Linia kolejowa nr 181


Linia kolejowa nr 181 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Linia kolejowa 181 Herby NoweOleśnicalinia kolejowa w południowo-zachodniej Polsce. Położona w granicach pięciu województw: śląskiego, opolskiego, łódzkiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego. Linia przebiega przez tereny siedmiu powiatów: lublinieckiego, kłobuckiego, oleskiego, wieluńskiego, wieruszowskiego, kępińskiego i oleśnickiego. Najnowszy odcinek Herby Nowe – Wieluń Dąbrowa – Podzamcze wybudowano w 1926 roku (od 1931 eksploatowała go spółka Francusko-Polskie Towarzystwo Kolejowe).

Na odcinku Kępno – Oleśnica od 2002 roku ruch pasażerski jest zawieszony. Na odcinku Kępno – Wieluń Dąbrowa ruch pasażerski zawieszono w grudniu 2006, a przywrócono w czerwcu 2007. Na odcinku Herby Nowe – Wieluń Dąbrowa ruchu zarówno pasażerskiego jak i towarowego nie zawieszono nigdy.

Linia pomiędzy Kępnem a Oleśnicą została ponownie otwarta dla ruchu w 2016 roku. Stało się to po remoncie, który obejmował wymianę podkładów drewnianych, wzmocnienie toru, odtworzenie zdewastowanych zewnętrznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, naprawę nawierzchni, zabudowę urządzeń zabezpieczenia i oświetlenia na przejazdach kolejowo-drogowych oraz odtworzenie urządzeń i łączności przewodowej. Remont linii kosztował 21 mln zł. W wyniku remontu maksymalna prędkość wzrosła do 40 km/h[2][3].

Od 25 marca 2019 do 15 kwietnia 2019 roku przeprowadzono remont linii kolejowej na odcinkach Panki (gdzie na przełomie 2018 i 2019 roku został zmodernizowany peron nr 2[4]) - Krzepice oraz Janinów - Pątnów Wieluński, polegający na szlifowaniu szyn, regulacji w planie i profilu 22 km toru, modernizacji 3 przejazdów kolejowo-drogowych, mostu na rzece Liswarta oraz peronu przystanku osobowego Wieluń. Dzięki tym pracom utrzymana została prędkość rozkładowa[5]

Spis treści

Historia | edytuj kod

  • 10 listopada 1871 roku - otwarcie odcinka Oleśnica - Syców,
  • 1 marca 1872 roku - otwarcie odcinka Syców - Kępno,
  • 26 maja 1872 roku - otwarcie odcinka Kępno - Wieruszów,
  • 1 listopada 1926 roku - otwarcie odcinka Wieruszów - Herby Nowe,
  • 24 października 1981 roku - elektryfikacja linii Herby Nowe - Kępno.

Wykaz prędkości szlakowych | edytuj kod

Galeria | edytuj kod

OleśnicaHerby Nowe Linia kolejowa nr 181 lokalizacja stacji kolejowych i przystanków osobowych


Przypisy | edytuj kod

  1. Id-12 (D29) Wykaz linii (pol.). plk-sa.pl, 2020-03-27. [dostęp 2020-07-23].
  2. Do Sycowa wrócą pociągi towarowe
  3. Kolejowy remont po polsku (pol.). MojaOlesnica.pl, Kolejowy remont po polsku. [dostęp 2017-07-27].
  4. PLK zbuduje peron 2 na stacji Panki - Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2019-04-29] .
  5. . http://czestochowa.wyborcza.pl/czestochowa/7,84749,24588281,rozpoczal-sie-remont-linii-kolejowej-miedzy-herbami-nowymi-a.html?disableRedirects=true
  6. https://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentow/warunki-udostepniania-infrastruktury-i-regulaminy/regulamin-sieci/archiwum-regulaminow/regulamin-sieci-20172018/(w. 1.2)https://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentow/warunki-udostepniania-infrastruktury-i-regulaminy/regulamin-sieci/archiwum-regulaminow/regulamin-sieci-20172018/

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Linia kolejowa nr 181" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy