Knorr-Bremse


Knorr-Bremse w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Siedziba Knorr-Bremse AG, Monachium Georg Knorr (1859-1911) Bruno Kunze (1854-1935) Knorr-Bremse GmbH, Berlin (1908) Süddeutsche Bremsen AG, Monachium (1924)

Knorr-Bremse Aktiengesellschaft („Bremse” z niem. hamulec) – niemiecki producent systemów hamulcowych do pojazdów szynowych oraz użytkowych. Portfolio Grupy obejmuje również inteligentne systemy drzwiowe, komponenty sterujące, systemy klimatyzacji do pojazdów szynowych, a także tłumiki drgań skrętnych oraz systemy kontroli trakcji do pojazdów użytkowych. W 2015 roku Grupa Knorr-Bremse osiągnęła sprzedaż na poziomie 5,8 mld EUR, zatrudniając ponad 24 000 pracowników[1][2].

W skład Grupy wchodzi ponad 200 lokalizacji w 30 krajach[3].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Powstanie | edytuj kod

Inżynier Georg Knorr założył Knorr-Bremse GmbH w 1905 roku w Boxhagen-Rummelsburg, Neue Bahnhofstraße, niedaleko Berlina (od 1920 r. część dzielnicy Berlina - Friedrichshain). Produkcję systemów hamulcowych wydzielono z firmy „Carpenter & Schulze”, która utworzona została w 1883 roku. W 1911 roku firma połączyła się z „Continentale Bremsen-GmbH” i utworzono Knorr-Bremse AG. Począwszy od 1913 roku powstawały budynki drugiego zakładu produkcyjnego, nowej siedziby, ciepłowni oraz inne pomieszczenia.

Początkiem sukcesu komercyjnego Knorra było porozumienie z Pruskimi Kolejami Państwowymi, które w tym czasie tworzyły Preußisch-Hessische Eisenbahngemeinschaft, na dostawę jednokomorowych szybkich systemów hamulcowych, początkowo do wagonów pasażerskich, a następnie do wagonów towarowych. „Knorr Druckluft-Einkammerschnellbremse” (K1) – hamulec pneumatyczny – wraz z systemami pobocznymi oferował wyższą klasę bezpieczeństwa w porównaniu do ówczesnych systemów tradycyjnych.

Na początku XX wieku maszynista pociągu nadal musiał uruchamiać hamulec ręcznie z „wagonu hamulcowego”. Pierwsze hamulce pneumatyczne posiadały podstawową konstrukcję, następnie opracowane zostały automatyczne hamulce pośredniego działania wykorzystujące zawory rozrządcze.

Ekspansja | edytuj kod

W 1920 roku pierwszy zakład produkcyjny Bayerische Motoren-Werke AG (BMW, założony w 1917/1918) zlokalizowany w Monachium, przy ulicy Moosacher Straße, stał się oddziałem Knorr-Bremse, dostarczając systemy hamulcowe jako Süddeutsche Bremsen-AG dla Gruppenverwaltung Bayern, dawne Königlich Bayerische Staatseisenbahnen.

W związku z brakiem dalszego zainteresowania silnikami do samolotów i samochodów, konstrukcja silnika oraz nazwa firmy „BMW” zostały sprzedane w 1922 roku finansiście Camillo Castiglioni, w celu połączenia z Bayerische Flugzeugwerke AG (BWF, zlokalizowanej niedaleko), tym samym ustanawiając firmę po raz drugi.

Od roku 1922 do 1927 trwała budowa zakładu przy Hirschberger Straße/Schreiberhauer Straße obok Ringbahn w Berlinie oraz tunelowej drogi łączącej oba tereny.

Drugi główny obszar działalności ustanowiono w 1922 roku, kiedy Knorr przeniósł pneumatyczne systemy hamulcowe do pojazdów drogowych. Firma, jako pierwsza w Europie opracowała system, który wyhamowuje jednocześnie wszystkie cztery koła ciężarówki oraz jej przyczepy. W rezultacie, skrócenie drogi hamowania w znaczący sposób przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Ponowne ustanowienie | edytuj kod

Firma przeniesiona została do zakładu Süddeutsche Bremsen-AG w Monachium. Dawne tereny wschodniej części Berlina zostały wywłaszczone po 1945 roku.

W 2002 roku Knorr przejął udziały joint venture Honeywell International Inc. w Europie, Brazylii oraz USA kupując Bendix Commercial Vehicle Systems, aby tym samym stać się wiodącą firmą w branży układów hamulcowych.

Produkty | edytuj kod

Pojazdy szynowe | edytuj kod

Knorr-Bremse produkuje kompletne systemy hamulcowe dla całego taboru kolejowego oraz systemy drzwiowe, toalety, klimatyzacje, sprzęgi i wycieraczki. W 2000 roku Knorr-Bremse nabył brytyjskiego producenta Westinghouse Brakes (dawny oddział Westinghouse Brake and Signal Company Ltd), od Invensys, a następnie przeniósł działalność z Chippenham do pobliskiego miasta Melksham, w hrabstwie Wiltshire[4].

Począwszy od 2002 roku Knorr-Bremse pracuje nad systemem zmiennego rozstawu kół dla bardziej efektywnych rozwiązań w zakresie problemów z różną szerokością szyn.

Pojazdy użytkowe | edytuj kod

Knorr-Bremse rozwija i produkuje systemy hamulcowe do pojazdów użytkowych od 1920 roku dla samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych powyżej 6 ton, autobusów, przyczep oraz pojazdów specjalnych.

Działalność w Polsce | edytuj kod

Knorr-Bremse Systemy Kolejowe Polska Sp. z o.o. jest lokalnym oddziałem Knorr-Bremse, który działa na rynku polskim od 1999 roku. Od 2006 r. siedzibą przedsiębiorstwa jest Kraków.

W roku 2015 Knorr-Bremse Polska osiągnęła sprzedaż w wysokości 234,9 milionów PLN zatrudniając blisko 100 pracowników[5].

Oddział Knorr-Bremse w Polsce posiada kompetencje w zakresie projektowania systemów hamulcowych, kierowania projektami oraz prowadzi lokalny serwis urządzeń Knorr-Bremse, dostarczonych na Polski rynek. Odpowiada również za dystrybucję produktów Grupy Knorr-Bremse na terenie Polski oraz Ukrainy, w tym systemów hamulcowych, drzwiowych, klimatyzacji i osprzętu elektrycznego do pojazdów szynowych.

Oddzielną firmą jest Knorr-Bremse SfN Polska Sp. z o.o. Odpowiada ona za dystrybucję części do pojazdów użytkowych. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Warszawie.

Przypisy | edytuj kod

  1. Knorr-Bremse Group – At a glance, www.knorr-bremse.de [dostęp 2016-09-27] .
  2. MaudesM. Capital MaudesM., Haldex AB Bidding War. Get It While You Can!, 24 września 2016 [dostęp 2016-09-27]  (ang.).
  3. „Knorr-Bremse Na Całym Świecie”.
  4. Firma Invensys ds. relacji z inwestorami informacja prasowa, 25 kwietnia, 2000 firma Invensys sprzedaje Westinghouse hamulca Knorr-Bremse.
  5. Knorr-Bremse – Knorr-Bremse w Polsce, www.knorr-bremse.pl [dostęp 2016-11-14] .

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (biznes):
Na podstawie artykułu: "Knorr-Bremse" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy