Kombi (nadwozie)


Kombi (nadwozie) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Auta typu kombi 1954 Plymouth Savoy 1956 Chevrolet Bel Air Nomad 1957 Chevrolet Bel Air Townsman 1958 AMC Ambassador 1958 Mercury Commuter 1959 Edsel Villager 1960 GMC Carryall 1964 Trabant 601 Universal 1964 Warszawa 223 K 1967 Ford Country Squire 1971 Dodge Polara 1972 Citroën DS Break 1973 Volkswagen Passat Variant 1984 Opel Kadett E 1986 Fiat Duna Weekend 1986 Opel Omega A 1987 Chevrolet Caprice 1991 Buick Roadmaster Limited 1991 Opel Astra I 1992 Volvo 850 1993 Opel Corsa B 1994 Opel Omega B 1995 Opel Vectra B 1995 Citroën Xantia Break 1996 Toyota Camry 1996 Peugeot 406 Break 1997 Fiat Palio Weekend 1997 Peugeot 306 break 1997 Citroën Xsara Break 1998 Opel Astra II 1999 Daewoo-FSO Polonez Kombi 1999 Opel Omega B FL 2003 Opel Vectra C 2004 BMW 530xi Touring 2006 Alfa Romeo 159 Sportwagon 2007 Ford Mondeo Turnier 2008 Chrysler 300 Touring 2008 Opel Insignia Sports Tourer 2009 S212 Mercedes-Benz E350 2009 Škoda Octavia Combi Facelift 2009 Audi A6 Avant 2010 Cadillac CTS wagon

Kombi – typ nadwozia samochodu osobowego o wydłużonej tylnej części, zazwyczaj przeznaczonej na bagaż. W odróżnieniu od typu hatchback wysokość kabiny nie zmniejsza się aż do samego końca samochodu; szyb z boku jest po trzy, a nie po dwie; tylna szyba nie jest tak mocno odchylona od pionu. Jest to nadwozie dwubryłowe.

Z reguły współczesne samochody kombi mają relingi dachowe umożliwiające montaż dodatkowego bagażnika na rowery, narty, a nawet box dachowy, zazwyczaj mają pięcioro drzwi. Można spotkać jednak trzydrzwiowe odmiany, jak np. oferowany do początku lat 90. XX w. Trabant Universal, studyjny model Renault Clio Grandtour Concept, a także Opel Kadett E. Trzydrzwiowe, jak i niektóre pięciodrzwiowe kombi, posiadające mniejszy bagażnik (jak Peugeot 206 SW i jego następca – 207 SW), pełnią rolę kombi lifestylowego o sportowej linii nadwozia. Popyt na takie samochody zaowocował również wprowadzeniem Mini Clubmana, które bazuje na koncepcjach z lat 60. takich jak Austin Mini Countryman i Mini Morris Traveller.

W latach 1960–1970, szczególnie w USA, panowała moda na 3-drzwiowe kombi, produkowane głównie przez GM, Forda, Chevroleta, Edsela i Cadillaca. Jednak po upływie paru lat sami właściciele zauważyli, że jest to rozwiązanie niepraktyczne, auta z każdym rokiem stawały się coraz mniej popularne i sprzedawały się coraz gorzej, aż w końcu zaprzestano produkcji.

Do nadwozi typu kombi zalicza się również większość aut terenowych. Samochody typu kombi nadają się na karetki Pogotowia Ratunkowego (umożliwiają przewiezienie do szpitala chorego na noszach).

Zobacz też | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Kombi (nadwozie)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy