Katastrofa lotu TransAsia Airways 235


Na mapach: 25°03′48″N 121°37′03″E/25,063333 121,617500

Katastrofa lotu TransAsia Airways 235 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Katastrofa lotu TransAsia Airways 235wypadek samolotu turbośmigłowego typu ATR 72 linii TransAsia Airlines, lecącego z lotniska Songshan w Tajpej do Kinmen, który tuż po starcie spadł do rzeki Jilong w północnej części miasta.

Spis treści

Wypadek | edytuj kod

Według tajwańskiej agencji informacyjnej, na podstawie wstępnych odczytów z rejestratorów pokładowych, samolot otrzymał pozwolenie na start o godzinie 10:51. O 10:52:38 włączył się alarm silnika nr 2; pilot wspomniał o tym, że zmniejsza moc silnika nr 1, co powtórzył kilka sekund później, potwierdzając równocześnie zgaśnięcie silnika nr 2. Od 10:53:12 włączył się alarm, sygnalizujący zbyt niską prędkość (co grozi przeciągnięciem). 7 sekund później pilot potwierdził wyłączenie silnika nr 1 i przestawienie śmigła w chorągiewkę; o 10:53:35 podał pierwszy sygnał Mayday i zawiadomił wieżę kontrolną o zgaśnięciu silnika. Od 10:54:09 pilot wzywał do ponownego uruchomienia silnika nr 1; w 34 sekundzie znów włączył się główny alarm, a dwie sekundy później nagranie uległo przerwaniu[1].

Samolot 3 minuty i 23 sekundy po otrzymaniu zgody na start uderzył lewym skrzydłem w samochód jadący po wiadukcie i spadł do rzeki[2]. Moment uderzenia został uchwycony przez nagrania kamer samochodowych[3]. Na pokładzie było 5 członków załogi i 53 pasażerów, w tym 31 turystów z Xiamenu (ChRL) i 22 Tajwańczyków. Ratownicy pracowali nad wydobyciem uwięzionych w kadłubie, który był częściowo zanurzony w rzece i najprawdopodobniej odwrócony podwoziem do góry[4]. Dzięki sprowadzeniu ciężkiego sprzętu, w tym dźwigów o odpowiednio dużym udźwigu i zbudowaniu przez wojsko mostu pontonowego, na który mogły wjechać, pod wieczór udało się wydobyć z rzeki część przełamanego na pół samolotu[5].

W akcji ratunkowej uczestniczyło łącznie 827 osób, 218 pojazdów i 77 łodzi, w tym zespoły nurków straży, a także zespół do podwodnych poszukiwań archeologicznych z Academii Siniki. W akcję włączone były personel i sprzęt zmobilizowane przez ministerstwo obrony, straż przybrzeżną, siły lotnicze, miast Tajpej, Nowe Tajpej, Keelung i Xinzhu, oraz sąsiadujących powiatów. Wśród użytego sprzętu były dźwigi o nośności 400 i 700 ton, oraz most pontonowy M3; ponad 4000 funkcjonariuszy zostało zmobilizowanych do pomocy[6].

Według komunikatu tajwańskiej agencji lotnictwa cywilnego według stanu z 8 lutego, 16:00 czasu lokalnego, odnaleziono 55 osób, w tym 40 ofiar śmiertelnych; pozostałych 15 zostało hospitalizowanych. Trzech osób wciąż nie odnaleziono. Wśród 32 pasażerów z ChRL było trzech rannych i 26 zabitych, dwie zaginione, wśród 22 Tajwańczyków – 11 rannych i 10 zabitych, jeden zaginiony; z pięcioosobowej załogi: jedna osoba ranna i cztery zabite. Dodatkowo dwie osoby zostały ranne na ziemi[6] (jadący taksówką, o którą zahaczyło skrzydło samolotu[7]). Ostatecznie, po 8 dniach poszukiwań odnaleziono ostatnie ciało, trzy km w dół rzeki od miejsca katastrofy; w ostatecznym podsumowaniu, na pokładzie zginęły 43 osoby, 15 zostało rannych[8]

Przyczyny wypadku | edytuj kod

Służby zabezpieczyły czarne skrzynki samolotu[4]. Piloci pilotujący maszynę byli doświadczeni, mieli po 5 i 7 tysięcy wylatanych godzin (trzeci pilot na pokładzie był w trakcie szkolenia)[3]. Samolot ATR 72, jak każdy inny turbośmigłowy samolot komunikacyjny może się wznosić i kontynuować lot na jednym pracującym silniku, pod warunkiem wyłączenia silnika, który uległ awarii, i ustawieniu jego śmigła w chorągiewkę. Według oświadczenia Wang Hsing-chunga, dyrektora agencji bezpieczeństwa ruchu lotniczego, gdy samolot osiągnął wysokość ok. 400 m, włączył się alarm silnika nr 2 i 46 s później, silnik nr 1 został wyłączony. Przez następną minutę oba silniki samolotu były wyłączone; silnik nr 1 został ponownie włączony na 7 sekund przed uderzeniem o ziemię[2]. Prawdopodobną przyczyną wypadku było pomylenie przez pilota silników - wyłączył sprawny, zamiast uszkodzonego (na rejestratorze nagrały się jego słowa: "Wow, pulled back the wrong side throttle." - "Wow, wyłączyłem silnik nie po tej stronie"[9]).

Maszyna była nowa, służyła mniej niż rok, a 26 stycznia była sprawdzana pod kątem bezpieczeństwa przez tajwańską agencję lotnictwa cywilnego[7].

Obywatelstwo pasażerów i załogi | edytuj kod

ATR 72, który uległ wypadkowi (nr. rej. B-22816), zdjęcie wykonano na lotnisku w Tajpej na miesiąc przed wypadkiem

Zobacz też | edytuj kod

Katastrofa lotu British Midland 92

Przypisy | edytuj kod

  1. Jay Chen: Timeline of voice recorder of TransAsia Airways flight GE235 (ang.). The Central News Agency, 06.02.2015, 16:40. [dostęp 2015-02-08].
  2. a b Shu-fen Wang, Lilian Wu: Both engines of ill-fated plane failed before crash: official (ang.). The Central News Agency, 06.02.2015, 16:30. [dostęp 2015-02-08].
  3. a b Martyna Trykozko: Katastrofa samolotu w Tajpej. Zahaczył o most, co najmniej 31 osób nie żyje. W: Gazeta Wyborcza [on-line]. Agora SA, 04.02.2015. [dostęp 2015-02-06].
  4. a b Taiwan TransAsia plane crashes into river (ang.). W: BBC News Asia [on-line]. BBC, 4 February 2015, 10:12 GMT. [dostęp 2015-02-04].
  5. 朱冠文: 復興航空235航班事故說明(2月4日 22時 ) (chiń.). 交通部民用航空局 - 空難中央災害應變中心新聞稿, 04-02-2015, 23:40. [dostęp 2015-02-04].
  6. a b 朱冠文: 復興航空235航班事故及善後聯合服務中心說明2月8日16時 (chiń.). 交通部民用航空局 - 空難中央災害應變中心新聞稿, 08-02-2015, 16:00. [dostęp 2015-02-06].
  7. a b Euan McKirdy, Vivian Kam, Steve Almasy: 'Mayday. Engine flameout’: Call shortly before plane hits bridge in Taiwan (ang.). CNN, 05.02.2015, 08:06 GMT. [dostęp 2015-02-04].
  8. 朱冠文: 復興航空235航班事故及善後聯合服務中心說明(2月12日19時40分) (chiń.). 交通部民用航空局 - 空難中央災害應變中心新聞稿, 12-02-2015, godz. 19:40. [dostęp 2015-03-24].
  9. Captain of TransAsia Flight 235 shut off working engine after other failed
Wypadki samolotów cywilnych w 2015 roku
Na podstawie artykułu: "Katastrofa lotu TransAsia Airways 235" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy