Kobyłka Ossów


Na mapach: 52°19′38,3″N 21°11′35,9″E/52,327306 21,193306

Kobyłka Ossów w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Kobyłka Ossówprzystanek osobowy Polskich Linii Kolejowych obsługiwany przez Koleje Mazowieckie. Położony jest przy ulicy Poniatowskiego i Napoleona na osiedlu Kobylak, w mieście Kobyłka, w województwie mazowieckim. W latach 2015–17 przystanek przeszedł gruntowną modernizację w ramach projektu Rail Baltica, w wyniku której wybudowano nowy peron zlokalizowany po przeciwnej stronie ulicy Napoleona niż poprzedni[2].

1 stycznia 2009 r. przystanek włączono do II strefy biletowej ZTM Warszawa w ramach oferty „Wspólny bilet ZTM – KM – WKD”[3][4]. Oferta ta obowiązywała jedynie do 30 czerwca 2013 r. w wyniku uprzedniego wypowiedzenia umowy przez ZTM[5]. Przywrócenie wspólnego biletu nastąpiło 1 grudnia 2015 r.[6]

W roku 2018 przystanek obsługiwał 2–3 tys. pasażerów na dobę[7].

Spis treści

Opis przystanku | edytuj kod

Peron | edytuj kod

Przystanek składa się z jednego wysokiego, częściowo zadaszonego peronu wyspowego o długości 200 metrów, z dwiema krawędziami peronowymi[8].

  • Z toru 3 odjeżdżają pociągi w kierunku Wołomina, Tłuszcza i Małkini
  • Z toru 4 odjeżdżają pociągi w kierunku Warszawy

Tory 1 i 2, przypisane do biegnącej równolegle linii kolejowej nr 6, przeznaczone są dla pociągów dalekobieżnych i towarowych.

Powierzchnia peronu pokryta jest kostką brukową i płytami betonowymi antypoślizgowymi przy krawędzi peronu.

Na peronie znajdują się:

  • budynek poczekalni
  • tablice z nazwą przystanku
  • megafony
  • rozkład jazdy pociągów
  • kosze na śmieci
  • latarnie oświetleniowe
  • elektroniczne wyświetlacze z informacją o najbliższych pociągach
  • kamery monitoringu
  • winda
Stary przystanek kolejowy Kobyłka Ossów (2008). Widok w kierunku Zielonki

Dostęp do peronu jest możliwy jedynie z przejścia podziemnego usytuowanego w pobliżu ulic Poniatowskiego i Napoleona.

Przed modernizacją peron znajdował się po zachodniej stronie przejazdu kolejowo-drogowego. Rozbiórka starego peronu wraz z budynkiem stacyjnym miała miejsce w styczniu 2016 r.[9] Budynek znajdował się pośrodku peronu. Stylem nawiązywał do budynków stacyjnych spotykanych na reszcie stacji Warszawskiego Węzła Kolejowego – tzw. "skrzydlata wiata". W jednej jego części znajdowała się poczekalnia, a w drugiej stanowisko kasowe i zaplecze. Przedłużony dach budynku stanowił częściowe zadaszenie peronu. Do zadaszenia budynku przymocowane były megafony oraz oświetlenie.

Nowy peron, umiejscowiony po wschodniej stronie przejazdu, powstał w latach 2016–17[10]. Podobnie jak na sąsiednich peronach "linii wołomińskiej" pośrodku wybudowano półotwartą poczekalnię z zadaszeniem nawiązującym do oryginalnego obiektu.

Do 2016 roku przystanek był przypisany do linii kolejowej nr 6. 1 lipca 2016 oddano do użytku dodatkowe tory do Wołomina będące przedłużeniem linii kolejowej nr 21 przeznaczone dla ruchu aglomeracyjnego, w wyniku czego przystanek wpisano do tej drugiej linii[11][12].

Przejazd kolejowy (widok od południa)

Przejazd kolejowy | edytuj kod

Na zachodniej głowicy peronu, przy wejściu na przystanek znajduje się przejazd kolejowy. Jest zabezpieczony rogatkami działającymi samoczynnie. Znajduje się w ciągu ulic Poniatowskiego i Napoleona. Po zachodniej stronie drogi biegnie chodnik dla pieszych.

W przyszłości przejazd ma zostać zastąpiony wiaduktem[13]. Wyeliminowanie przejazdu w poziomie szyn ma umożliwić podniesienie prędkości na szlaku do 200 km/h[14][15]. Według pierwotnych planów zakończenie prac miało nastąpić w lipcu 2019 r. lecz inwestycja utknęła na etapie decyzji urzędniczych[16].


Schemat dawnego przystanku | edytuj kod

Otoczenie | edytuj kod

Parking P+R i kasa biletowa

Kasa biletowa mieści się w kiosku przy ul. ks. Poniatowskiego.

Po zachodniej stronie przejazdu, pomiędzy torami 3 i 4, wybudowano strażnicę przejazdową.

Po obydwu stronach przystanku powstały parkingi typu "parkuj i jedź". Parking A umiejscowiony jest po południowej stronie przystanku, przy ulicach Poniatowskiego i Nadarzyn, natomiast parking B po północnej stronie, wzdłuż ul. Napoleona. Łącznie parkingi mogą pomieścić ponad 110 samochodów. Na obydwu parkingach zbudowano wiaty rowerowe[17].

Koszarka z II połowy XIX wieku

W bezpośrednim sąsiedztwie przystanku znajduje się budynek dróżnika torowego zwany potocznie koszarką. Powstał w latach 60-tych XIX wieku wraz z budową Kolei Warszawsko-Petersburskiej[18]. Podobny budynek znajduje się w pobliżu przystanku kolejowego Ząbki.

Połączenia | edytuj kod

Główną siatkę połączeń stanowią pociągi osobowe Kolei Mazowieckich obsługiwane zmodernizowanymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi serii EN57AL w relacjach:

Ponadto w kierunku Warszawy Wileńskiej istnieją pojedyncze połączenia z Ostrołęki oraz Wyszkowa (przez Tłuszcz). Przystanek w dzień roboczy obsługuje ok. 150 pociągów w powyższych relacjach, co pozwala na uzyskanie w godzinach szczytów komunikacyjnych 10-minutowego taktu w obydwu kierunkach. Czas przejazdu do Dworca Wileńskiego, który jest ważnym węzłem przesiadkowym, wynosi 15 minut.

Siatkę połączeń z Kobyłki Ossowa domykają nieliczne pociągi kursujące po linii średnicowej w Warszawie, które kończą bieg na stacjach takich jak Ostrołęka, Warszawa Zachodnia, Sochaczew, Łowicz Główny, Grodzisk Mazowiecki czy Piaseczno.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Atlas kolejowy - Kobyłka Ossów (pol.). atlaskolejowy.net. [dostęp 2020-01-01].
  2. Pierwsze utrudnienia związane z modernizacją linii kolejowej E75 w Kobyłce (pol.). kobylka.pl, 2015-09-15. [dostęp 2020-01-01].
  3. Bilet aglomeracyjny w Kobyłce także od 1 stycznia (pol.). kobylka.pl, 2008-12-30. [dostęp 2020-01-01].
  4. Wspólny bilet już działa (pol.). Życie Powiatu na Mazowszu, 2009-01-08. [dostęp 2020-01-01].
  5. Koniec „Wspólnego biletu” na trasie wołomińskiej (pol.). Powiat Wołomiński, 2013-06-28. [dostęp 2020-01-01].
  6. Wspólny Bilet wraca do Kobyłki! (pol.). kobylka.pl, 2015-11-27. [dostęp 2020-01-01].
  7. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r.. 2020-01-27. [dostęp 2020-01-30].
  8. Wykaz peronów - PKP PLK
  9. Kolejowe rewolucje (pol.). kobylka.pl, 2016-01-28. [dostęp 2020-01-01].
  10. Jerzy S. Majewski: Skrzydlate stacje na nowo na linii do Tłuszcza (pol.). Miasta rytm, 2016-11-20. [dostęp 2020-01-01].
  11. Od 1 lipca wygodniejsza podróż ze stacji Wołomin i Wołomin Słoneczna (pol.). PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., 2016-07-01. [dostęp 2020-01-01].
  12. Atlas kolejowy - 21 Warszawa Wileńska - Wołomin Słoneczna (pol.). atlaskolejowy.net. [dostęp 2020-01-01].
  13. Kobyłka – bezkolizyjne skrzyżowania ułatwią komunikację (pol.). Rynek Infrastruktury, 2017-10-11. [dostęp 2020-01-01].
  14. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. Dz.U. z 2015 r. nr 000, poz. 1744.
  15. Michał Szymajda: PLK: Szansa na 200 km/h z Warszawy do Białegostoku do 2027 roku (pol.). Rynek Kolejowy, 2018-01-05. [dostęp 2020-01-01].
  16. Budowa tunelu i wiaduktu w Kobyłce ruszy w drugim kwartale 2020 roku (pol.). Radio dla Ciebie, 2019-10-27. [dostęp 2020-01-01].
  17. Od 27 sierpnia budowa parkingu wzdłuż ogrodzenia OSiR Wicher przy ul. Napoleona (pol.). kobylka.pl, 2019-08-24. [dostęp 2020-01-01].
  18. Biuletyn Informacyjny Miasta Kobyłka (pol.). kobylka.pl, 2017. [dostęp 2020-01-01].

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Kobyłka Ossów" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy