Koleje Małopolskie


Na mapach: 50°04′48″N 19°55′15″E/50,080000 19,920833

Koleje Małopolskie w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Pociąg EN64 Acatus Plus w barwach Kolei Małopolskich

Koleje Małopolskie, KMŁ[a], identyfikator literowy KMAL[4]polski przewoźnik kolejowy utworzony przez samorząd województwa małopolskiego uchwałą z dn. 2 grudnia 2013 roku. Spółka została powołana w celu świadczenia usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego poprzez zapewnienie efektywnej organizacji i funkcjonowania pasażerskiego ruchu kolejowego na terenie województwa małopolskiego[5].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Początki | edytuj kod

Spółka została powołana na podstawie Uchwały nr XLIV/705/13 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 2 grudnia 2013 roku w sprawie powołania jednoosobowej spółki Województwa Małopolskiego oraz zgodnie z Uchwałą nr 1518/13 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 10 grudnia 2013 roku[6]. Została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego dnia 6 marca 2014 roku[7].

2014 | edytuj kod

6 listopada odbył się inauguracyjny przejazd z Krakowa do Wieliczki. Zaprezentowano też wtedy tabor spółki[8]. 14 grudnia Koleje rozpoczęły regularną obsługę linii Kraków Główny - Wieliczka Rynek-Kopalnia[9]. Do obsługi tej linii KMŁ otrzymały w dzierżawę 3 EZT EN64 będące własnością Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego[10].

2015 | edytuj kod

Z dniem 1 stycznia spółka uruchomiła autobusowe połączenia z Byszyc i Raciborska do stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia[11].

1 marca przewoźnik otrzymał w dzierżawę 4. EZT EN64 od UMWM[12].

29 marca spółka zorganizowała imprezę z okazji 55. rocznicy elektryfikacji linii Kraków-Wieliczka. Na trasie kursował zabytkowy skład trzech zabytkowych wagonów ze skansenu w Chabówce, w tym luksusowy wagon pasażerski wyprodukowany w 1939 roku przez firmę Lilpop, prowadzony przez zabytkowe elektrowozy ET21-57 i EU06-01 z Chabówki[13].

1 czerwca Koleje przewiozły uroczyście półmilionową pasażerkę[14].

25 czerwca marszałek Marek Sowa ogłosił, że województwo wystąpiło z propozycją przejęcia przez spółkę małopolskiego oddziału Przewozów Regionalnych, aby w ten sposób Koleje Małopolskie szybciej przejęły obsługę większości linii kolejowych w województwie[15].

1 września przewoźnik rozpoczął dzierżawę kolejnych 2 sztuk EN64 ze względu na planowane rozszerzenie działalności o linię Kraków GłównyKraków Lotnisko[16].

22 września spółka przewiozła milionową pasażerkę[17], a 28 września rozpoczęła przewozy do stacji Kraków Lotnisko[18].

5 grudnia odbył się inauguracyjny przejazd z Krakowa do Miechowa[19], a 13 grudnia Koleje rozpoczęły regularną obsługę linii Kraków Główny - Miechów - Sędziszów[20].

2016 | edytuj kod

Z dniem 4 kwietnia spółka uruchomiła autobusowe połączenia z Dobranowic do stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia[21].

30 marca UM zamówił 12 Impulsów: 8 sztuk 4-członowych i 4 sztuki 5-członowe dla Kolei Małopolskich do obsługi SKA[22]. Na przełomie kwietnia i maja UM zamówił dodatkowego, 5-członowego Impulsa[23].

10 maja spółka przewiozła trzymilionowego pasażera. Równocześnie marszałek Jacek Krupa ogłosił, że w ciągu 3 lat Koleje przejmą od Przewozów Regionalnych obsługę wszystkich połączeń w województwie[24].

1 czerwca rozpoczęto sprzedaż biletów na połączenia Kolei Małopolskich za pośrednictwem portalu koleo.pl[25].

W lipcu podczas Światowych Dni Młodzieży przewoźnik wypożyczył jednostki EN57 od Kolei Mazowieckich aby móc zwiększyć liczbę połączeń[26]. Podczas tygodnia w którym odbywały się ŚDM przewoźnik obsłużył 332 tys. pasażerów, czyli o prawie 260% więcej niż w ciągu zwykłego tygodnia[27].

28 listopada na stacji Nowy Sącz odbyła się oficjalna prezentacja pierwszych 6 Impulsów zamówionych przez województwo dla Kolei Małpolskich[28].

7 grudnia odbyły się inauguracyjny przejazdy z Krakowa i Nowego Sącza do Tarnowa[29]. 11 grudnia (wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy) przewoźnik miał przejąć większość połączeń na linii Kraków GłównyTarnów (w ramach 3. linii SKA) i Tarnów – Nowy Sącz oraz wszystkie połączenia na trasie Nowy Sącz – Krynica-Zdrój[30]. 10 grudnia ze względu na niewystarczające zasoby ludzkie przewoźnika doszło od podpisania umowy pomiędzy Małopolskim Urzędem Marszałkowskim i Przewozami Regionalnymi oraz Urzędem a Kolejami Małopolskim na mocy której PR przejęły od KM z powrotem obsługę linii Kraków Główny – Sędziszów oraz liczba połączeń które przejęły KM od PR na trasie Kraków Główny – Tarnów została zmniejszona[31]. Umowa z Kolejami Małopolskimi została zawarta na 10 lat (z opcją na 5 dodatkowych), a z Przewozami Regionalnymi na 3 lata (z opcją na 3 dodatkowe lata)[31]. W ramach nowego rozkładu przewoźnik uruchomił również weekendowe nocne połączenia na trasie Kraków Główny – Wieliczka Rynek Kopalnia[32]. Ze względu na przejęcie połączeń do Sędziszowa przez Przewozy Regionalne jednostki Acatus Plus użytkowane dotychczas przez KM zostały przekazane PR[33].

2017 | edytuj kod

24 lutego na dworcu Kraków Główny odbyły się uroczyste zakończenie dostaw Impulsów[34].

10 sierpnia spółka przewiozła 10-milionowego pasażera[35].

Na początku sierpnia 2017 Koleje Małopolskie rozpoczęły jazdy testowe zespołów 14WE-04 i 06 należących do Industrial Division[36]. 2 września jednostki rozpoczęły poranne i wieczorne kursy z pasażerami na trasach do stacji Tarnów i przystanku Kraków Lotnisko[37].

1 września rozszerzono ofertę dowozowych połączeń autobusowych z 3 do 6 linii[38].

2 października KMŁ zainaugurowały weekendowe połączenie Kraków – Jasło[39]

25 listopada odbył się przejazd promocyjny na trasie Kraków GłównyMiechów, a 2 grudnia na trasie SkawinaKraków Płaszów. Oba przejazdy związane były z uruchomieniem linii SKA2 Sędziszów – Miechów – Kraków Główny – Skawina[40][41][42], której obsługę 10 grudnia KMŁ częściowo przejęły od Przewozów Regionalnych[43].

2018 | edytuj kod

24 września Urząd Marszałkowski podjął uchwałę odnośnie wniesienia aportem do spółki 5 EZT EN77 oraz 5 mln zł, w wyniku czego kapitał zakładowy wzrósł do 57 018 000 zł[3]

16 listopada roku spółka podpisała 3-letnią umowę dzierżawy torów odstawczych przy stacji Oświęcim[44], gdzie zamierza zbudować 3 torową halę namiotowa i kanały rewizyjne dla obsługi pociągów o długości 120 metrów. Koszt inwestycji to 5 mln złotych[45].

11 grudnia odwołano dotychczasowy skład Rady Nadzorczej spółki. Nowym przewodniczącym został Karol Pietras, natomiast wiceprzewodniczącym Tomasz Śladowski. Członkiem Rady Nadzorczej została natomiast Marzena Dragan[46] 20 grudnia 2018 spółka przystąpiła do oferty Wspólny Bilet[47].

21 grudnia odwołano zarząd spółki: prezesa Grzegorza Stawowego oraz wiceprezesa Ryszarda Rębilasa. Pełniącym obowiązki prezesa został dotychczasowy przewodniczący Rady Nadzorczej firmy Karol Pietras[48].

2019 | edytuj kod

27 marca spółka przewiozła 20-milionowego pasażera[49].

Działalność | edytuj kod

Wzór męskiego munduru Kolei Małopolskich

Przedmiotem działalności spółki jest obsługa kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa małopolskiego.

Regulacje taryfowe | edytuj kod

Zgodnie z art. 4 Prawa przewozowego przewoźnik wydaje własne regulacje handlowo-przewozowe[50]. W przypadku Kolei Małopolskich są - to: Taryfa przewozowa osób, rzeczy i zwierząt „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. (TP-KMŁ)[51], która określa sposób i zasady ustalania i stosowania opłat przewozowych, oraz Regulamin przewozu osób, rzeczy i zwierząt oraz obsługi i odprawy podróżnych „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. (RPO – KMŁ)[52].

Ceny biletów zawiera Cennik spółki „Koleje Małopolskie” sp. z o.o.[51]. Koleje Małopolskie respektują wszelkie ulgi ustawowe. Honorują także część biletów Przewozów Regionalnych[53]. Część taryfy jest wspólna z Komunikacją Miejską w Krakowie - np. Bilet Wspólny 70-minutowy[54][55] lub Zintegrowany bilet[56].

Dystrybucja biletów | edytuj kod

Przedsiębiorstwo prowadzi dystrybucję biletów na przejazd poprzez automaty biletowe oraz drużyny konduktorskie (sprzedaż w pociągu). Bilety na przejazdy w Kolejach Małopolskich można zakupić w automatach biletowych na stacji Wieliczka Park, Wieliczka Rynek-Kopalnia, Kraków Główny i Kraków Lotnisko, w kasach biletowych spółki Przewozy Regionalne oraz na pokładzie pociągów u konduktora lub w automacie[57]. Pociągami można również podróżować na podstawie biletu wspólnego 70-minutowego, którego emitentem jest MPK Kraków[58].

Obsługiwane połączenia | edytuj kod

Chronologia uruchamiania połączeń Kolei Małopolskich Siatka połączeń Kolei Małopolskich w sezonie 2017/2018

Kraków Lotnisko – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia | edytuj kod

14 grudnia 2014 uruchomiono linię z Wieliczki do Krakowa Głównego[9], a 28 września 2015 wydłużono ją do przystanku Kraków Lotnisko przy porcie lotniczym Kraków-Balice[18].

Sędziszów – Miechów – Kraków Główny – Skawina | edytuj kod

Linia na odcinku Kraków Główny – Sędziszów była obsługiwana przez Koleje Małopolskie w okresie 13 grudnia – 11 grudnia 2016[20][31]. 10 grudnia 2017 Koleje Małopolskie natomiast rozpoczęły obsługę linii na całej jej długości – Skawina – Kraków Główny – Sędziszów[40].

Kraków Główny – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica-Zdrój | edytuj kod

Linia uruchomiona 11 grudnia 2016[31].

Kraków Główny / Nowy Sącz – Gorlice Zagórzany – Jasło | edytuj kod

Połączenie uruchomione 2 października 2017[39]. Kursuje w piątki i niedziele.

Okazjonalne i sezonowo | edytuj kod

Okazjonalnie i sezonowo przewoźnik uruchamia połączenia Kraków GłównyZakopane[62]. Regularnie w sezonie letnim kursuje od 30 czerwca do 26 sierpnia 2018 roku[63].

Autobusowe Linie Dowozowe | edytuj kod

Od 1 stycznia 2015 roku Koleje Małopolskie wprowadziły przewóz podróżnych autobusami do stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia z Raciborska, Byszyc, a od 4 kwietnia 2016 z Dobranowic[21]. Ma to zwiększyć dostępność przystanków SKA i tym samych powiększyć liczbę pasażerów. Na przejazdy autobusem i koleją może być zakupiony jeden bilet. Przewozy w latach 2015–2017 wykonywała firma KrakTransRem, spółka córka MPK Kraków[64]. 1 września 2017 uruchomiono 3 kolejne linie oraz zmieniono operatora na firmę Mobilis[38].

Linie kursują po następujących trasach[65]:

Tabor | edytuj kod

45WE-014 Kolei Małopolskich na inauguracji SKA3 w Tarnowie EN64-003 Acatus Plus na stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia

Koleje Małopolskie użytkują 17 EZT, które są własnością województwa małopolskiego, oraz 5 EZT, które otrzymały w wyniku aportu (EN77 Acatus II):

Plany na przyszłość | edytuj kod

Docelowo spółka ma przejąć obsługę wszystkich linii w województwie, z wyjątkiem obsługiwanego przez Koleje Śląskie połączenia Katowice – Oświęcim[15].

Spółka przygotowuje się też do budowy zaplecza taborowego[70].

Finanse i wyniki przewozowe | edytuj kod

Jedynym właścicielem spółki, zgodnie z aktem założycielskim jest województwo małopolskie.

Kapitał zakładowy spółki wynosi 1 830 000 zł[1].

Liczbę pasażerów w kolejnych latach oraz wykonaną pracę przewozową (liczbę pasażerokilometrów) prezentują poniższe wykresy[71][72][73][74][75]:

Prezesi | edytuj kod

Nagrody i wyróżnienia | edytuj kod

  • 2015 – tytuł Lider Rozwoju Regionalnego 2015, przyznany podczas III Kongresu Przedsiębiorczości[80]
  • 2017 - wygrana Lokomotywa Rynku Kolejowego na targach Trako 2017. Koleje Małopolskie zostały docenione przez internautów za rozwój oferty przewozowej na terenie Małopolski i ambitne plany na przyszłość.[1]

Uwagi | edytuj kod

  1. Jest to forma zapisu stosowana przez samego przewoźnika oraz inne instytucje, natomiast zgodnie z zasadami ortografii języka polskiego skrótowiec ten powinien mieć postać KMł.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Dane spółki
  2. Kontakt - Koleje Małopolskie, malopolskiekoleje.pl [dostęp 2018-07-01]  (pol.).
  3. a b c Uchwała Nr LIII/804/18 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 24 września 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) i wkładu pieniężnego do spółki działającej pod firmą „Koleje Małopolskie” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie oraz na objęcie udziałów tej spółki, bip.malopolska.pl, 24 września 2018 [dostęp 2019-01-01] .
  4. Wykaz aktualnie uzgodnionych z Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego identyfikatorów literowych VKM
  5. Firma
  6. Statut
  7. "KOLEJE MAŁOPOLSKIE" SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ. KRS 0000500799.
  8. Nowy pociąg Kolei Małopolskich już na trasie
  9. a b c Start Kolei Małopolskich bez problemów (aktualizacja). rynek-kolejowy.pl, 2014-12-14. [dostęp 2014-12-15].
  10. Uchwała Nr 1409/14 Zarządu Województwa Małopolskiego. bip.malopolska.pl, 2014-12-11. [dostęp 2015-03-17].
  11. Od 01 stycznia 2015 roku przewóz podróżnych na trasach: Raciborsko – Kraków, Byszyce – Kraków
  12. Uchwała Nr 200/15 Zarządu Województwa Małopolskiego. bip.malopolska.pl, 2015-02-19. [dostęp 2015-03-17].
  13. Pociąg retro przyciągnął Małopolan
  14. Pół miliona pasażerów w sześć miesięcy
  15. a b Małopolskie. 94 mln zł na przewozy kolejowe; województwo chce przejąć część PR
  16. Uchwała Nr 973/15 Zarządu Województwa Małopolskiego. bip.malopolska.pl, 2015-07-21. [dostęp 2015-09-13].
  17. Milion przewiezionych pasażerów
  18. a b c Połączenie do Balic w końcu otwarte. rynek-kolejowy.pl, 2015-09-28. [dostęp 2015-09-28].
  19. Pociąg Kolei Małopolskich po raz pierwszy pojechał do Miechowa. radiokrakow.pl, 2015-12-05. [dostęp 2015-12-05].
  20. a b c Koleje Małopolskie uruchomiły drugie połączenie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. krakow.gazeta.pl, 2015-12-13. [dostęp 2015-12-13].
  21. a b Nowa linia autobusowa na trasie Wieliczka Rynek Kopalnia - Dobranowice
  22. Małopolska z nowymi Impulsami. Umowa na 12 pociągów podpisana. rynek-kolejowy.pl, 2016-03-30. [dostęp 2016-03-30].
  23. Newag rozpoczął produkcję Impulsów dla Kolei Małopolskich. kurierkolejowy.eu, 2016-05-05. [dostęp 2016-05-05].
  24. W ciągu trzech lat Koleje Małopolskie wyprą Przewozy Regionalne. wnp.pl, 2016-05-10. [dostęp 2016-05-10].
  25. Warszawski start-up oferuje wspólny bilet na pociągi w Małopolsce. krakow.wyborcza.pl, 2016-06-06. [dostęp 2016-06-08].
  26. ŚDM 2016: 115 tysięcy pielgrzymów dotarło do Krakowa pociągami (zdjęcia). rynek-kolejowy.pl, 2016-07-27. [dostęp 2016-08-05].
  27. Efekt ŚDM w Kolejach Małopolskich. kurierkolejowy.eu, 2016-08-04. [dostęp 2016-08-08].
  28. a b c Newag oficjalnie przekazał Impulsy dla woj. małopolskiego. rynek-kolejowy.pl, 2016-11-28. [dostęp 2016-11-28].
  29. Zainaugurowano połączenia Kolei Małopolskich do Tarnowa i Nowego Sącza. rynek-kolejowy.pl, 2016-12-07. [dostęp 2016-12-17].
  30. Prezes Rębilas uspokaja. Koleje Mazowieckie pomogą KMŁ. rynek-kolejowy.pl, 2016-12-07. [dostęp 2016-12-17].
  31. a b c d e f Jest porozumienie Małopolski i PR. „Było ryzyko zawirowań”. rynek-kolejowy.pl, 2016-12-10. [dostęp 2016-12-11].
  32. Koleje Małopolskie uruchamiają nocne kursy. inforail.pl, 2016-12-15. [dostęp 2016-12-19].
  33. Mamiński: Podstawiliśmy tabor zastępczy, KMŁ go nie mają (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2016-12-16. [dostęp 2016-12-21].
  34. a b c Impulsy już w komplecie służą pasażerom SKA. Do Małopolski trafił setny skład Newagu. rynek-kolejowy.pl, 2017-02-24. [dostęp 2017-02-24].
  35. Koleje Małopolskie świętują 10-milionowego pasażera (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2017-08-10. [dostęp 2017-10-06].
  36. Dominik Lebda: Koleje Małopolskie testują 14WE od Industrial Division (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2017-08-04. [dostęp 2017-08-04]. [zarchiwizowane z tego adresu (2017-08-04)].
  37. InfoRail.pl: 14WE już jeżdżą po Małopolsce (pol.). inforail.pl, 2017-09-04. [dostęp 2017-09-04]. [zarchiwizowane z tego adresu (2017-09-04)].
  38. a b Wieliczka. „Kolejowe” autobusy ruszyły na ulice. transport-publiczny.pl, 2017-09-01. [dostęp 2017-10-23].
  39. a b c Koleje Małopolskie zainaugurowały połączenia do Jasła, rynek-kolejowy.pl [dostęp 2017-12-03] .
  40. a b Szybka Kolej Aglomeracyjna wraca na trasę do Miechowa - Gospodarka komunalna, portalsamorzadowy.pl [dostęp 2018-06-13]  (pol.).
  41. Pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej wrócą na trasę Kraków Główny – Skawina. inforail.pl, 2017-12-02. [dostęp 2017-12-07].
  42. PKP PLK zepsuły Kolejom Małopolskim przejazdy promocyjne. inforail.pl, 2017-12-04. [dostęp 2017-12-07].
  43. Regularne pociągi kursują po nowej krakowskiej łącznicy. rynek-kolejowy.pl, 2017-12-10. [dostęp 2017-11-10].
  44. Koleje Małopolskie będą miały bazę! W Oświęcimiu. inforail.pl, 2018-11-16. [dostęp 2018-11-19].
  45. Powstanie hala napraw pociągów KMŁ » Małopolska, www.malopolska.pl [dostęp 2018-12-03] .
  46. Władze spółki - Koleje Małopolskie, malopolskiekoleje.pl [dostęp 2018-12-23]  (pol.).
  47. Koleje Małopolskie w ofercie Wspólny Bilet - Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2018-12-20] .
  48. Zarząd Kolei Małopolskich odwołany - Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2018-12-23] .
  49. 20 milionów pasażerów Kolei Małopolskich, inforail.pl [dostęp 2019-03-28]  (pol.).
  50. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe. Dz.U. 1984 nr 53 poz. 272..
  51. a b Taryfa
  52. Regulamin przewozu
  53. Bilety honorowane
  54. ZIKiT - Komunikacja Miejska w Krakowie - Rodzaje i wzory biletów, kmkrakow.pl [dostęp 2017-11-18]  (pol.).
  55. Wspólny bilet 70-minutowy
  56. Bilet zintegrowany
  57. Gdzie kupić bilety Kolei Małopolskich?. malopolskiekoleje.pl. [dostęp 2016-12-19].
  58. Bilety. mpk.krakow.pl. [dostęp 2016-12-19].
  59. Wyborcza.pl, krakow.wyborcza.pl [dostęp 2017-12-11] .
  60. Wyborcza.pl, krakow.wyborcza.pl [dostęp 2017-12-11] .
  61. a b c d Portal Pasażera: wyszukiwarka połączeń kolejowych, plakatowy rozkład jazdy, SRJP. rozklad.plk-sa.pl.
  62. Koleje Małopolskie pojadą do Zakopanego. Na Święta i Sylwestra. inforail.pl, 2017-12-20. [dostęp 2017-12-27].
  63. Nowe sezonowe połączenia Kolei Małopolskich, rynekkolejowy.pl [dostęp 2018-06-30]  (pol.).
  64. Od 1 stycznia 2015 r. przewóz podróżnych na trasach Raciborsko-Kraków i Byszyce-Kraków
  65. Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko (airport). malopolskiekoleje.pl. [dostęp 2017-12-19].
  66. UCHWAŁA Nr 2015/17 ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO z dnia 5 grudnia 2017 r. w sprawie zawarcia z „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. umowy dzierżawy Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych serii EN64 nr 004, 006, 007 i 008 (pol.). bip.malopolska.pl, 2017-12-05. [dostęp 2018-01-02].
  67. UCHWAŁA Nr 2017/17 ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO z dnia 5 grudnia 2017 r. w sprawie zawarcia z „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. umowy użyczenia elektrycznych zespołów trakcyjnych EN77-001 i EN77-005, bip.malopolska.pl, 5 grudnia 2017 [dostęp 2018-04-21] .
  68. a b Sześć nowych pociągów Impuls pojedzie małopolskimi torami. radiokrakow.pl, 2016-11-28. [dostęp 2016-11-30].
  69. Trzy kolejne Impulsy w Małopolsce. inforail.pl, 2017-01-20. [dostęp 2017-01-20].
  70. a b Radny Grzegorz Stawowy został prezesem Kolei Małopolskich. krakow.wyborcza.pl, 2017-03-30. [dostęp 2017-03-30].
  71. Przewozy pasażerskie w roku 2014. utk.gov.pl. [dostęp 2016-04-15].
  72. Przewozy pasażerskie w roku 2015. utk.gov.pl. [dostęp 2016-04-15].
  73. Przewozy pasażerskie w roku 2016. utk.gov.pl. [dostęp 2017-01-27].
  74. Przewozy pasażerskie w roku 2017. Urząd Transportu Kolejowego. [dostęp 2018-01-31].
  75. Urząd TransportuU.T. Kolejowego Urząd TransportuU.T., Dane eksploatacyjne w 2018 r., Urząd Transportu Kolejowego [dostęp 2019-01-31]  (pol.).
  76. Ryszard Rębilas prezesem Kolei Małopolskich. rynek-kolejowy.pl, 2014-01-21. [dostęp 2014-12-21].
  77. a b Zmiana na stanowisku prezesa Kolei Małopolskich. inforail.pl, 2017-03-30. [dostęp 2017-03-30].
  78. Zarząd Kolei Małopolskich odwołany - Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2018-12-23] .
  79. Koleje Małopolskie z kolejnym nowym prezesem, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2019-01-30] .
  80. Nagroda dla Kolei Małopolskich = malopolskiekoleje.pl. 2015-11-05. [dostęp 2015-12-21].
Na podstawie artykułu: "Koleje Małopolskie" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy