Linia B metra w Pradze


Linia B metra w Pradze w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Logo linii B

Trasa linii B metra w Pradze wiedzie zasadniczo w kierunku południowy zachód-północny wschód miasta, linia oznaczana jest kolorem żółtym. Jest najdłuższą, a zarazem najmłodszą linią sieci. Obejmuje 24 stacje (nie jest planowana budowa kolejnych), długość linii to 25,5 km, a ogólny czas przejazdu to 41 minut.

Spis treści

Historia | edytuj kod

I.B | edytuj kod

Budowa pierwszego odcinka linii B rozpoczęła się w 1979 roku, otwarty został 2 listopada 1985 roku. Obejmuje siedem stacji, począwszy od Dworca Smichowskiego (Smíchovské nádraží) do stacji Florenc (wówczas Sokolovská), jego całkowita długość wynosi 4,9 km. Szczególnie trudnymi do wykonania, ze względu na złożone podłoże geologiczne, były odcinki koło stacji Můstek i pod Wełtawą.

III.B | edytuj kod

Drugi otwarty odcinek linii B połączył stację Smíchovské nádraží z Nowymi Butowicami. Trasa otwarta 26 października 1988 roku o długości 4,9 km (podobnie jak I.B) obejmuje trzy stacje: Radlická, Jinonice (wówczas Švermova) i Nové Butovice (wtedy Dukelská). Warto zauważyć, że pierwsze dwie z wymienionych stacji są słabo wykorzystywane – szczególnie Radlická, co spowodowane jest tym, że stacja była przemyślana pod budowę nowego osiedla, której po upadku reżimu komunistycznego zaniechano.

Zmiana nazw stacji – luty 1990 | edytuj kod

22 lutego 1990 roku przemianowano stacje, których nazwy były związane mniej lub bardziej z ideologią socjalistyczną: stacja Dukelská została przemianowana na Nové Butovice, Švermova na Jinonice, Moskevská → Anděl, Sokolovská → Florenc.

II.B | edytuj kod

22 listopada 1990 roku otwarty został odcinek II.B, który przedłużył linię o 4,4 km i cztery nowe stacje (od Florenc do Czeskomorawskiej). Po aksamitnej rewolucji zmieniono nazwy budowanych wówczas stacji (tutaj planowane nazwy to: Zápotockého i Hakenova).

V.B | edytuj kod

Odcinek V.B, łączący stacje Nové Butovice i Zličín otwarty został 11 listopada 1994 roku. Tego samego dnia otwarto także nową zajezdnię Zličín. Nie wszystkie plany związane z budową zostały zrealizowane, czego przykładem jest nigdy nieukończony, dziś niszczejący westybul zachodni stacji Stodůlky, który budowany był z myślą o kolejnym wielkopłytowym osiedlu. Odcinek V.B jako jeden z dwóch w całej sieci biegnie częściowo nad ziemią (w tunelu nadziemnym między stacjami Hůrka i Lužiny).

IV.B | edytuj kod

Ostatnia wybudowana część linii B, oddana do użytku 8 listopada 1998 roku, połączyła stacje Českomoravská i Černý Most. Odcinek o długości 6,3 km początkowo obejmował jedynie trzy stacje, później zostały otwarte kolejne dwie stacje: Hloubětín (1999) i Kolbenova (2001). Podobnie jak na odcinku V.B, część trasy biegnie na powierzchni (między stacjami Rajská zahrada i Černý Most). Od tego czasu linia B uważana jest za ukończoną, nie są obecnie planowane dalsze jej odcinki.

Stacje | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Linia B metra w Pradze" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy