Kia Sportage


Kia Sportage w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Kia Sportageosobowy samochód sportowo-użytkowy klasy kompaktowej produkowany przez południowokoreański koncern motoryzacyjny Kia Motors od 1993 roku. Od 2015 roku produkowana jest czwarta generacja pojazdu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Kia Sportage I została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana w 1993 roku.

Historia i opis modelu | edytuj kod

Kia Sportage I przed liftingiem Kia Sportage I przed liftingiem – tył Kia Sportage I w wersji cabrio – bok Kia Grand Sportage I Kia Sportage I – wnętrze

Pojazd zbudowany został na bazie płyty podłogowej opracowanej z japońskim koncernem Mazda Motor Corporation, która dzielona była z modelem Mazda Bongo[2]. Jednostki napędowe pojazdu w standardzie napędzały koła tylnej osi, za dopłatą dokupić można było napęd na cztery koła. Auto dostępne było w trzech długościach: najkrótsza – 4030 mm – to wersja cabrio pojazdu, która oferowana była ze składanym, miękkim dachem i występowała w wersji 2-drzwiowej. Standardowa wersja pojazdu oferowana na większości rynków miała 4245 mm długości, a najdłuższa wersja Grand – 4440 mm[3].

Na przełomie 1997 i 1998 roku auto przeszło delikatną modernizację[1].

W latach 1995–1998 Kia Motors zlecała produkcję pojazdu niemieckim zakładom Karmanna[3].

Wyposażenie | edytuj kod

  • EX
  • DLX
  • Limited

W zależności od wersji wyposażeniowej pojazdu, auto wyposażone mogło być m.in. we wspomaganie kierownicy, centralny zamek, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, immobiliser, radioodtwarzacz oraz klimatyzację[2]. Od 1997 roku auto, jako pierwszy seryjnie produkowany pojazd na świecie, wyposażone mogło być w poduszkę kolanową kierowcy[3], a także m.in. w dwie poduszki powietrzne oraz system ABS[1].


Druga generacja | edytuj kod

Kia Sportage II została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2004 roku[4].

Historia i opis modelu | edytuj kod

Kia Sportage II po liftingu Kia Sportage II po liftingu – tył

Pojazd został zbudowany na bazie opracowanej wspólnie z koncernem Hyundai płyty podłogowej, dzielonej z modelem Tucson, który był bliźniaczą wersją pojazdu[3], a także modelem Elantra.

W 2007 roku pojazd otrzymał wprowadzony przez markę 7-letni pakiet gwarancyjny, a rok później zaprezentowana została wersja po liftingu. Zmieniono m.in. przednie reflektory, zderzaki, atrapę chłodnicy, światła przeciwmgłowe oraz tylne lampy. Dodano także nowe wzory alufelg i system audio. Zwiększono także moc silnika wysokoprężnego z 140 do 150 KM[5].

Wyposażenie | edytuj kod

  • EX
  • LX
  • TLX
  • XE
  • Tour
  • Expedition
  • Expedition Plus
  • Freedom
  • Freedom Plus
  • Escape Brown Premium Limited
  • Premium

W zależności od wybranej wersji, auto wyposażone mogło być m.in. w system ABS i ESP, 6 poduszek powietrznych, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, klimatyzację manualną bądź automatyczną oraz światła przeciwmgłowe, a także dwukolorową stylistykę wnętrza[6], radio z CD/AUX/MP3, podgrzewane przednie fotele, elektrycznie sterowany szyberdach, czujniki cofania oraz alarm[7] i skórzaną tapicerkę, fotochromatyczne lusterko wsteczne oraz drewniano-aluminiowe dodatki wykończeniowe[4].


Trzecia generacja | edytuj kod

Kia Sportage III została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2010 roku[8].

Historia i opis modelu | edytuj kod

Kia Sportage III po liftingu Kia Sportage III przed liftingiem – tył Kia Sportage III R

Auto zaprojektowane zostało według najnowszego języka stylistycznego marki w europejskim centrum projektowym marki w Niemczech przez Petera Schreyera. Auto zostało poprzedzone zaprezentowanym w 2007 roku prototypem o nazwie Kue. Pojazd otrzymał charakterystyczny dla innych model grill w kształcie tygrysiego nosa[9].

Wyposażenie | edytuj kod

  • S
  • M
  • L
  • XL
  • Business Line M
  • Business Line L
  • SX Turbo
  • KX-4

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji S obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, system ABS i ESC, TCS i HAC oraz DBC, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, podgrzewane lusterka zewnętrzne, komputer pokładowy, 6-głośnikowy system audio z gniazdem USB, klimatyzację oraz alufelgi. Bogatsza wersja M dodatkowo oferuje także m.in. światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów, czujnik deszczu, wielofunkcyjną kierownicę, Bluetooth oraz tempomat. Wersja L dodatkowo oferuje m.in. czujniki cofania, dwustrefową klimatyzację automatyczną, skórzane dodatki, składane lusterka zewnętrzne oraz fotochromatyczne lusterko wsteczne. Najbogatsza wersja XL obejmuje także m.in. reflektory ksenonowe, kamerę cofania umieszczoną w lusterku wstecznym oraz podgrzewane przednie fotele i tylna kanapa.

Opcjonalnie pojazd doposażyć można m.in. w system bezkluczykowy, system nawigacji satelitarnej z 7-calowym ekranem, kamerą cofania i subwooferem oraz panoramiczny szklany dach[10].

Czwarta generacja | edytuj kod

Kia Sportage IV została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2015 roku.

Historia i opis modelu | edytuj kod

Kia Sportage IV po liftingu Kia Sportage IV przed liftingiem – tył Kia Sportage IV przed liftingiem – wnętrze

Pojazd został zaprojektowany w europejskim centrum projektowym marki w Niemczech. Zbudowane zostało na bazie płyty podłogowej modelu Hyundai Tucson. W stosunku do poprzedniej generacji pojazdu, auto odmłodniało i otrzymało bardziej charakterystyczny dla innych obecnie produkowanych modeli marki język stylistyczny. Najbardziej charakterystycznym elementem wyróżniającym pojazd jest atrapa chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa, a także przednie reflektory[11].

W 2018 roku auto przeszło face lifting. Zmienione zostały m.in. zderzaki, przednie reflektory, tylne lampy, a także wprowadzone zostały zmiany w gamie jednostek napędowych. Wysokoprężną jednostkę o pojemności 1.7 l zastąpiła nowa o pojemności 1.6 l w dwóch wariantach mocy: 115 i 136 KM[12].

Wyposażenie | edytuj kod

  • S
  • M
  • L
  • GT Line
  • XL

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji S pojazdu obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, przednie fotele regulowane na wysokość, system Isofix, system ESC, TCS, HAC, ABS, EBD, system wspomagania hamowania (BAS), TSA, system automatycznego włączania świateł awaryjnych przy gwałtownym hamowaniu (ESS), system podpowiedzi ruchu kierownicy (VSM), DBC, TMPS, projekcyjne przednie reflektory z funkcją doświetlania drogi do domu, światła do jazdy dziennej, elektryczne wspomaganie kierownicy, elektryczne sterowanie szyb, dwustrefową klimatyzację, elektryczne sterowanie lusterek, zamek centralny z pilotem, alarm, radioodtwarzacz CD/MP3 z RDS wyposażony w złącza AUX, USB, 6-głośnikowy system audio.

W zależności od wybranej wersji wyposażeniowej, pojazd wyposażony może być także m.in. w elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów, wielofunkcyjną kierownicę, Bluetooth z zestawem głośnomówiącym, tempomat z ogranicznikiem prędkości, dwustrefową klimatyzację automatyczną, fotochromatyczne lusterko wewnętrzne, czujniki parkowania, system bezkluczykowy, 7 lub 8-calowy ekran dotykowy z systemem nawigacji satelitarnej zintegrowany z systemem audio firmy JBL z 8-głośnikami, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, asystenta świateł drogowych, reflektory bi-ksenonowe, podgrzewane koło kierownicy oraz fotele przednie i tylne, skórzaną tapicerkę, elektrycznie sterowane fotele przednie w 8-płaszczyznach, wentylowane fotele przednie,16, 17, 18 lub 19-calowe alufelgi.


Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e Andrzej Jedynak: Kia Sportage I generacji: przeciętniak za grosze. auto-swiat.pl, 2014-01-16. [dostęp 2019-01-03].
  2. a b c Kia Sportage I na stronie autokult.pl.
  3. a b c d Mikołaj Adamczuk: Kia Sportage ma 25 lat. Historia tego modelu to historia postępu koreańskiej motoryzacji. spidersweb.pl, 2018-11-03. [dostęp 2019-01-03].
  4. a b Mateusz Żuchowski: Totalnie odmieniona Kia Sportage. autogaleria.pl, 2004-10-02. [dostęp 2019-01-03].
  5. Artur Kuśmierzak: Używana Kia Sportage II (awarie i problemy). autokult.pl. [dostęp 2019-01-03].
  6. Tymon Grabowski: Używana Kia Sportage II (2004-2010) – rocznik 2010. magazynauto.interia.pl, 2017-12-26. [dostęp 2019-01-03].
  7. Karol Krupa: Kia Sportage po liftingu. autogaleria.pl, 2008-08-11. [dostęp 2019-01-03].
  8. Tomasz Popławski: Kia Sportage – Mini Sorento. autogaleria.pl, 2010-02-03. [dostęp 2019-01-03].
  9. Zachar Zawadzki: KIA Sportage – została tylko nazwa. autocentrum.pl, 2011. [dostęp 2019-01-03].
  10. Grzegorz Skarbek: Nowa KIA Sportage – Ceny od 66 900 złotych. autogaleria.pl, 2010-07-31. [dostęp 2019-01-03].
  11. Karol Biela: Kia Sportage IV. Szykuje się bestseller!. motofakty.pl, 2016-02-01. [dostęp 2019-01-03].
  12. Błażej Boner: Kia Sportage 2018 – cennik. Odświeżony SUV Kii już w salonach. moto.pl, 2018-07-24. [dostęp 2019-01-03].
Na podstawie artykułu: "Kia Sportage" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy