Leszno Grzybowo


Na mapach: 51°51′37″N 16°37′08″E/51,860278 16,618889

Leszno Grzybowo w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Leszno Grzybowoprzystanek kolejowy i posterunek odgałęźny znajdujący się na Grzybowie przy ulicy Osieckiej.

W roku 2017 przystanek obsługiwał 0–9 pasażerów na dobę[1].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Do 1 stycznia 1976 pełnił funkcję dworca towarowego oraz posterunku bocznicowego szlakowego. W tymże roku otwarta została tutaj pierwsza w kraju baza montażowa rozjazdów kolejowych oraz zakład napraw pojazdów szynowych i drezyn jako Odcinek Robót Zmechanizowanych PKP. Pozwoliło to na maksymalne skrócenie cyklu wymiany rozjazdów, bo wszelkie prace przygotowawcze i montażowe odbywały się na miejscu w tej wysoce zmechanizowanej bazie. Dzięki temu przyczyniło się to także do mechanizacji samej wymiany rozjazdów na trasie. Skróciło to kilkakrotnie czas pracy w torach.

Przystanek kolejowy Leszno Grzybowo
Przystanek kolejowy Leszno Grzybowo (listopad 2010)

W latach 1941–1944 niemieccy okupanci rozbudowali go na potrzeby wojenne, zatrudniając polskich robotników skierowanych przez urzędy pracy.

Przystanek kolejowy Leszno Grzybowo (sierpień 2012)

Do potrzeb pasażerskich przystosowany został w 1989 r. Zbudowane zostały wtedy 2 perony z dwoma krawędziami peronowymi. Na przystanku zamontowano oświetlenie i wybudowano murowany budynek, w którym znajdowała się kasa i poczekalnia. Aktualnie okienko kasowe jest zamurowane, a cały budynek opuszczony i zamknięty. Obok peronów znajduje się przejazd kolejowo-drogowy.

Obecnie przez jego teren przebiegają ścieżki rowerowe.

Infrastruktura | edytuj kod

Stacja posiada dużą liczbę torów postojowych oraz 2 nastawnie. Na wyjeździe na Kąkolewo są ślady po wielu usuniętych zwrotnicach i zamianie ich na odcinki proste (inne podłoże, lepszy stan techniczny odcinków). Gdy jedziemy dalej na Kąkolewo to widzimy jak z boku powoli unosi się teren by potem szybko upaść. Na początku tej górki jest kozioł oporowy. Być może są to pozostałości po byłej górce rozrządowej. Mimo powolnej dewastacji przystanku nadal działają 2 semafory kształtowe. Obok nich leżą na stercie pozostałe, zdemontowane. Przy wylocie na Kąkolewo są semafory świetlne. W lokomotywowni można zobaczyć silniki spalinowe, obok niej można ujrzeć maszyny torowe, drezyny i dźwig kolejowy samobieżny, a także mikrobus szynowy MS29. Z urządzeń pozostałych są tam 2 suwnice bramkowe, służące chyba do transportu gotowych rozjazdów na platformy. Jeden z bocznych torów do połowy rozebrany od kozła. Budynek biura Odcinka Robót Zmechanizowanych w Lesznie, pokryty jest płytami azbestowymi, niezdewastowany lesz pusty i ma zabite deską 1 drzwi (boczne).

Linie kolejowe | edytuj kod

W dalszym ciągu jest czynny dla następujących linii kolejowych[2]:

oraz linia 817 Leszno Grzybowo – Leszno o znaczeniu wojskowym.

Komunikacja | edytuj kod

Z centrum miasta połączona jest liniami autobusowymi nr[5]:

  • 3 Osiecka Cmentarz – Leszno Grzybowo – Dworzec kolejowy – Strzyżewice Pętla
  • 13 Osieczna Rynek – Leszno Grzybowo – Magazynowa

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. W: utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 2019-12-18].
  2. Dane w oparciu o stronę: Koleje Wielkopolskie.
  3. Z dniem 1 czerwca 2011 przedsiębiorstwo Koleje Wielkopolskie świadczy usługi przewozowe na tej linii.
  4. Z dniem 1 marca 2012 r. Koleje Wielkopolskie całkowicie zawiesiły kursowanie pociągów na trasie Leszno – Gostyń z powodu niewystarczającej ilości środków w budżecie Urzędu Marszałkowskiego.
  5. MZK Leszno.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Leszno Grzybowo" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy