Konstrukcja półskorupowa w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Cztery typy kadłubów lotniczych1. Konstrukcja kratownicowa kryta płótnem
2. Konstrukcja kratownicowa kryta blachą falistą
3. Konstrukcja skorupowa
4. Konstrukcja półskorupowa Pracujące, półskorupowe poszycie samolotu Concorde – blacha wzmocniona podłużnicami i wręgami
Konstrukcja półskorupowa, kadłub półskorupowy – typ konstrukcji lotniczej, okrętowej lub samochodowej, w którym całe pokrycie (lub jego część) kadłuba (nadwozia) jest pracujące i przenosi część naprężeń konstrukcji. Poszycie takie jest wzmocnione od wewnątrz wręgami i/lub podłużnicami.
Konstrukcja półskorupowa w linii rozwoju konstrukcji znajduje się pomiędzy konstrukcją ramową z niepracującym pokryciem kadłuba (na przykład pierwsze samoloty o drewnianej ramie i kryte płótnem), a konstrukcją (kadłubem) skorupową, w którym poszycie kadłuba jest samonośne i nie potrzebuje wewnętrznych wzmocnień. Większość współczesnych konstrukcji lotniczych ma konstrukcję półskorupową.
Konstrukcje lotnicze projektowane są jako fail-safe. Uszkodzenie poszycia nie powinno rozprzestrzenić się poza obręb prostokąta ograniczonego sąsiadującymi ze sobą wręgami i podłużnicami. Umożliwia to względnie łagodną dekompresję, bez rozerwania kadłuba. System ten zawiódł w przypadku lotu Aloha Airlines 243, kiedy oderwał się znaczny fragment górnej części kadłuba.
Bibliografia | edytuj kod
- Angus M. Macdonald: Structure And Architecture. Oxford [etc.] Architectural Press 2001, s. 4-12 - 4-14. ISBN 0-7506-4793-0.
- John Cutler, Jeremy Liber: Understanding Aircraft Structures. Malden, MA: Blackwell Pub., 2005, s. 9-10. ISBN 1-4051-2032-0.
Linki zewnętrzne | edytuj kod
- Grafika przedstawiająca różnicę pomiędzy konstrukcją kadłuba półskorupową i skorupową (ang.). centennialofflight.gov. [dostęp 2012-09-05].
OryginałEdytujHistoria i autorzy
