko ulicy Tennis Court Rd. W katastrofie zginęły 73 osoby (65 pasażerów i 8 osobowa załoga), przeżyło 85 osób (84 pasażerów i 1 starsza stewardessa)[1].

Przyczyny | edytuj kod

Przyczyną wypadku było wyczerpanie paliwa w zbiornikach. W momencie lądowania zapas paliwa w samolocie był zbyt mały, w wyniku czego zgasły dwa silniki. Piloci nie przypuszczali, że będą musieli krążyć w okolicach lotniska przez ponad 77 minut. Załoga nie poinformowała stanowczo kontroli ruchu o krytycznie niskim poziomie paliwa. Gdyby poinformowali kontrolę ruchu lotniczego o kończącym się paliwie, lot 52 miałby pierwszeństwo na lądowanie. Błędy wynikały też po stronie kontrolerów lotów, gdyż przez 77 minut samolot był obsługiwany przez kilku różnych kontrolerów nie przekazujących sobie precyzyjnie informacji o samolotach krążących w oczekiwaniu na lądowanie.

Przypisy | edytuj kod

  1. Lot Avianca 52 w Aviation Safety Network. [dostęp 2010-05-15].
Na podstawie artykułu: "Katastrofa lotu Avianca 52" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy