Linia kolejowa nr 14


Linia kolejowa nr 14 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Linia kolejowa nr 14 Łódź KaliskaTuplice – częściowo zelektryfikowana, jedno- i dwutorowa linia kolejowa o długości 388,578 km. Linia kolejowa na całej długości jest wyposażona w system SHP[2]. i należy do korytarza towarowego nr 8[3]. Linia w km 0,000-59,435 należy do obszaru konstrukcyjnego w Warszawie, w km 59,435-263,325 oraz 312,193-389,089 należy do obszaru konstrukcyjnego w Poznaniu, natomiast w km 263,325-312,193 do obszaru konstrukcyjnego we Wrocławiu[4].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Poszczególne odcinki trasy powstawały stopniowo jako fragmenty różnych linii i sieci kolejowych. Pierwszym odcinkiem powstałym na terenie Prus był odcinek GłogówŻagań, otwarty 1 października 1846 roku przez przedsiębiorstwo Niederschlesische Zweigbahn (Dolnośląska Kolej Boczna)[5]. 30 grudnia 1857 przedsiębiorstwo Breslau-Posen-Glogauer Eisenbahn (Kolej Wrocławsko-Poznańsko-Głogowska) otworzyło odcinek LesznoGrodziec Mały, a 18 maja 1858 otwarte zostało przedłużenie tej linii do Głogowa z mostem przez Odrę. 31 grudnia 1871 spółka Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn (Kolej Dolnośląsko-Marchijska) otworzyła odcinek Żagań – Żary, a 30 czerwca 1872 przedsiębiorstwo Halle-Sorau-Gubener Eisenbahn (Kolej Hallsko-Żarsko-Gubińska) przedłużyło do Żar zarządzaną przez nie linię ChociebużForst.

1 października 1888 jako pruską kolej państwową otwarto odcinek z Leszna do Ostrowa Wielkopolskiego. Z kolei 14 lutego 1896 roku otwarte zostało jego przedłużenie do Skalmierzyc na ówczesnej granicy niemiecko-rosyjskiej.

15 listopada 1902 na terenie Cesarstwa Rosyjskiego, jako część Kolei Warszawsko-Kaliskiej, powstał odcinek KaliszŁódź Kaliska o szerokotorowym rozstawie szyn 1524 mm wybudowany przez Towarzystwo Akcyjne Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. 28 października 1906 otwarto jego przedłużenie do Skalmierzyc (dwa tory o różnych rozstawach szyn: 1435 mm i 1524 mm), łącząc tym samym odcinek rosyjski z odcinkiem niemieckim.

 Osobny artykuł: Kolej Warszawsko-Kaliska.

Podczas II wojny światowej, w latach 1940–1943, zmieniono przebieg linii na odcinkach Czekanów – Ostrów Wielkopolski[6], Leszno Grzybowo – Leszno (przebudowa wjazdu na stację od strony zachodniej i budowa łącznicy Marysiewice – Leszno Ls8) oraz DurzynKrotoszynOsusz. Pozostałościami tych zmian są zachowany budynek starej stacji Czekanów[7], stary przebieg linii między Czekanowem a Ostrowem Wielkopolskim, po którym biegnie droga[8], starotorze po zlikwidowanej łącznicy nr 817 Leszno Grzybowo – Leszno[9][10] oraz łącznice kolejowe 815 i 816 będące starym przebiegiem linii nr 14[11][12].

Po wielu latach przerwy 15 grudnia 2019 r. uruchomiono połączenia pasażerskie z Głogowa do Leszna (niektóre kursy także z/do Zielonej Góry) przez Wschowę[13].

Stan techniczny | edytuj kod

Odcinek przy stacji Czekanów

Postępująca degradacja szlaków spowodowała w wielu miejscach obniżenie prędkości szlakowej do 20 km/h, a nawet zamknięcie toru szlakowego nr 1 na odcinku Głogówko – Głogów, natomiast były tor nr 2 na ww. szlaku stał się po przebudowie stacji Głogówko torem nr 1[14]. Oprócz tego na części szlaków wprowadzono ograniczenia użytkowania z powodu skrócenia czasu pracy stacji i posterunków lub ich zamknięcia; dotyczy to przede wszystkim szlaków LasociceWschowa, Wschowa – Stare Drzewce, Stare Drzewce – Głogówko, KłobuczynNiegosławice oraz Niegosławice – Szprotawa[14]. W 2016 rozstrzygnięto przetarg na remont linii kolejowej nr 14 w km 105,000 – 124,000 poprzez zmianę toru klasycznego na bezstykowy. Dzięki tym pracom prędkość między przystankiem Kalisz Winiary a przystankiem Ociąż wzrosła z dotychczasowych 50/70 km/h do 80/90 km/h dla pociągów pasażerskich, w tym klasycznych składów wagonowych oraz obsługiwanych EZT[15]. 10 października ogłoszono przetarg na wymianę podkładów na odcinku granica Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi/granica Zakładu Linii Kolejowych w Ostrowie Wielkopolski - granica Zakładu Linii Kolejowych w Ostrowie Wielkopolskim/granica Zakładu Linii Kolejowych w Zielonej Górze. W wyniku tych prac prędkość dla pociągów pasażerskich prowadzonych składami wagonowymi i EZT wzrosła do 110/120 km/h na odcinku Zakładu Linii Kolejowych w Ostrowie Wielkopolskim[16]. Oprócz tych prac na terenie zakładów linii kolejowych w Łodzi i Zielonej Górze dokonywane są prace utrzymaniowe celem przywrócenia pierwotnej prędkości[17]. Prace te są elementem przygotowania tras objazdowych dla modernizacji linii kolejowej nr 3[18].

W 2016 roku rozstrzygnięto przetarg na modernizację odcinka linii od stacji Łódź Kaliska do stacji Zduńska Wola. Linia na tym odcinku ma zostać dostosowana do prędkości maksymalnej 120 km/h, a przebudowie ulegną układy torowe i perony stacji w Pabianicach, Łasku i Zduńskiej Woli[19]. Dodatkowo planowana jest budowa dwóch przystanków osobowych pomiędzy Łodzią a Pabianicami, jednakże ich budowa nie wchodzi w zakres prac modernizacyjnych, a jest częścią rozbudowy sieci przystanków Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej[20][21][22][23]. Prace modernizacyjne mają trwać od maja 2018 do III kwartału 2020 r[24][25][26].

Wykaz maksymalnych prędkości | edytuj kod

Węzły | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Id-12 (D29) Wykaz linii (pol.). plk-sa.pl, 2020-07-27. [dostęp 2020-09-14].
  2. http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2015_2016/01.06.2016/N_ZAL_2.14_20160601081937.pdf
  3. http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2015_2016/07.04.2016/N_ZAL_2.18_20160407090310.pdf
  4. http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2015_2016/06.07.2016/N_ZAL_2.16_20160705115002.pdf
  5. Dolnośląska Kolej Boczna (Niederschlesische Zweigbahn Geselschaft)
  6. Linia kolejowa () • - / © Atlas Kolejowy Polski i Czech
  7. () • () / © Atlas Kolejowy Polski i Czech
  8. () • () / © Atlas Kolejowy Polski i Czech
  9. Linia kolejowa () • - / © Atlas Kolejowy Polski i Czech
  10. () • () / © Atlas Kolejowy Polski i Czech
  11. Linia kolejowa () • - / © Atlas Kolejowy Polski i Czech
  12. Linia kolejowa () • - / © Atlas Kolejowy Polski i Czech
  13. Powrót pociągów na linię Leszno - Głogów przez Wschowę, Polskie Radio Zachód, 15 grudnia 2019 [dostęp 2019-12-16]  (pol.).
  14. a b http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2015_2016/06.07.2016/N_ZAL_2.7_20160705115118.pdf
  15. Platforma Zakupowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
  16. Platforma Zakupowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
  17. Platforma Zakupowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, zamowienia.plk-sa.pl [dostęp 2017-11-25]  (ang.).
  18. Jakie objazdy w trakcie remontu E 20 Poznań ? Warszawa?, inforail.pl [dostęp 2017-11-25]  (pol.).
  19. AgnieszkaA. Olejniczak AgnieszkaA., PKP wybrała wykonawcę na przebudowę linii Zduńska Wola - Łódź Kaliska, „zdunskawola.naszemiasto.pl”, 24 stycznia 2017 [dostęp 2018-04-27]  (pol.).
  20. Łódź: Lada dzień przetarg na nowe przystanki kolejowe [dostęp 2018-04-27]  (pol.).
  21. Łódzkie zbuduje węzły przesiadkowe z ŁKA [dostęp 2018-04-27]  (pol.).
  22. Łódź: Będzie przystanek ŁKA Retkinia [dostęp 2018-04-27]  (pol.).
  23. Pabianice: Powstanie nowy przystanek kolejowy [dostęp 2018-04-27]  (pol.).
  24. Początek robót na linii nr 14. Pierwsze zamknięcie w maju [dostęp 2018-04-27]  (pol.).
  25. Łódzkie: Szereg nocnych zamknięć linii kolejowych [dostęp 2018-04-27]  (pol.).
  26. PLK o majowych utrudnieniach na linii nr 14 [aktualizacja] [dostęp 2018-05-30]  (pol.).
  27. Regulamin 2020/2021- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, www.plk-sa.pl [dostęp 2021-01-09]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Linia kolejowa nr 14" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy