Kraków Płaszów


Na mapach: 50°02′06″N 19°58′29″E/50,035000 19,974722

Kraków Płaszów w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 6 lut 2020. Od tego czasu wykonano 1 zmianę, która oczekuje na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Kraków Płaszówstacja kolejowa w Krakowie-Płaszowie, w dzielnicy Podgórze. Znajduje się w południowo-wschodniej części miasta. Według klasyfikacji PKP ma kategorię dworca aglomeracyjnego[1].

W roku 2018 stacja obsługiwała ok. 2400 pasażerów na dobę[2].

Jest drugą pod względem wielkości i liczby pasażerów stacją kolejową w Krakowie[3]. Zapewnia połączenia lokalne, dalekobieżne i międzynarodowe w kierunku Tarnowa (i dalej m.in. Rzeszowa, Przemyśla, Nowego Sącza, Krynicy, Lwowa, Kijowa) oraz w kierunku Krakowa Głównego (i dalej m.in. Warszawy, Gdyni, Poznania, Wrocławia, Szczecina, Katowic, Berlina). Dworzec jest administrowany przez PKP.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Oddany do użytku w 1884 roku w związku z budową łącznicy odchodzącej od Karpackiej Kolei Transwersalnej łączącej Suchą (dziś Suchą Beskidzką) ze stacją Podgórze (dziś Kraków Płaszów). Od 1885 roku, po oddaniu do użytku stacji Podgórze Miasto (dziś Kraków Podgórze) zmieniono nazwę na Podgórze Płaszów. W latach 1884–1910 powstał zespół budynków stacyjnych związanych zarówno z obsługą podróżnych, jak i infrastrukturą techniczną. Wzniesiono też obiekty mieszkalne dla pracowników węzła. W tym też okresie w obrębie podgórskiego węzła kolejowego powstała lokomotywownia (dawna nazwa Wola Duchacka) oraz warsztaty naprawcze wagonów należące do kolei CLB (Carl Ludwig Bahn) później upaństwowionej i przejętej przez kkStB. W 1915 roku nastąpiło połączenie Podgórza i Krakowa. Wobec tego faktu należało zmienić nazwę stacji, którą przemianowano na Kraków Płaszów. Miało to miejsce dopiero w 1924 roku. W 1927 roku zbudowano istniejącą do dziś lokomotywownię Kraków Płaszów, którą tworzył zespół budynków biurowych i technicznych oraz dwie hale wachlarzowe parowozowni. W latach 1939–1945 stacja nosiła nazwę Krakau Plaszow i została objęta rozbudową w ramach modernizacji węzła krakowskiego, która dotyczyła obiektów infrastruktury technicznej (rozbudowa parowozowni – budowa hali prostokątnej). Przebudowano też południowo-wschodnią głowicę rozjazdową oraz tor łączący z nowo wybudowaną stacją towarową w Prokocimiu. W latach 1942–1944 przy ul. Dworcowej zbudowano zespół bloków mieszkalnych dla pracowników kolei. W roku 1960 oddano do użytku zmieniony wylot linii pasażerskiej w stronę Skawiny wraz z drugim wiaduktem nad ul. Wielicką (pierwszy wiadukt oddano w roku 1947). Zabytkowy, poaustriacki budynek dworca płaszowskiego został rozebrany w latach 60. XX wieku i zastąpiony postawionym w latach 1965–1967 pudełkowatym budynkiem dworcowym, pozbawionym stylu architektonicznego. W miejscu pierwszej parowozowni Wola Duchacka, przy ul. Prokocimskiej, w l. 1996-98 wybudowano nowoczesny gmach urzędu pocztowego. Poczta płaszowska związana była dawniej mocno z koleją. Ostatni kurs wagonu pocztowego odbył się 29 maja 2011 w relacji Kraków Płaszów – Szczecin Główny.

Na początku 2015 roku rozpoczął się generalny remont dworca, którego wykonawcą było Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego Kartel[4]. W ramach remontu m.in. zmniejszono starą bryłę budynku, odnowionio elewację i wnętrza, wymienione okna i drzwi oraz wszystkie instalacje. Uporządkowany został również plac przed dworcem, na którym zorganizowano parking typu „Kiss&ride”. 11 grudnia 2015 dworzec został ponownie otwarty[5].

Powiązania komunikacyjne | edytuj kod

Dworzec Płaszów Estakada – przystanek na estakadzie pieszo-tramwajowo-rowerowej, znajdującej się ponad peronami 1 i 2 oraz połączonej z dworcem schodami i windą:

  • tramwaje
    • dzienne: 9, 11, 50

Dworcowa – ok. 300 m od dworca, w obrębie skrzyżowania ulic Wielickiej oraz Dworcowej:

  • tramwaje
    • dzienne: 3, 6, 11, 13, 24
    • nocne: 69
  • autobusy
    • miejskie: 107, 143
    • aglomeracyjne: 234, 301
    • nocne: 643, 669

Płaszów Tunel – skrzyżowanie ulic Gromadzkiej i Żołnierskiej, 300 m od dworca:

  • autobus
    • miejski: Telebus

Galeria | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. [1], l.p. 199
  2. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r.. 2020-01-27. [dostęp 2020-01-30].
  3. Stacje Kolejowe Krakow - NaszeMiasto.pl, krakow.naszemiasto.pl [dostęp 2017-12-13]  (pol.).
  4. Plac budowy dworca Kraków Płaszów przekazany (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2015-01-23. [dostęp 2015-12-11].
  5. Dworzec Kraków Płaszów otwarty, będą kolejne inwestycje (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2015-12-11. [dostęp 2015-12-11].

Bibliografia | edytuj kod

  • Waldemar Komorowski „Stacje kolejowe Kraków Płaszów, Kraków Prokocim, Kraków Bieżanów. Studium historyczno-konserwatorskie” Kraków 2000
  • Waldemar Komorowski „Koleje prawobrzeżnego Krakowa”, Rocznik Krakowski, tom 67, Kraków 2001, s. 92–109
  • Dominik Lulewicz „Z dziejów krakowskiego węzła kolejowego: przebudowa i modernizacja w latach 1939–1945” Krzysztofory, tom 27, Kraków 2009

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Kraków Płaszów" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy