Komunalny Zakład Komunikacyjny


Komunalny Zakład Komunikacyjny w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 11 maj 2019. Od tego czasu wykonano 5 zmian, które oczekują na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Komunalny Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. (w skrócie KZK Białystok lub KZK) – polski przewoźnik świadczący usługi w zakresie pasażerskiego transportu zbiorowego w Białymstoku, działający od 2 września 1991.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Spółka komunikacyjna KZK powstała 2 września 1991 r. w Białymstoku tuż po rozpadzie działającej od 1954 r. firmy MPK Białystok. W przeciwieństwie do innych białostockich spółek posiada najmniejszą liczbę linii autobusowych, pojazdów oraz brak pojazdów przegubowych do 2000 roku. Firma charakteryzuje się również posiadaniem pojazdu technicznego marki Ikarus z 1983 roku, którego modernizacja odbyła się w 2010 r. Od 2006 r. działa pod organem o nazwie Białostocka Komunikacja Miejska (w skrócie: BKM), po czym pierwszymi pojazdami oznaczonymi jego logiem są Solarisy Urbino 12 i Urbino 18 z roku 2010, lecz nieco później pozostałe pojazdy posiadane przez spółkę również się charakteryzują barwami tego organu. Od 2010 r. Komunalny Zakład Komunikacyjny rozpoczął także współpracę z Klubem Miłośników Komunikacji Miejskiej zajmującym się posiadaniem wycofanych z taboru pojazdów, które były eksploatowane w latach 90. Zajezdnia firmy obecnie mieści się przy ul. Jurowieckiej 46A, jednak ze względu na jej negatywną jakość oraz wygląd, w przyszłych latach planowane jest przeniesienie siedziby spółki na ulicę Zacisze w pobliżu skrzyżowania ulic Piastowskiej i Generała Nikodema Sulika.

Autobusy międzymiastowe oraz linie regionalne | edytuj kod

Od 1992 oraz od 2005 roku Komunalny Zakład Komunikacyjny dysponował także autobusami międzymiastowymi przeznaczonymi do transportu osób z Białegostoku do jego dalszych okolic, takimi jak: Jelcz T120, Mercedes-Benz O100 oraz Autosan H9 oraz stworzył komercyjną linię regionalną o nazwie „S”, której trasa prowadzi do Supraśla oraz „B” o trasie prowadzącej do Borsukówki. Podział autobusów na linie był następujący: do Borsukówki kursowały jedynie pojazdy międzymiastowe (Autosan i Mercedes), czasami pojawiał się też MAN NL202 (nr. boczny 118), natomiast pozostała grupa autobusów miejskich (najczęstsze modele: Jelcz T120, Jelcz PR110M, Jelcz 120M, MAN NL202) dojeżdżały do Supraśla. W styczniu roku 2010, przed przyjazdem nowych modeli typu Solaris Urbino nastąpiła likwidacja tych linii oraz autobusów międzymiastowych zastępując to wszystko pojazdami eksploatowanymi przez PKS Białystok. Informacja na temat usunięcia linii „S” doprowadziła mieszkańców Supraśla do protestu przeciwko burmistrzowi odnośnie przywrócenia do ruchu autobusów miejskich kursujących do tego miasta[1].

W roku 2010 trasa do Borsukówki została wznowiona po uruchomieniu linii podmiejskiej „106”, a także do Supraśla za pomocą linii „111” uruchomionej w marcu 2012 r., która została zlikwidowana 1 stycznia 2016 r. Wszystkie wymienione linie są obsługiwane przez autobusy miejskie operatora KZK.

Linie nocne | edytuj kod

W sierpniu 2013 roku powstała nowa linia nocna 100N o identycznej trasie co 100, która jako pierwsza jest obsługiwana przez pojazdy tego przedsiębiorstwa, jednak po pewnym czasie została ona zlikwidowana wraz z pozostałymi (3N, 5N, 21N), zastępując je sześcioma liniami oznaczonymi N1-N6. Obecnie KZK nie obsługuje żadnej linii nocnej.

Tabor spółki | edytuj kod

Od początku istnienia spółki komunikacyjnej aż do roku 2010 główną flotę stanowiły pojazdy marki Jelcz PR110M w liczbie 76 sztuk. Oprócz nich w 1992 roku w celu jej poprawy sprowadzono także z Zachodniej Europy kilka autobusów średnio podłogowych marki Heuliez, których ostatnie sztuki zostały zezłomowane do roku 2001. Od 1992 roku pojazdy typu Jelcz corocznie wzbogacały tabor aż do 1999 r. od modelu 120M do 120MM/2. W 2000 r. do spółki przyjechały pierwsze fabrycznie nowe niskopodłogowe autobusy marki MAN o modelu NG312 w liczbie 5 sztuk, które do 2004 roku były jedynymi pojazdami przegubowymi. Po rozpoczęciu ich eksploatacji poruszały się po Białymstoku na liniach 9, 18 i 103. Od 2010 roku Białostocka Komunikacja Miejska nakazała obsługę autobusów dwuczłonowych także na linii 1, ze względu na wydłużenie większości kursów do Grabówki, natomiast linię 18 zaczęto wykorzystywać do przewozu pasażerów jedynie przez pojazdy 12-metrowe.

Po czteroletniej eksploatacji pojazdów dwuczłonowych 2 niskopodłogowe autobusy typu Solaris Urbino 12 drugiej generacji również „powitały” tabor KZK jako pierwsze pojazdy tej marki. W roku 2005 flota przedsiębiorstwa została nieznacznie poprawiona po przyjeździe używanych autobusów typu MAN NL202 (2 szt.), MAN NG272 (usuniętym w 2009 r. w wyniku pożaru układu napędowego), fabrycznie nowym, nisko wejściowym pojazdem MAN Lion’s City T, sprowadzonymi w 2006 i 2007 roku 9 autobusów tej marki w wersji niskopodłogowej (MAN Lion’s City) oraz międzymiastowe modele pojazdów marki Autosan i Mercedes-Benz, wykorzystywane jedynie do przewozu pasażerów z Białegostoku do Borsukówki (na linii B). Później spółka komunikacyjna w chwili obecnej po raz ostatni wzbogaciła swój tabor poprzez przyjazd 37 autobusów marki Solaris (31 jednoczłonowych i 6 przegubowych) produkowanych i sprowadzonych w latach 2010–2012. Eksploatacja tych pojazdów sprawiła, iż tabor spółki uległ większej nowoczesności, jego trzon uległ zmianie (z Jelcza PR110M na Solarisa Urbino 12), nastąpił wzrost pojazdów niskopodłogowych, koniec użytkowania wszystkich, nieco starszych modeli pojazdów typu Jelcz PR110M (z wyjątkiem 047), Jelcz 120M, Jelcz 120MM/1, Jelcz M121M, Autosan H9, Mercedes-Benz O100 oraz MAN NL202, a także KZK porównując do pozostałych operatorów jest dotychczas jedynym białostockim przewoźnikiem, w którym wszystkie autobusy są oznaczone logiem BKM z wyjątkiem pojazdu technicznego marki Ikarus, który pomimo starszego wieku (1983) nadal pozostaje w zakładzie. W chwili obecnej jedyne pojazdy marki Jelcz, które istnieją w firmie komunikacyjnej mają model PR110M (1 szt) od 2012 roku nieeksploatowany liniowo z racji częstych awarii oraz 120MM/2 (10 szt.). Kilka autobusów wycofanych przez przedsiębiorstwo pozyskał Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej. Były to modele: Jelcz PR110M (nr boczny 050), Jelcz 120M (nr boczny 072) oraz Jelcz 120MM/1 (nr boczny 081). W maju roku 2015 przedsiębiorstwo KZK ogłosiło przetarg na dostawę 3 fabrycznie nowych autobusów marki Solaris w wersji przegubowej, której dostawa nastąpiła pod koniec października. Jest to pierwsze w historii firmy ogłoszenie, w której fundusze na zakup tych pojazdów pochodzą z budżetu tej spółki, gdyż pozostałe pojazdy posiadane przez KZK są zakupione z miejskich finansów. Zaraz po dołączeniu tego typu pojazdów kilka autobusów marki MAN NG312 mają zostać wycofane z eksploatacji[2]. Pod koniec września 2018 roku tabor KZK się wzbogacił o przyjazd na zajezdnię 2 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów jednoczłonowych marki Volvo, które jako jedyne w tej spółce są pierwszymi autobusami tej marki w mieście oraz charakteryzują się napędem hybrydowym zastępując nimi kilka egzemplarzy produkowanych w 1999 roku pojazdów z wyższą podłogą typu Jelcz 120MM/2, a zaraz po nich przyjechały też na zajezdnię 3 nowe autobusy jednoczłonowe niskoemisyjne typu Mercedes-Benz. Autobusy hybrydowe (2 szt.) oraz spalinowe (3 szt.) pochodzą z funduszy miasta, gdzie podpisano przetarg na ich dostawę w lutym i marcu tego samego roku,[3]. Nowe autobusy Volvo, które w kompletnej ilości dotarły do Białegostoku na zajezdnię KZK, rozpoczęły eksploatację miejską na początku października 2018 roku, zaś z kolei pojazdy Mercedes-Benz - od końca tego miesiąca. W maju 2019 roku w celu wzbogacenia floty KZK dotarły do zajezdni przewoźnika kolejne 2 pojazdy marki Volvo z napędem hybrydowym oznaczone numerami 236-237 o stanie nowym.

Każdy z autobusów miejskich KZK jest oznaczony numerami bocznymi w zakresie 001-199. Autobusy marki Solaris oraz Volvo z dostaw unijnych, wyprodukowane w latach 2010–2012 (Solaris) oraz 2018 (Volvo), mają oznaczenia w zakresie 200-299 (jednoczłonowe – 200-249, zaś przegubowe – 250-299).

Linie | edytuj kod

Obecnie KZK Białystok obsługuje 11 linii miejskich oraz jedną cmentarną. Dodatkowo przez kilka miesięcy obsługiwano linię 15BIS na trasie: Dojlidy Górne- Halicka, której kursy przejęła wydłużona linia 15.

Linie zwykłe | edytuj kod

Komórki poniżej tabeli o kolorze szarym przedstawiają linie podmiejskie. Obsługujące je pojazdy w Białymstoku dojeżdżają także do miejscowości położonych blisko miasta (do 15 km).

Linie cmentarne | edytuj kod

Są to dodatkowe linie. Autobusy tych linii kursują tylko w okresie święta zmarłych (1 listopada)

Tabor | edytuj kod

Obecny | edytuj kod

Autobusy jednoczłonowe | edytuj kod

Autobusy przegubowe | edytuj kod

Inne pojazdy | edytuj kod

Autobusy wycofane | edytuj kod

Kilka usuniętych modeli posiada stowarzyszenie o nazwie Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej: Jelcz PR110M (050), Jelcz 120M (072), Jelcz 120MM/1 (081). (Skasowany)

Statystyka | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Polskie Radio Białystok | Wiadomości | Protest w Supraślu – KZK likwiduje linię podmiejską.
  2. Infobus | Solaris z najlepszą ofertą w Białymstoku.
  3. Nowe hybrydowe autobusy w Białymstoku. Dostarczy je Volvo. BKM rozpoczyna zakupy nowego taboru [ZDJĘCIA] - NaszeMiasto.pl, bialystok.naszemiasto.pl [dostęp 2018-10-05]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Komunalny Zakład Komunikacyjny" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy