Linia kolejowa nr 93


Linia kolejowa nr 93 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Linia kolejowa nr 93 TrzebiniaZebrzydowice – magistralna linia kolejowa znaczenia państwowego przebiegająca przez województwo małopolskie i śląskie. Linia w całości zelektryfikowana.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Linia kolejowa nr 93 powstała w 2. połowie XIX wieku z przeznaczeniem do transportu towarów za południową granicę. 17 grudnia1855 roku otwarto odcinek z Dziedzic w kierunku granicy państwa, natomiast 1 marca 1856 odcinek z Trzebini do Dziedzic. W 1964 roku zelektryfikowany został odcinek z Dziedzic do granicy państwa, natomiast w 1971 roku odcinek z Trzebini do Dziedzic. Linia kolejowa nr 93 jest linią o znaczeniu państwowym[2].

Konstrukcja linii pozwala na uzyskanie przez pociągi prędkości do 120 km/h na odcinku do Czechowic-Dziedzic i do 160 km/h na dalszym odcinku do Zebrzydowic[1], jednakże wieloletnie zaniedbania i brak regularnych remontów doprowadziły do postępującej degradacji linii. Aktualnie jest ona w bardzo złym stanie i w wielu miejscach liczne ograniczenia nie pozwalają pociągom rozwinąć prędkości większej niż 20 km/h[3].

Po linii kolejowej nr 93 kursują regularne połączenia pasażerskie relacji Czechowice-Dziedzice/Oświęcim - Kraków Główny przez Trzebinię wykonywane przez Polregio.

Czas przejazdu pociągów regio na 25-kilometrowym odcinku Oświęcim - Trzebinia w rozkładzie jazdy 2015/16 sięga 45-47 minut, natomiast w przeciwnym kierunku 40-43 minut[4].

Do 12 grudnia 2015 Koleje Śląskie wykonywały również regularne połączenia na odcinku Oświęcim - Brzeszcze - Czechowice-Dziedzice w relacjach Czechowice-Dziedzice - Oświęcim - Katowice oraz Katowice - Oświęcim - Czechowice-Dziedzice[5], jednakże ze względu na zły stan torów i długi czas przejazdu (pod koniec kursowania, 21-kilometrowy odcinek Oświęcim - Czechowice-Dziedzice pociągi pokonywały w czasie 44-45 minut[6], gdzie jeszcze w roku 2010 ten sam odcinek pokonywały w czasie 35-37 minut[7]), a co się z tym wiąże niską rentownością i stale rosnącym deficytem, jednostronnie podjętą decyzją Zarządu Województwa Małopolskiego (pomimo wyraźnego sprzeciwu Zarządu Województwa Śląskiego i mieszkańców gmin leżących na trasie przejazdu pociągów) najpierw ograniczono połączenia do jednego dziennie w każdym kierunku (rano w stronę Katowic i wieczorem w stronę Czechowic), a od 1 stycznia 2016 całkowicie zawieszono pasażerskie połączenia kolejowe na tym odcinku[8]. Od rozkładu jazdy 2016/2017 rozkładowe postoje na linii kolejowej nr 93 na odcinku Oświęcim - Czechowice Dziedzice mają pociągi spółki PKP Intercity[9][10]. 1 października 2017 roku przywrócono również połączenie Kraków Główny - Czechowice Dziedzice w postaci 1 pary pociągów regio, kursującej w piątki i niedziele[11]. Od rozkładu jazdy 2018/2019 zlikwidowano postoje pociągów dalekobieżnych w stacji Brzeszcze Jawiszowice.

25 grudnia 2015 roku, w związku ze złym stanem technicznym stacji Libiąż (ograniczenia prędkości do 30 km/h), ogłoszono przetarg na jej modernizację[12]. Przetarg wygrała firma Skanska[13]. W wyniku tych prac wymieniono 9 km torów, przebudowano sieć trakcyjną i perony stacji, co pozwoliło na podniesienie prędkości do 100 km/h dla pociągów pasażerskich i 70 km/h dla pociągów towarowych oraz umożliwiło likwidację wąskiego gardła, stanowiącego przeszkodę w wywozie węgla kamiennego z KWK Janina[14]. 2 października 2017 PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z firmą ZUE umowę na remont linii na odcinku TrzebiniaOświęcim[15]. 27 lutego 2018 roku wyłoniono zwycięzcę przetargu na remont 9,23 km torów na odcinku Oświęcim - Jawiszowice Jaźnik, który wygrało PNiUIK Kraków[16][17].

27 sierpnia 2018 PKP PLK podpisały z przedsiębiorstwem Porr umowę na modernizację linii nr 93 na odcinku OświęcimCzechowice-Dziedzice w trybie zaprojektuj i wybuduj. Kontrakt obejmuje m.in. renowację 63 km toru pojedynczego, 106 rozjazdów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i 45 obiektów inżynierskich. Prace mają się zakończyć w roku 2021[18][19].

23 stycznia 2019 roku Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego poinformował o planach reaktywacji codziennych połączeń kolejowych w relacji Kraków Główny - Czechowice-Dziedzice i ogłosił konsultacje społeczne projektu rozkładu jazdy[20]. Połączenia te będą wykonywane przez Polregio jako wydłużenie kursów pociągów dotychczasowej relacji Kraków Główny - Oświęcim w liczbie 9 par dziennie. Powrót pociągów zapowiedziano na 18 marca 2019 r. w liczbie 8 par dziennie, zaznaczając, że zapowiadana 9 para pociągów powróci od najbliższej korekty rozkładu jazdy pociągów.[21]

Stacje i przystanki | edytuj kod

Prędkości maksymalne | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Id-12 (D29) Wykaz linii (pol.). plk-sa.pl, 2020-07-27. [dostęp 2020-09-14].
  2. © Atlas Kolejowy • Linia kolejowa nr 93 (PL) Trzebinia - Zebrzydowice, infra.atlaskolejowy.pl [dostęp 2016-05-22] .
  3. Wykaz Ostrzeżeń Stałych 2015/2016 | Głogowska Szopa, szopa.glogow.pl [dostęp 2016-05-22] .
  4. Wyszukiwarka połączeń kolejowych, rozklad-pkp.pl [dostęp 2016-05-22] .
  5. Pociągi z Oświęcimia do Czechowic-Dziedzic znikną z rozkładu jazdy, Gazetakrakowska.pl [dostęp 2016-05-22] .
  6. Wyszukiwarka połączeń kolejowych, rozklad-pkp.pl [dostęp 2016-05-22] .
  7. The file does not exist, kolej.wdfiles.com [dostęp 2016-05-22] .
  8. l, Apel o przywrócenie połączenia, wiadomosci.czecho.pl, 6 lutego 2016 [dostęp 2016-05-22]  (pol.).
  9. Pociąg przez Brzeszcze. Czy to kolejna Włoszczowa? - Biznes, biznes.onet.pl [dostęp 2017-11-25]  (pol.).
  10. IC Silesia w Brzeszczach. MIB: Mieszkańcy tego chcieli - Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2017-11-25] .
  11. Nowe połączenia Kraków Główny - Czechowice Dziedzice, polregio.pl [dostęp 2017-11-25]  (pol.).
  12. Jest przetarg na remont stacji kolejowej w Libiążu - Aktualności - Czytaj - zamowienia-publiczne.lex.pl, www.zamowienia-publiczne.lex.pl [dostęp 2017-11-25] .
  13. Zakończyła się modernizacja stacji w Libiążu | Kurier Kolejowy, kurier-kolejowy.pl [dostęp 2017-11-25] .
  14. Stacja Libiąż – wygodniej dla podróżnych, sprawniej dla przewozu towarów - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, www.plk-sa.pl [dostęp 2017-11-25]  (pol.).
  15. Małopolskie: Umowy na ponad miliard złotych na modernizacje podpisane. rynek-kolejowy.pl, 2017-10-02. [dostęp 2017-10-23].
  16. https://zamowienia.plk-sa.pl/servlet/HomeServlet?MP_module=main&MP_action=bestOfferDetails&demandIdentity=235070
  17. https://zamowienia.plk-sa.pl/servlet/HomeServlet?MP_module=main&MP_action=noNoticeDownloadFile&iRepository=5122772&noticeIdentity=&demandIdentity=235070
  18. Umowa na inwestycje w Oświęcimiu podpisana, inforail.pl [dostęp 2018-10-11]  (pol.).
  19. Porr zmodernizuje linie kolejową z Oświęcimia do Czechowic-Dziedzic [dostęp 2018-10-11]  (pol.).
  20. Wracają codzienne pociągi z Oświęcimia do Czechowic, Polregio, 8 marca 2019 [dostęp 2019-03-08]  (pol.).
  21. 18 marca wrócą pociągi na trasę Oświęcim - Czechowice-Dziedzice, Polregio, 8 marca 2019 [dostęp 2019-03-08]  (pol.).
  22. Trzebinia (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  23. Chrzanów Śródmieście (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  24. Chrzanów (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  25. Libiąż (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  26. Chełmek Fabryka (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  27. Gorzów Chrzanowski (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  28. Oświęcim (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  29. Brzeszcze (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  30. Brzeszcze Kopalnia (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  31. Brzeszcze Jawiszowice (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  32. Jawiszowice Jaźnik (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  33. Dankowice (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  34. Kaniów (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  35. Czechowice-Dziedzice (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  36. Zabrzeg (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  37. Zabrzeg Czarnolesie (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  38. Chybie (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  39. Drogomyśl (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  40. a b Pruchna (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2012-03-15].
  41. Regulamin 2016/2017 - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, www.plk-sa.pl [dostęp 2017-11-25]  (pol.).
Na podstawie artykułu: "Linia kolejowa nr 93" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy