Konstal 805NaND


Konstal 805NaND w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Konstal 805NaND (potocznie bulwa lub żelazko) – tramwaje modernizowane od 2004 do 2012 roku w MPK Łódź.

Spis treści

Remonty i modernizacje dla Łodzi | edytuj kod

Pierwsza modernizacja nastąpiła w 2004 roku. W jej ramach wykonano remont ściany przedniej i tylnej (z wykorzystaniem gniazda doczepkowego na ścianie przedniej pierwszego wagonu), oraz panelu motorniczego koloru białego. Tę wersję zaprezentowano na VIII Wystawie Komunikacji Miejskiej w Łodzi w 2004 r. Następna modernizacja nastąpiła w 2005 r. Część tylna pierwszego wagonu i część przednia drugiego pozostały identyczne jak w niezmodernizowanych wagonach 805Na. Drugi wagon miał panel motorniczego. W tym samym roku z drugiego wagonu zaczęto usuwać kabinę motorniczego z obudową silnikową. Ułatwiło to wsiadanie i wysiadanie z drugiego wagonu. Takie wagony nazwano 805NaD/2. Po modernizacji te wagony zyskały elektroniczne tablice informacji pasażerskiej oraz nowsze modele kasowników i sterowników marki R&G. Wymieniono obudowę przedziału motorniczego oraz maszyny drzwiowe. Zamontowano nowe siedzenia. Poszczególne lata wykonywania tej modernizacji również przyniosły drobne różnice w wyglądzie ogólnym wagonów. W ten sposób, w 2008 r. wprowadzono żółtą kolorystykę poręczy (w wagonach wyremontowanych wcześniej są białe), a w 2009 r. wprowadzono nowe pulpity motorniczego, znane z modernizacji typu 805N Elin i 805N-Enika. W najnowszych wagonach (przy ostatnich drzwiach) zamontowano nawet dodatkowe uchwyty na oparcie koła roweru. Na początku montowano krzesła tapicerowane; dopiero w ostatnich składach zadecydowano o założeniu plastikowych. Ostatni remont kapitalny tego typu Zakład Techniki MPK-Łódź wykonał na składzie 2714+2715, który został dopuszczony do ruchu w połowie 2012 r. Dalszych prac nad tym modelem zaprzestano za sprawą pomysłu skonstruowania jeszcze bardziej komfortowego i nowoczesnego tramwaju na bazie 805N. Przyjęto, że trzy pary odskokowych drzwi lepiej się sprawdzą w codziennych warunkach. Tak powstała kolejna modernizacja, tym razem sprowadzona do normy Enika (firma, która zapewniła aparaturę). Składy 1013+1014 i 1712+1738 (zmodernizowane w 2011 r.) okazały się zapowiedzią wielkiej modernizacji do modelu nazwanego 805N-ML (z aparaturą firmy ZAE Woltan).

W 2006 r. dokonano rekordowej liczby modernizacji wagonów. Modernizacja z 2004 r. i niektóre modernizacje z 2005 r. posiadają pulpit motorniczego we wszystkich wagonach.

W innych miastach (GOP, Gdańsk i Toruń) | edytuj kod

GOP | edytuj kod

W 2007 roku "Tramwaje Śląskie" ogłosiły przetarg na gruntowną przebudowę starych wagonów 105Na. Przetarg wygrał zakład: MPK Łódź. Zmodernizowano 5. składów i wyposażono:

  • w nowy rozruch impulsowy
  • w nowy ręczny zadajnik jazdy
  • w wyświetlacze elektroniczne diodowe zewnętrzne oraz wewnętrzne
  • w klimatyzowaną kabinę motorniczego
  • w pantograf połówkowy typu OTK-2

Kolejny przetarg ogłoszono w 2008 roku, tym razem na modernizacje 20 wagonów (podobny standard jak w poprzednim zamówieniu). Przetarg wygrał i zadania podjął się Zakład MPK w Łodzi. Tramwaje Śląskie posiadają 25 sztuk :

(nr tab. 665 669 670 693 694 700 722 732 733 737 742 759 761 762 765 766 774 775 777 778 779 782 783 784 786)

Gdańsk | edytuj kod

W 2004 roku Zakład Remontu Taboru MPK Łódź wygrał przetarg ogłoszony przez ZKM Gdańsk na wyremontowanie starych gdańskich wagonów typu 105Na. Składy przeszły modernizację, która polegała między innymi na:

  • wymianie ścian czołowej i tylnej skrajnych wagonów.
  • wymianie oświetlenia, laminatów i siedzisk
  • montażu wizyjnego systemu informacji pasażerskiej
  • wymianie aparatury drzwiowej

(nr tab. 1202-03 1234-33 1238-32 1259-60 1290-91-92 1297-98 1301-02-10 1315-16 [skasowano] 1339-40 1353-54)

Toruń | edytuj kod

Toruński Konstal 805Na

W 2006 roku dyrekcja MZK w Toruniu podjęła decyzje o gruntownej przebudowie 18 wagonów typu 805Na. Po wstępnym szkoleniu pracowników w Łódzkim MPK, podjęto decyzje o zakupie laminatów z MPK Łódź. W grudniu 2006 roku przystąpiono do pierwszych prac modernizacyjnych. Pierwszy wyremontowany skład o numerach bocznych: 230+231 wszedł do służby liniowej w sierpniu 2007 roku. W grudniu tego samego roku zaczęto modernizować drugi skład o numerach bocznych: 232+233, a w sierpniu 2008 roku wyjechał liniowo na ulice miasta. Okres modernizacji to lata 2007 - 2014. Modernizacja wagonów objęła design:

  • wnętrze
  • elektryczność
  • pantograf
  • kabina motorniczego
  • kolor
  • kształt
  • elektroniczną informację pasażerską

Nie wszystkie wagony posiadają kabinę motorniczego - w wagonach doczepnych zostały zlikwidowane. MZK w Toruniu posiada[1]:

(nr tab. 213-214, 228, 229, 230-231, 232-233, 238, 239, 240, 241, 244, 245, 248, 249, 264-265)

Galeria | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. mzk-torun.pl/newsy-na-glownej/tramwaje-zmodernizowane-galeria-zdjec
Na podstawie artykułu: "Konstal 805NaND" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy