Kitakyūshū


Na mapach: 33°53′00,3″N 130°52′30,7″E/33,883417 130,875194

Kitakyūshū w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Kitakyūshū (jap. 北九州市 Kitakyūshū-shi) – miasto w Japonii, w prefekturze Fukuoka, na wyspie Kiusiu. Razem z Shimonoseki (na Honsiu) jest ważną częścią regionu cieśniny Kammon. Obszar ten obejmuje północną część Kiusiu i południową część prefektury Yamaguchi na Honsiu. Dwa główne miasta Kiusiu: Kitakyūshū i Fukuokę łączy lokalna część ogólnojapońskiej linii superszybkiej kolei Shinkansen.

W kraju i za granicą Kitakyūshū cierpiało z powodu niesłusznej opinii, że jest bardzo zanieczyszczonym i wyłącznie przemysłowym miastem. Taki obraz został ukształtowany w latach 60. i 70. XX wieku, kiedy to w mieście znacznie rozwinięto przemysł ciężki i chemiczny. Skażenie rzek i wód przybrzeżnych, gleby i powietrza w tym czasie rzeczywiście było bardzo duże. Miasto zasłynęło ze zjawisk wielobarwnego nieba nocą, co było skutkiem oświetlania gęstego smogu miejskimi światłami. Rezultatem takiej opinii były zmyślone informacje w przewodnikach, określające Kitakyūshū jako „ohydne”, „brzydkie” itp. Współcześnie przewodniki jednak coraz rzadziej powtarzają te niesprawiedliwe określenia. Od lat 70. władze miejskie wspólnie z mieszkańcami podjęli wiele wysiłku w celu poprawy środowiska miejskiego i środowiska naturalnego wokół metropolii i Kitakyūshū jest obecnie japońskim miastem najbardziej zaawansowanym w kontrolowaniu zanieczyszczeń i recyklingu. Miasto obejmuje duży obszar i na jego terenie, szczególnie w południowej części, znajduje się wiele czystych i pięknych miejsc, które nigdy nie były wykorzystywane do celów przemysłowych.

Kitakyūshū posiada międzynarodowe centrum konferencyjne i jest bardzo aktywne w dziedzinie przyciągania i goszczenia międzynarodowych konferencji różnego rodzaju, szczególnie dotyczących środowiska i edukacji. W dzielnicy Yahatahigashi znajduje się także park tematyczny Space World.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Kitakyūshū powstało 10 lutego 1963 roku w wyniku połączenia 5 miast: Wakamatsu, Yahaty, Tobaty, Kokury i Moji, skoncentrowanych wokół starej, feudalnej Kokury[2]. 1 kwietnia 1963 roku uzyskało status miasta oznaczonego rozporządzeniem rządowym[3].

Dzielnice miasta | edytuj kod

Kitakyūshū dzieli się na 7 dzielnic (区 -ku):

Miasto Nakama miało stać się ósmą dzielnicą Kitakyūshū w 2005 roku, o tej samej nazwie. Jednak planowane połączenie zostało odrzucone 24 grudnia 2004 roku przez radnych Nakamy, mimo że to właśnie z niej wyszedł ten pomysł. Powodem było to, że liczba radnych Nakamy zostałaby zredukowana z 21 przed połączeniem do 3 po połączeniu.

Transport | edytuj kod

Kitakyūshū jest ważnym ośrodkiem transportu między Honsiu i Kiusiu z powodu swojego strategicznego położenia po południowej stronie cieśnin Kammon. Miasto posiada duży port.

Pociągi | edytuj kod

Kolej jednoszynowa Kitakyūshū

Stacja Kokura należąca do JR Kyūshū jest przedostatnim przystankiem na linii kolejowej ekspresu San'yō Shinkansen przed stacją końcową – stacją Hakata – w Fukuoce i wszystkie składy się tu zatrzymują. Stacja ta jest także obsługiwana przez pociągi lokalne i ekspresowe na magistralach Kagoshima i Nippo. Transport miejski zapewniają autobusy i kolej jednoszynowa.

Stacja Mojiko jest północną stacją końcową magistrali Kagoshima, która jest najistotniejszą magistralą w sieci JR Kyūshū.

Kolej jednoszynowa Kitakyūshū łączy stację Kokura w dzielnicy Kokurakita ze stacją Kikugaoka w Kokuraminami. Jest jedną z niewielu kolei jednoszynowych w Japonii.

Statki | edytuj kod

Prom Wakato

Kitakyūshū jest największym portem promowym w zachodniej Japonii. Promy kursują między Kitakyūshū a: Shimonoseki, Matsuyamą, Tokushimą, Kobe, Ōsaką, Tōkyō, Pusanem (Korea Południowa), Ulsanem (Korea Południowa) i odizolowanymi wyspami miasta. Największy port promowy znajduje się w Shin-Moji, inne są w Moji, blisko stacji Kokura.

Na obszarze Kanmon-Kitakyūshū znajdują się 3 linie promowe: prom Trans-Dokaiwan (zwykle zwany promem Wakato od pierwszych znaków użytych w nazwach dzielnic, pomiędzy którymi kursuje: Wakamatsu i Tobata), prom cieśniny Kammon i liniowiec cieśniny Kammon.

Samoloty | edytuj kod

Kitakyūshū ma nowe lotnisko, które zostało otwarte 16 marca 2006. Lotnisko jest zbudowane na sztucznej wyspie na Wewnętrznym Morzu Japońskim, na południowy wschód od miasta i ma połączenie ze stacją Kokura szybką linią kolejową. Stary port lotniczy Kitakyūshū, który był zbyt mały, obsługuje teraz ruch towarowy.

Mosty | edytuj kod

W Kitakyūshū jest kilka mostów łączących zarówno poszczególne dzielnice miasta, jak i części regionu. Największymi są: most cieśniny Kammon pomiędzy Kitakyūshū i Shimonoseki oraz most Wakato łączący dzielnice Wakamatsu i Tobata. Istnieją także mosty nad rzeką Onga na zachodniej granicy miasta.

Populacja | edytuj kod

Zmiany w populacji Kitakyūshū w latach 1970–2015:

Miasta partnerskie | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c Japan: Fukuoka (ang.). citypopulation.de. [dostęp 2018-08-29].
  2. 小倉南区誕生 (jap.). city.kitakyushu.lg.jp. [dostęp 2018-08-29].
  3. 市の歴史1963年~1969年 (jap.). city.kitakyushu.lg.jp. [dostęp 2018-08-29].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (miasto oznaczone rozporządzeniem rządowym):
Na podstawie artykułu: "Kitakyūshū" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy