Kenya Airways


Kenya Airways w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Boeing 777-200ER w Barwach Kenya Airlines na lotnisku Schiphol w Amsterdamie Boeing 777-200ER w barwach Kenya Airways na lotnisku w Nairobi

Kenya Airways – największe linie lotnicze w Kenii i czwarte pod względem wielkości linie lotnicze Afryki (po South African Airways, EgyptAir i Ethiopian Airlines). Linie lotnicze oferują połączenia z całą Afryką i Bliskim Wschodem, Azją i Europą, przy użyciu 30 samolotów. Głównym węzłem jest port lotniczy Jomo Kenyatta w Nairobi. Rezerwowym portem jest port lotniczy Mombasa-Moi[1].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Linie lotnicze Kenya Airways zostały założone w lutym 1977 po rozpadzie Wspólnoty Afryki Wschodniej, a w konsekwencji po upadku East African Airways[2]. Linie do kwietnia 1996 były własnością rządu Kenii.

W 1986 rząd Kenii opublikował sesję określającą zapotrzebowanie kraju na rozwój i wzrost gospodarczy. W dokumencie podkreślono, że lepsza byłaby opinia linii lotniczych, gdyby należała do prywatnych inwestorów, co spowodowało pierwsze próby sprywatyzowania linii Kenya Airways. w 1992 rząd opublikował reformę, dającą pierwszeństwo Kenya Airways wśród krajowych firm, do sprywatyzowania.

w latach 1993-1994 linie uzyskały swój pierwszy zysk od początku komercjalizacji, ponadto w 1994 International Finance Corporation (IFC) został powołany do udzielenia pomocy w procesie prywatyzacji. w 1995 Kenya Airways po restrukturyzacji zadłużenia, podpisuje umowę z korporacją KLM, która kupiła 26% udziałów w Kenya Airways i stała się największym udziałowcem w 1996. w kwietniu 2004 linia ponownie wprowadziła własną markę Kenya Airways Cargo.

W 2005 linie zmieniły swoje barwy samolotów. Cztery pasy wzdłuż kadłuba zostały zastąpione słowami Pride of Africa, bądącymi sloganem marketingowym linii, zaś logo KA umieszczone na ogonie zostało zastąpione logiem KQ, od którego zaczynają się oznaczenia lotów Kenya Airways. Od 2004 linia odrabiała długi, notowała duże zyski oraz przewoziła coraz więcej pasażerów.

4 września 2007 linie stały się pełnoprawnym członkiem sojuszu lotniczego SkyTeam.

Udziałowcy linii Kenya Airlines.

  • poszczególni udziałowcy z Kenii – (30,94%)
  • KLM – {26%}
  • rząd Kenii – (23%)
  • Inwestorzy instytucjonalni z Kenii – (14,2%)
  • Inwestorzy instytucjonalni z zagranicy – (4,47%)
  • Indywidualni inwestorzy zagraniczni – (1,39%)

Kenya Airways posiada również 49% udziałów w tanzańskiej linii lotniczej Precision Air.

W marcu 2007 linia zatrudniała 2048 pracowników.

Od 1 czerwca 2017 do 31 grudnia 2019 prezesem linii Kenya Airlines był Sebastian Mikosz, były dwukrotny prezes PLL LOT[3].

Flota | edytuj kod

We wrześniu 2016 r. średni wiek floty Kenya Airways wynosił niecałe 5 lat[4].

Rozwój floty | edytuj kod

W 2004 linia przyjęła dostawę trzech Boeingów 767-300ER w konfiguracji mogącej pomieścić 216 pasażerów, oraz nabyła dwa Boeingi 737-700 z Wingletami. Kolejne dwa Boeingi 767-300ER wzięto w leasing od GECAS, natomiast wycofano Airbusy A310.

W 2006 Kenya Airways zamówiła sześć Boeingów 787, mające zastąpić Boeingi 767-300ER.

W listopadzie 2009 linie wynajęły nowsze samoloty Boeing 767, aby zastąpić starsze wersje samolotu.

W sierpniu 2010 ogłoszono, że linia wynajmie Boeingi 737-400 od KLM na dwa miesiące[6].

Rozrywka na pokładzie | edytuj kod

  • Boeing 777-200ER – Samolot ten jest wyposażony w system AVOD (Audio Video on Demand). Obejmuje on około 10-15 filmów i programów TV od NVOD, który jest podobny do AVOD. Obie klasy zawierają 12 kanałów audio, które działają w czasie lotu.
  • Boeing 767-300ER – W niektórych boeingach 767 każdy fotel jest wyposażony w osobiste telewizorki, natomiast w pozostałych dostępne są jedynie telewizory umieszczone nad głowami pasażerów. Obie klasy mają 11 kanałów TV z dźwiękiem stereo. Kanały nie są wyświetlane na żądanie w przeciwieństwie do Boeinga 777. Kanały są w języku francuskim i angielskim. Istnieje również 8 kanałów audio.
  • Boeing 737-800 – Samoloty te mają jedynie telewizorki umieszczone nad głowami podróżnych, ponadto 8 kanałów audio w trakcie lotu.
  • Boeing 737-700 – Samoloty te mają telewizorki umieszczone nad głowami podróżnych i 8 kanałów audio w trakcie lotu.
  • Boeing 737-300 – W tych samolotach podczas lotu dostępna jest jedynie muzyka.

Katastrofy lotnicze | edytuj kod

 Z tym tematem związana jest kategoria: Katastrofy lotnicze linii Kenya Airways.

Przypisy | edytuj kod

  1. Kenya Airways – strona WWW.
  2. Kenya Airways – Historia.
  3. Business InsiderB.I. Polska Business InsiderB.I., Sebastian Mikosz zrezygnuje z kierowania Kenya Airways, Business Insider, 27 maja 2019 [dostęp 2020-03-16]  (pol.).
  4. Airfleets – Kenya Airlines.
  5. a b c Kenya Airways Flight Information, www.seatguru.com [dostęp 2016-12-08] .
  6. ATW Online.
Na podstawie artykułu: "Kenya Airways" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy