Linia kolejowa Belgrad – Bar


Linia kolejowa Belgrad – Bar w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Linia kolejowa Belgrad – Bar – linia kolejowa łącząca stolicę Serbii Belgrad z miastem portowym Bar w Czarnogórze została wybudowana w latach 70. XX wieku. Linia jest zelektryfikowana. Linia ta, szczególnie na odcinku PodgoricaPožega charakteryzuje się wybitnie górskim profilem. Na całej linii, długości 454,8 km (z czego 277,6 km przypada na odcinek serbski, 167,4 km na odcinek czarnogórski a 9,8 w Bośni i Hercegowinie)[1] znajdują się 254 tunele o łącznej długości 114 km oraz 435 wiaduktów o łącznej długości 14,5 km. Najdłuższymi tunelami są "Sozina" (6,17 km) oraz "Zlatibor" (6,13 km). Kanion Mala Rijeka kolej pokonuje najdłuższym na trasie mostem, mającym 499 m długości i 200 m wysokości, który jest najwyższym na świecie wiaduktem kolejowym. Linia kolejowa Belgrad – Bar uważana jest za jedną z najpiękniejszych linii kolejowych w Europie, nazywana w obu krajach "koleją snów"[2].

Przypisy | edytuj kod

  1. Večernje novosti, 28. ledna 2010 Voz "tutnji" 30 na sat
  2. Agnieszka Szymańska: Czarnogóra – przewodnik. Pruszków: Rewasz, 2009, s. 87. ISBN 978-83-8918889-2.
Kontrola autorytatywna (linia kolejowa):
Na podstawie artykułu: "Linia kolejowa Belgrad – Bar" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy