Linia kolejowa nr 146


Linia kolejowa nr 146 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Linia kolejowa nr 146linia kolejowa łącząca posterunek odgałęźny Wyczerpy ze stacją Chorzew Siemkowice, zaliczona do linii o znaczeniu państwowym[2]. Wybudowana w 1939 roku. Zarządcą linii są PKP PLK. Do końca 2012 roku odbywał się na niej ruch pociągów osobowych; obecnie wyłącznie ruch towarowy. Jest to linia pierwszorzędna, dwutorowa na odcinku Wyczerpy–Częstochowa Rząsawa; na pozostałym odcinku jednotorowa[1][3].

Spis treści

Stan techniczny | edytuj kod

Prędkość konstrukcyjna na linii wynosi 120 km/h[1], natomiast aktualnie (2020) maksymalna prędkość rozkładowa na całej linii – z wyjątkiem odcinka od km 43,845 do km 49,145 – wynosi 100 km/h[4]; sieć trakcyjna YC120-2C pozwala na rozwijanie prędkości 120 km/h[5]. Z powodu postępującej degradacji szlaków konieczne było wprowadzenie licznych ograniczeń prędkości. Na odcinku Wyczerpy - Rząsawa prędkość szlakowa wynosiła 40 km/h, natomiast od stacji Rząsawa do granicy Zakładu Linii Kolejowej w Częstochowie 60 km/h. Od granicy Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach do stacji Chorzew Siemkowice prędkość szlakowa wynosiła 50 km/h[6][7].

3 listopada 2016 r. ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu POiŚ prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy - Chorzew Siemkowice, w ramach których przebudowana miała być nawierzchnia torowa, wymienione rozjazdy, wzmocnione podtorze i wyremontowane obiekty inżynieryjne. Przetarg obejmował także likwidację niektórych przejazdów kolejowo-drogowych oraz małej architektury pasażerskiej, ponieważ na linii nie przewidywano reaktywacji ruchu pasażerskiego[8] mimo protestów części stowarzyszeń[9]. Modernizacja zakładała dostosowanie linii do prędkości 120 km/h oraz korektę układu geometrycznego toru spowodowaną likwidacją peronów wyspowych[8]. Przeciw likwidacji przystanków na linii wypowiedziały się częstochowska Rada Miasta i łódzki Urząd Marszałkowski[10], przy czym ten ostatni we wrześniu 2018 r. zadeklarował plan wznowienia ruchu pasażerskiego na magistrali węglowej i linii nr 146 w kierunku Częstochowy[11]; lokalizacja odbudowywanych ewentualnych nowych przystanków mogłaby zostać zmieniona[12].

Umowę na realizację prac podpisano 5 czerwca 2017 roku[13], a w maju następnego roku podpisano umowę uzupełniającą na wymianę sieci trakcyjnej na całej linii[14].

Punkty eksploatacyjne | edytuj kod

Charakterystyka linii | edytuj kod

  • Kategoria linii: pierwszorzędna
  • Liczba torów:
    • jedno- i dwutorowa
  • Sposób wykorzystania: czynna
  • Elektryfikacja w 1974:
    • w całości zelektryfikowana
  • Szerokość toru: normalnotorowa
  • Przeznaczenie linii: towarowa

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c Id-12 (D29) Wykaz linii (pol.). plk-sa.pl, 2020-07-27. [dostęp 2020-09-25].
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym (Dz.U. z 2019 r. poz. 552)
  3. http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2015_2016/06.07.2016/N_ZAL_2.1A_20160705115006.pdf
  4. Wykaz maksymalnych prędkości (pol.). plk-sa.pl. [dostęp 2020-09-25].
  5. http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2016_2017/11.10.2016/N_ZAL_2.13_20161010144023.pdf
  6. http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2016_2017/11.10.2016/N_ZAL_2.1A_20161010144039.pdf
  7. http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2016_2017/11.10.2016/N_ZAL_2.15_20161010144031.pdf
  8. a b Platforma Zakupowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, zamowienia.plk-sa.pl [dostęp 2017-11-25]  (ang.).
  9. KasperK. Fiszer KasperK., Trasa Chorzew-Siemkowice – Częstochowa bez peronów, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2016-12-01] .
  10. KasperK. Fiszer KasperK., Łódzkie nie uruchomi pociągów po linii 146, ale domaga się peronów, www.rynek-kolejowy.pl, 10 lutego 2017 [dostęp 2017-02-11] .
  11. Kasper Fiszer: Łódzkie planuje przewozy po „węglówce”. Prosi PLK o nielikwidowanie przystanków. W: Rynek Kolejowy [on-line]. ZDG TOR Sp. z o.o., 2018-09-13. [dostęp 2018-09-14].
  12. Łódzkie rozważa powrót pociągów na linię 146, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2019-12-09]  (pol.).
  13. ZUE z kontraktem za 200 mln zł na przebudowę linii 146. www.rynek-kolejowy.pl, 2017-06-05. [dostęp 2017-06-06].
  14. ZUE z umową na dodatkowe prace na linii 146, 21 maja 2018 [dostęp 2018-05-22] .

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Linia kolejowa nr 146" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy