Linia kolejowa nr 230


Linia kolejowa nr 230 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Linia kolejowa nr 230 – wyłączona z eksploatacji linia kolejowa WejherowoGarczegorze.

Historia | edytuj kod

Linia początkowo biegła z Wejherowa do Prusewa (Neudstadt-Prußau); dopiero później przedłużono ją przez Choczewo do Garczegorza. Podczas II wojny światowej linia została rozdzielona pomiędzy Zamostnym a Rybnem przez rzekę Redę, na której zniszczony most został odbudowany w 1946 r.

W związku z planowaną budową elektrowni szczytowo-pompowej i pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nad Jeziorem Żarnowieckim w Rybnie Kaszubskim, w latach 80. XX w. zbudowano i zelektryfikowano odgałęzienie do stacji Elektrownia Jądrowa Żarnowiec, co wiązało się również z elektryfikacją odcinka Wejherowo-Rybno Kaszubskie. Pierwszy pociąg dotarł do Żarnowca w 1985 r.

Zmiana ustroju po 1989 r. oraz zaprzestanie budowy elektrowni atomowej w 1990 r. miały ogromny wpływ na funkcjonowanie tej linii. Ruch pasażerski zawieszono 31 maja 1992 r. Do końca lat 90. XX w. był jeszcze prowadzony ruch towarowy (pociągi zdawcze). Obecnie linia ta jest nieprzejezdna, jednak samorządy lokalne planują reaktywację tej linii na odcinku do Orla lub Rybna.

Ciekawostki | edytuj kod

Pod koniec lat 80. XX w. linia ta była linią objazdową dla odcinka Wejherowo-Lębork ze względu na elektryfikację tego fragmentu linii kolejowej nr 202.

W 1995 r. na odcinku Wejherowo-Rybno Kaszubskie kursowały pociągi specjalne na Przystanek Woodstock, który odbywał się w Czymanowie.

Przypisy | edytuj kod

  1. Id-12 (D29) Wykaz linii (pol.). plk-sa.pl, 2020-03-27. [dostęp 2020-07-23].
  2. Wykazy prędkości na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK: pociągi pasażerskie, autobusy szynowe, pociągi towarowe
Na podstawie artykułu: "Linia kolejowa nr 230" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy