Leszno Dworzec Mały


Na mapach: 51°50′41″N 16°33′57″E/51,844722 16,565833

Leszno Dworzec Mały w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Leszno Dworzec Mały – zlikwidowana stacja kolejowa położona w Lesznie. Znajdowała się przy ulicy Dworcowej w odległości około 350 metrów od głównego dworca.

11 czerwca 1914 roku z udziałem Królestwa Prus, Prowincji Poznańskiej, powiatów: leszczyńskiego, górowskiego, ścinawskiego oraz miast: Góra, Ścinawa i Chobienia, a także, z należącym do Lenz Co, Kolejowym Towarzystwem Budowlanym, założono Leszczyńsko – Górowsko – Ścinawską Kolej Małą Towarzystwo Akcyjne z siedzibą w Górze[1].

Pierwszy przejazd pasażerski na niemal 60 kilometrowej trasie z Leszna przez Górę do Krzelowa miał miejsce 15 września 1916 roku. Linia wiodła w kierunku południowym równolegle do torów linii nr 271 Wrocław Główny – Poznań Główny przez nieistniejącą już dziś leszczyńską stację Leszno Zaborowo. Następnie przekraczała granicę prowincji Dolny Śląsk i wiodła dalej krzyżując się w Sławęcicach z państwową linią Bojanowo - Odrzycko. Od tego momentu tory biegły równolegle do siebie mając jednocześnie osobne dworce w Sławęcicach i Górze. Za Górą linie kierowała się w kierunku Odry i biegła wzdłuż niej, aż do Ścinawy. W Krzelowie osiągała linię kolei legnicko-rawickiej, która prowadziła przez Ścinawę do Legnicy[2].

Ciekawostką jest to, że linia Leszno Dworzec Mały - Krzelów najbliżej Odry znajdowała się w okolicach Luboszyc i Chobieni. Jednakże w Chobieni dworzec znajdował się po wschodniej stronie rzeki, zaś miasto po zachodniej.

Po wysadzeniu mostu na Kopanicy w czasie powstania wielkopolskiego, linia stała się nieprzejezdna. Poza tym po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku, pomiędzy Laskową a Chróściną (niem. Kraschen) przebiegać zaczęła granica państwowa pomiędzy Polską a Niemcami. Od 17 stycznia 1920 roku linia na trasie Leszno - Laskowa nie była używana, a w 1922 rozebrana, na co wskazują nigdy nie wznowione kursy do Leszna, nawet podczas niemieckiej okupacji w czasie II wojny światowej.[3]

Linia nosiła nazwę małej, bowiem jej parametry odbiegały od ówcześnie przyjętych standardów (promienie łuków, nacisk osiowy, wielkość wzniesień), a nie jak podają niektóre źródła, że była linią wąskotorową. Rozstaw szyn wynosił 1435 mm. Podróż z Leszna do Krzelowa zajmowała według rozkładu z 1917 roku 3 godziny. Średnia prędkość pociągu wynosiła zatem 20 km/h[4].

Linia Leszno - Krzelów obsługiwana była przez 4 parowozy serii T3, 1 wagon spalinowy, 5 wagonów osobowych i 2 wagony bagażowe. Poza tym, linia obsługiwała pociągi towarowe[4].

Po likwidacji linii i dworca budynek został adaptowany do innych celów. W okresie PRL znajdował się tam m.in. zakład fryzjerski oraz gabinet stomatologiczny.

Zobacz też | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Siegfried Bufe: Eisenbahnen in Schlesien (niem.). dirk.steindorf-sabath.eu/, 2009-11-08. [dostęp 2013-07-27].
  2. Bronisław Świderski: Ilustrowany opis Leszna i ziemi leszczyńskiej. Leszno: Nakład księgarni A. Krajewicza, 1928, s. 125 - 126. ISBN 83-906806-4-5.
  3. Leszno w Ogólnopolskiej Bazie Kolejowej – bazakolejowa.pl
  4. a b Witold Porankiewicz: Linia kolejowa Leszno - Góra - Krzelów (pol.). glogow.pl, 1989. [dostęp 2013-07-26].
Na podstawie artykułu: "Leszno Dworzec Mały" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy