Kia Optima


Kia Optima w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 30 mar 2020. Od tego czasu wykonano 4 zmiany, które oczekują na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Kia Optima - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez południowokoreański koncern motoryzacyjny Kia Motors od 2000 roku. Dwie pierwsze generacje modelu, produkowane w latach 2000 - 2010 oferowane były w Europie pod nazwą Magentis. Od 2019 roku produkowana jest piąta generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Kia Optima I została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Seulu w 2000 roku.

Historia i opis modelu | edytuj kod

Kia Magentis I przed liftingiem Kia Magentis I po liftingu - tył

Pojazd zbudowany został na wspólnej płycie podłogowej z modelem Hyundai Sonata. W 2004 roku auto przeszło modernizację, w wyniku której przemodelowany został pas przedni oraz tył.

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • EX
  • LE
  • LX
  • SE


Druga generacja | edytuj kod

Kia Optima II została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas północnoamerykańskich targów motoryzacyjnych w 2005 roku.

Historia i opis modelu | edytuj kod

Kia Optima II po liftingu Kia Magentis II po liftingu - tył

W przeciwieństwie do pierwszej generacji modelu, auto nie było już łudząco podobne do bliźniaczego modelu Hyundai Sonata. Pojazd otrzymał stonowaną oraz dyskretną stylistykę. Na rynku koreańskim auto oferowane było pod nazwą Lotze. Auto zbudowane zostało na zupełnie nowej płycie podłogowej oznaczonej symbolem MG, która wykorzystana została do budowy m.in. modelu Kia Carens. W konstrukcję pojazdu zaangażowano koreańskie, amerykańskie oraz europejskie ośrodki badawcze[1].

W 2008 roku auto przeszło modernizację. W pojeździe zmieniony został m.in. pas przedni, zderzak z trzema wlotami powietrza oraz reflektory, które łudząco podobne są do tych z siódmej generacji modelu Honda Accord. Z tyłu pojazdu zastosowane zostały także nowe lampy, klapa bagażnika oraz zderzak. We wnętrzu pojazdu przemodelowana została deska rozdzielcza[2].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • EX
  • GS
  • LX
  • SX
  • Silver
  • Gold
  • Platinum

W zależności od wersji, auto wyposażone może być w m.in. komplet poduszek powietrznych, system ABS i EBD, a także ESP, TCS i BAS, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, elektryczną regulację foteli, wielofunkcyjną kierownicę, klimatyzację automatyczną, radioodtwarzacz CD z DVD z ekranem w konsoli środkowej, komputer pokładowy, czujnik zmierzchu[3], fotochromatyczne lusterko wsteczne, a także system bezpiecznego parkowania (Park Assist), światła przeciwmgłowe oraz aktywne zagłówki i system Isofix oraz skórzaną tapicerkę[4].


Trzecia generacja | edytuj kod

Kia Optima III została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2010 roku[5].

Historia i opis modelu | edytuj kod

Kia Optima III przed liftingiem - tył Kia Optima III po liftingu Kia Optima III po liftingu - tył Kia Optima III - wnętrze

Pojazd zbudowany został na zupełnie nowej płycie podłogowej. Za jego design odpowiedzialny jest Peter Schreyer. W 2013 roku auto przeszło modernizację, w wyniku której auto otrzymało kosmetyczne zmiany oraz nowe elementy wyposażenia[6].

Hybrid | edytuj kod

W 2012 roku do oferty wprowadzona została hybrydowa wersja pojazdu napędzana 2 l silnikiem benzynowym o mocy 152 KM oraz silnikiem elektrycznym o mocy 40 KM. Łączna moc układu wynosi 192 KM.

Ruszając z miejsca auto korzysta z napędu elektrycznego w zakresie prędkości do 100 km/h. Wraz ze wzrostem prędkości, hybrydowy rozrusznik uruchamia jednostkę spalinową w celu przejęcia przez nią napędu pojazdu. W tym samym momencie jednostka elektryczna przełączana jest w tryb hybrydowy pozwalający wspomagać silnik spalinowy podczas przyśpieszania a także w celu generowania prądu ładując litowo-polimerowe baterie[7].

T-Hybrid | edytuj kod

W 2014 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu zaprezentowano pojazd koncepcyjny wyposażony w napęd hybrydowy pochodzący z połączenia jednostki elektrycznej z silnikiem wysokoprężnym. Auto napędzane jest silnikiem o pojemności 1.7 l CRDi połączonym z silnikiem elektrycznym, karmiącym się 48-woltową baterią akumulatorów[8].

Wyposażenie | edytuj kod

  • EX
  • GLS
  • L
  • LX
  • M
  • SX
  • Si
  • Spirit
  • XL

Auto w zależności od wersji wyposażone może być w m.in. 6 poduszek powietrznych, system ABS, ESP, TCS,, a także elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, wielofunkcyjną i skórzaną kierownicę, Bluetooth, tempomat, dwustrefową klimatyzację automatyczną, elektrycznie regulowane fotele, radio CD z AUX, MP3 oraz 6-głośnikami, reflektory przednie typu projekcyjnego z funkcją doświetlania zakrętów, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, fotochromatyczne lusterko wsteczne, czujnik zmierzchu i deszczu, podgrzewane lusterka zewnętrzne i przednie fotele, skórzaną tapicerkę, wentylowany fotel kierowcy, reflektory ksenonowe, Lane Assist, system multimedialny z 7-calowym ekranem, nawigacją oraz kamerą cofania, a także 12-głośnikowy system audio ze wzmacniaczem 11-kanałowym o mocy 500W, a także panoramiczny szklany dach oraz podgrzewaną tylną kanapę[9].


Czwarta generacja | edytuj kod

Kia Optima IV została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2015 roku.

Historia i opis modelu | edytuj kod

Kia Optima IV sedan EX po liftingu Kia Optima IV sedan EX po liftingu - tył Kia Optima IV SW GT Kia Optima IV GT przed liftingiem - wnętrze

Wprowadzenie na rynek zupełnie nowej - IV generacji pojazdu, wiąże się z dużym popytem na poprzednią generację modelu. Z uwagi na wysoką sprzedaż szefostwo marki zdecydowało, że nie można zaprzepaścić projektu i szybko zbudowano nową wersję modelu w oparciu o poprzednią. Zwiększony został przede wszystkim rozmiar wnętrza, zmieniona stylistyka, wprowadzone zostały nowe rozwiązania technologiczne, a także wzbogacono listę wyposażenia[10].

W 2016 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowana została odmiana kombi pojazdu, która stylistycznie nawiązuje do pojazdu koncepcyjnego Kia Sportspace. Podczas tych samych targów zaprezentowano także Optimę Plug-In wyposażoną w 2 l silnik benzynowy o mocy 156 KM oraz jednostkę elektryczną, pozwalającą na pokonanie bez benzyny dystansu 54 km z maksymalną prędkością 120 km/h. Łączna moc obu silników wynosi 205 KM[11].

Na początku 2018 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano wersję po face liftingu. Zmieniony został m.in. zderzak przedni, reflektory oraz atrapa chłodnicy, a także koło kierownicy oraz lista wyposażenia. Przy okazji liftingu wprowadzona została nowa jednostka napędowa - silnik wysokoprężny o pojemności 1.6 CRDi i mocy 136 KM, który zastępuje motor 1.7 CRDi[12].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • EX
  • GT
  • GT Line
  • M
  • L
  • XL

Podstawowe wyposażenie wersji M obejmuje m.in. 7 poduszek powietrznych (w tym poduszka kolanowa kierowcy), światła mijania typu projekcyjnego, światła przeciwmgłowe oraz do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek z kierunkowskazami LED oraz automatycznym składaniem, automatyczne wycieraczki przedniej szyby z funkcją antyoblodzeniową, tempomat, klimatyzację automatyczną z filtrem przeciwpyłkowym, skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów oraz system nawigacji satelitarnej z kamerą cofania.

Bogatsza wersja L dodatkowo wyposażona została w m.in. reflektory ksenonowe, podgrzewane koło kierownicy i przednie fotele, czujniki parkowania, system bezkluczykowy, system Lane Assist, skórzano-materiałową tapicerkę oraz 17-calowe alufelgi.

Wersja XL dodatkowo obejmuje m.in. reflektory przednie LED z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów, lampy tylne w technologii LED, skórzaną tapicerkę, wentylowane przednie fotele, elektrycznie sterowane fotele przednie, system audio firmy Harman&Kardon oraz 18-calowe alufelgi.

Wersja GT dodatkowo otrzymuje sportową stylistykę zderzaków, sportową kierownicę, dedykowane skórzane fotele oraz sportowe zawieszenie sterowane elektronicznie[13].


Piąta generacja | edytuj kod

Kia Optima V została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana w 2019 roku.

Historia i opis modelu | edytuj kod

Kia K5 - tył

Samochód został zbudowany na bazie zupełnie nowej płyty podłogowej, którą dzieli m.in. z kolejną generacją modelu Hyundai Sonata. Pojazd wyróżnia się lekką bryłą nadwozia z agresywną stylizacją[14]. Pas przedni pojazdu otrzymał charakterystyczną dla nowych modeli marki atrapę chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa[15].

Wersje wyposażeniowe | edytuj kod

  • GT

W zależności od wybranej wersji wyposażeniowej pojazdu, auto wyposażone może być m.in. w komplet poduszek powietrznych, system ABS, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników optycznie połączony z 10,25-calowym ekranem dotykowym systemu multimedialnego, który umieszczono centralnie, bezprzewodowy system ładowania telefonu, 12-głośnikowy system audio firmy Bose Corporation, skórzaną tapicerkę, wielofunkcyjną kierownicę, system sterowania głosowego, ogrzewane oraz wentylowane siedzenia, system monitorowania martwego pola, system kamer monitorujących otoczenie pojazdu, inteligentny tempomat, system ostrzegający przed możliwym zjechaniem z pasa ruchu oraz o możliwym zderzeniu czołowym, a także m.in. zdalnego asystenta parkowania[15].


Przypisy | edytuj kod

  1. Filip Otto: Frankfurt 2005 - Kia Magentis. autogaleria.pl, 2005-08-11. [dostęp 2018-12-01].
  2. Krzysztof Słomski: KIA Magentis facelifting – Nowe oblicze. autogaleria.pl, 2008-10-23. [dostęp 2018-12-01].
  3. Maciej Majewski: Dyskretny luksus po koreańsku. autocentrum.pl, 2007. [dostęp 2018-12-01].
  4. Maciej Majewski: W walce o Europejczyka. autocentrum.pl, 2005. [dostęp 2018-12-01].
  5. Tomasz Popławski: Kia Magentis - Koreański luksus. autogaleria.pl, 2010-03-15. [dostęp 2018-12-01].
  6. Tomasz Popławski: Kia Optima po liftingu debiutuje w cenie od 84 900 zł. autogaleria.pl, 2013-10-11. [dostęp 2018-12-01].
  7. Tomasz Popławski: Kia Optima Hybrid debiutuje w cenie od 114 900 zł. autogaleria.pl, 2012-10-30. [dostęp 2018-12-01].
  8. Łukasz Heger: Kia Optima T-Hybrid – Elektryczny diesel. autogaleria.pl, 2014-10-07. [dostęp 2018-12-01].
  9. Grzegorz Skarbek: Kia Optima – Ceny w Polsce od 82 900 zł. autogaleria.pl, 2011-12-08. [dostęp 2018-12-01].
  10. Maciej Kuchno: Nowa Kia Optima - Czas dojrzewania. autogaleria.pl, 2015-04-04. [dostęp 2018-12-01].
  11. Marcin Napieraj: Kia Optima Sportswagon - W końcu w rodzinie. autogaleria.pl, 2016-02-21. [dostęp 2018-12-01].
  12. Błażej Boner: Nowa Kia Optima - kilka nowości dla Optimy już w Genewie. moto.pl, 2018-03-03. [dostęp 2018-12-01].
  13. [Cennik modelu Kia Optima 2018]
  14. Maciej Kuchno: 2020 Kia Optima. Koreańczycy znowu nas zaskoczyli!. autogaleria.pl, 2019-11-12. [dostęp 2020-03-30].
  15. a b Daniel Mirkiewicz: Nowa Kia Optima będzie świetna. Niestety nie kupimy jej w Polsce. motohigh.pl, 2019-12-27. [dostęp 2020-03-30].
Na podstawie artykułu: "Kia Optima" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy