Katastrofa lotu Ethiopian Airlines 302


Na mapach: 8°52′37″N 39°15′04″E/8,876944 39,251111

Katastrofa lotu Ethiopian Airlines 302 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Katastrofa lotu Ethiopian Airlines 302 – katastrofa lotnicza samolotu Boeing 737 MAX 8, należącego do linii lotniczych Ethiopian Airlines, do której doszło 10 marca 2019 w Etiopii we wschodniej Afryce. W wyniku katastrofy śmierć poniosło 157 osób (149 pasażerów i 8 członków załogi)[1].

Spis treści

Przebieg lotu | edytuj kod

Samolot Boeing 737 MAX 8, należący do linii lotniczych Ethiopian Airlines, miał odbyć regularny lot rejsowy z Addis Abeby do Nairobi. Na pokładzie było 157 osób – 149 osób i 8 członków załogi[2]. Samolot zniknął z radaru i rozbił się w pobliżu miasta Debre Zeit o godzinie 08:44 czasu lokalnego[3][4].

W Etiopii 11 marca 2019 został ogłoszony dniem żałoby narodowej[5][6].

Ofiary | edytuj kod

Wśród 157 osób na pokładzie znajdowali się obywatele 35 państw[3][7], w tym między innymi austriacki duchowny luterański ks. Norman Tendis odbywający podróż służbową do Nairobi na zlecenie Światowej Rady Kościołów[8], Rosemary Mumbi, pełnoczasowa pionierka Świadków Jehowy usługująca w Rzymie[9], a także żona i dwoje dzieci wiceprzewodniczącego Słowackiej Partii Narodowej (SNS) posła Antona Hrnko[10].

Wstępne ustalenia | edytuj kod

4 kwietnia 2019 roku Etiopski Urząd Lotnictwa Cywilnego (Ethiophian Civil Aviation Authority, ECAA) przedstawił wstępne ustalenia dotyczące katastrofy lotu Ethiopian Airlines 302[11]. Potwierdził on, że piloci zostali poinformowani o nowych procedurach dotyczących tego typu samolotów, wprowadzonych przez Boeinga po katastrofie lotu Lion Air 610 (dotyczyły one systemu MCAS)[12]. Według etiopskiej minister transportu, Dagmawit Moges, załoga "wykonała wielokrotnie wszystkie procedury dostarczane przez producenta, ale nie była w stanie kontrolować samolotu"[13]. Według raportu, ciąg silników przez cały lot znajdował się w ustawieniu startowym, a przepustnica nie przesuwała się przez cały lot. Raport stwierdzał również, że pomimo rozpoznania przez załogę problemu z systemem MCAS i wyłączenia go, nie była ona w stanie przeciwdziałać dużym siłom działającym na wolant i trymer przy nadmiernej prędkości[14].

W wyniku tych ustaleń znaczna część Boeingów 737 MAX zostało uziemionych do czasu wyeliminowania błędów w systemie MCAS[15].

Pojawiły się również spekulacje o ptaku lub jakichś odłamkach uderzających w samolot, zostały one jednak zdementowane przez Etiopskie Linie Lotnicze. Główny śledczy Amdye Ayalew Fanta stwierdził zaś, że nie ma niczego, co wskazywałoby na ten typ uszkodzeń[14].

Przypisy | edytuj kod

  1. Etiopia: katastrofa samolotu pasażerskiego. Nikt nie przeżył. WP wiadomości. [dostęp 2019-03-10].
  2. Ethiopian Airlines flight ET302 crashes en route to Kenya, killing 157. The National. [dostęp 2019-03-10].
  3. a b Ethiopian Airlines: 'No survivors' on crashed Boeing 737. BBC News. [dostęp 2019-03-10].
  4. Ethiopian Airlines plane crash: 'No survivors' among 157 on board. aljazeera.com. [dostęp 2019-03-10].
  5. Polacy wśród ofiar katastrofy lotniczej w Etiopii. TVP.INFO. [dostęp 2019-03-11].
  6. Etiopia: Poniedziałek dniem żałoby narodowej w związku z katastrofą samolotu. forsal.pl. [dostęp 2019-03-11].
  7. Zack Newmark: Five Dutch among 157 killed in Ethiopian Airlines crash. nltimes.nl. [dostęp 2019-03-10].
  8. WCC mourns lost staff member in Ethiopian Airlines crash. oikoumene.org. [dostęp 2019-03-12].
  9. Watchtower: Sister Killed in Ethiopian Airlines Plane Crash. jw.org, 2019-03-13. [dostęp 2019-03-14].
  10. Tragedia słowackiego polityka. Jego rodzina zginęła w katastrofie Boeinga. tvp.info. [dostęp 2019-03-12].
  11. Raport wstępny dotyczący katastrofy lotu ET 302 http://www.ecaa.gov.et/documents/20435/0/Preliminary+Report+B737-800MAX+%2C%28ET-AVJ%29.pdf, 4 kwietnia 2019 [dostęp 2019-04-14] .
  12. ET302 used the Cut-Out switches to stop MCAS - Leeham News and Analysis, leehamnews.com [dostęp 2019-04-15]  (ang.).
  13. Ethiopian Airlines crew 'followed rules, unable to control jet' | Ethiopia News | Al Jazeera, www.aljazeera.com [dostęp 2019-04-15] .
  14. a b How flawed software, high speed, other factors doomed an Ethiopian Airlines 737 MAX - Reuters, www.reuters.com [dostęp 2019-04-15]  (ang.).
  15. Boeing może zapłacić miliardy za uziemienie samolotów, www.tvn24bis.pl [dostęp 2019-03-14] .
Na podstawie artykułu: "Katastrofa lotu Ethiopian Airlines 302" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy