Lista dzieł Francisca Goi w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Autoportret (1773)Lista dzieł Francisca Goi zawiera dorobek twórczy malarza.
Osobny artykuł: Francisco Goya. Z tym tematem związana jest kategoria: Obrazy Francisca Goi.Francisco José de Goya y Lucientes (ur. 30 marca 1746 w Fuendetodos, zm. 16 kwietnia 1828 w Bordeaux) – hiszpański malarz, grafik i rysownik okresu romantyzmu, nadworny malarz Karola III Burbona, Karola IV Burbona i Ferdynanda VII Burbona, portrecista i malarz scen rodzajowych.
Kariera artystyczna Goi rozciąga się mniej więcej pomiędzy rokiem 1771, kiedy namalował swój pierwszy fresk w Bazylice del Pilar w Saragossie, a 1827, kiedy powstała jedna z jego ostatnich prac Mleczarka z Bordeaux. W ciągu ponad pół wieku jego pracy zawodowej powstało około 700 malowideł, 280 grafik i około tysiąca rysunków.
Goya ewoluował od rokoka, którym przesiąknięte są jego pierwsze freski i projekty gobelinów, aż do stworzenia własnego, niepowtarzalnego stylu, który można podziwiać w jego portretach i scenach rodzajowych. Efektem wyzwolenia się od klasycznych zasad i kulminacją artystycznego geniuszu jest seria czarnych obrazów. Poruszana przez niego tematyka jest bardzo szeroka, zaliczają się do niej: portret, scena rodzajowa (polowania, sceny ludowe, przywary społeczeństwa, przemoc, czarownice i gusła), malarstwo historyczne, religijne i martwa natura.
W odniesieniu do liczby prac i ich jakości szczególnie istotna jest kolekcja zachowana w Muzeum Prado w Madrycie. Artysta jest również szeroko reprezentowany w różnych muzeach świata, zwłaszcza przez swoje portrety. Jego prace można oglądać w National Gallery w Londynie, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Galerii Uffizi, Starej Pinakotece w Monachium i wielu innych.
Spis treści
- 1 Dzieła
- 2 Przypisy
- 3 Bibliografia
Dzieła | edytuj kod
Obrazy olejne | edytuj kod
1763–1779 | edytuj kod
1780–1807 | edytuj kod
Zabawy dziecięce (1782–1785) | edytuj kod
Obrazy dla książąt Osuny (1786–1787) | edytuj kod
Narodowe rozrywki (1793–1794) | edytuj kod
Ojcowie Kościoła (1796–1799) | edytuj kod
Cykl „Czary” dla księżnej Osuny (1797–1798) | edytuj kod
1808–1828 | edytuj kod
Seria w kolekcji markiza de la Romana (1806–1812) | edytuj kod
Martwe natury (1808–1812) | edytuj kod
Fiestas y costumbres (1814–1816) | edytuj kod
Seria czterech obrazów małego formatu, olej na desce.
Autoportrety (1773–1820) | edytuj kod
Obrazy przypisywane Goi | edytuj kod
Kartony (projekty) tapiserii | edytuj kod
I seria (1775) | edytuj kod
II seria (1776–1778) | edytuj kod
III seria (1778–1779) | edytuj kod
IV seria (1779–1780) | edytuj kod
V seria (1786–1787) | edytuj kod
VI seria (1787–1788) | edytuj kod
VII seria (1791–1792) | edytuj kod
Szkice | edytuj kod
Cykl czarne obrazy (1819–1823) | edytuj kod
Akwarele na kości słoniowej (1824–1825) | edytuj kod
Freski | edytuj kod
Al secco | edytuj kod
Ryciny i grafiki | edytuj kod
- Grafiki według serii płócien Velazqueza – 1778, miedzioryty – 19 rycin
- Kaprysy (Los Caprichos) – 1797–1798 (wyd. 1799), akwaforta z akwatintą – 80 rycin, Museo del Grabado de Goya
- Francisco Goya y Lucientes
- Mówią tak i oddają rękę pierwszemu lepszemu
- Oto idzie Baba Jaga
- Stary dzieciak
- Jedno warte drugiego
- Nikt nie zna samego siebie
- I tak jej nie pozna
- I porwali ją
- Tantal [ze zwłokami ukochanej]
- Miłość i śmierć
- Chłopcy od mokrej roboty
- Polowanie na zęby
- Za gorące dania
- Co za poświęcenie!
- A to piękne rady
- Na litość boską: to była jej matka
- Już dobrze naciągnięta
- Dom mu się pali
- Wszyscy muszą upaść
- Już są oskubani
- Jakże ją skubią!
- Biedule!
- Te pytki
- Nie było rady
- Po co zbił dzban
- Nareszcie usiadły
- Kto z nich jest bardziej oddany?
- Cicho, cicho
- I jak tu czytać?
- I po co je chować?
- Modli się o nią
- I na cóż jej była czułość
- U cyrulika-szrlatana
- Zmorzył je sen
- Łupi go ze skóry
- Zła noc
- Czy też uczeń dowie się czegoś więcej?
- Brawo!
- Osioł z dziada pradziada
- Żebym wiedział, na co umrze?
- Ni mniej, ni więcej
- Ty, który nie możesz
- Gdy rozum śpi, budzą się demony
- Cienko przędą
- Teraz się uraczą
- Pokuta
- Ofiara mistrzowi
- Chór szpiclów
- Chochliki
- Szynszyle
- Muskają się
- Co może zdziałać krawiec!
- Złotousty!
- Bezczelny
- Aż do śmierci
- Wzloty i upadki
- Rozwód
- Połknij to, pasie
- Dlaczego nie odchodzą!
- Próby
- Uleciały
- Któż by w to uwierzył!
- Niech wiedzą, jacyśmy dostojni!
- Szczęśliwej drogi
- Dokąd diabli mamę niosą?
- Swój niesie swego
- Zaczekaj, otrzymasz namaszczenie
- Piękna mistrzyni!
- Tchnij
- Zbożne rzemiosło
- O świcie pójdziemy
- Nie umkniesz nam
- Lepiej próżnować
- Nie krzycz, głupia
- Czy nikt nas już nie rozłączy?
- A więc jest Waszmość, jak mówią! Uważać, bo jak nie…
- Jedni jeżdżą na drugich
- Uwaga, już się budzą
- Nikt nas nie widział
- Już najwyższy czas
- Okropności wojny (Los desastres de la guerra) – 1810-23 (wyd. 1863), akwaforta z akwatintą – 82 ryciny, Museo del Grabado de Goya
1. Smutne przeczucie tego, co nastąpi 2. Słusznie czy niesłusznie? 3. To samo 4. Kobiety dodają odwagi 5. I są jak dzikie bestie 6. Dobrze ci tak 7. Co za odwaga! 8. Zawsze się zdarza 9. Nie chcą 10. Tego też nie 11. Za nic na świecie 12. Po co się urodziłeś 13. Gorzko być obecnym 14. Ciężki jest ten krok 15. Nie ma rady 16. Korzystają z okazji 17. Nie zgadzają się 18. Pogrzebać ich i milczeć 19. Już nie ma czasu 20. Opatrzeć ich i dalej 21. Będzie tak samo 22. Jeszcze gorzej 23. Wszędzie to samo 24. Mogą się jeszcze przydać 25. Te także 26. Nie można na to patrzeć 27. Miłosierdzie 28. Motłoch 29. Zasłużył na to 30. Zniszczenia wojenne 31. Twarda sztuka 32. Za co? 33. Czy można zrobić więcej? 34. Z powodu nozyka 35. Nie wiadomo za co 36. Ani to 37. To jest gorsze 38. Barbarzyńcy! 39. Wielki wyczyn! 40. Coś z tego ma 41. Uciekają przez płomienie 42. Wszystko przewrócone do góry nogami 43. To także 44. Widziałem to 45. I to także 46. To jest złe 47. Tak się stało 48. Okrutna litość! 49. Miłosierdzie kobiety 50. Nieszczęsna matka! 51. Dzięki prosu 52. Nie zdążyły 53. Nie było na to rady 54. Daremne błagania 55. Najgorzej jest żebrać 56. Na cmentarz 57. Zdrowi i chorzy 58. Nie ma co krzyczeć 59. Czyż potrzebna filiżanka? 60. Nikt im nie pomoże 61. Oni są z innej gliny 62. Łoża śmierci 63. Żniwo śmierci 64. Ładunek dla cmentarza 65. Co to za wrzawa? 66. Dziwna pobożność! 67. I ta nie mniej 68. Co za szaleństwo! 69. Nic. To się okaże 70. Nie znajdą drogi 71. Przeciwko dobru publicznemu 72. Następstwa 73. Kocia pantomima 74. To jest najgorsze 75. Sztuczki szarlatanów 76. Mięsożerny sęp 77. Bo się zerwie lina 78. Dobrze się broni 79. Prawda umarła 80. Czy zmartwychwstanie?
- Tauromachia lub Sztuka korridy – wyd. 1816, akwaforty – 33 ryciny, Museo del Grabado de Goya
- Sposób, w jaki starożytni Hiszpanie polowali konno na byki
- Inny sposób polowania pieszo
- Maurowie zamieszkali w Hiszpanii, zapominając o przesądach Koranu, przejęli sztukę polowania na byki i dźgają zwierzę lancami
- Zwodzą byka płachtą na arenie
- Dzielny Maur Gazul był pierwszym, który walczył z bykiem według reguł
- Maurowie zwodzą byka płachtami uczynionymi ze swych burnusów
- Pochodzenie sztuki wbijania harpunów, czyli banderilli
- maur porwany na rogi na arenie
- Rycerz hiszpański straciwszy konia, śmiertelnie godzi byka
- Karol V godzi byka lancą na arenie w Valladolid
- Cid Campeador godzi lancą innego byka
- Atakowanie byka lancami, dzidami w kształcie półksiężyca, banderillami i inną bronią
- Hiszpański rycerz atakuje krótką lancą byka na arenie, bez pomocy przybocznych chłopców
- Zręczny młodzieniec de Falces wyprowadza byka w pole swymi unikami
- Sławny Martincho wbija banderillę
- Ten sam Martincho przewraca byka na arenie w Madrycie
- Zapora uczyniona z osłów chroni Maurów przed atakami byka z kulami na nogach
- Odwaga Martincho na arenie w Saragossie
- Inne jego szaleństwa na tej samej arenie
- Zręczność i zuchwałość Juanito Apinani na arenie w Madrycie
- Nieszczęśliwy wypadek na widowni areny w Madrycie i śmierć alkada z Torrejon
- Męska odwaga sławnego Pajuelera na arenie w Saragossie
- Mariano Ceballos, alias Indianin, zabija byka siedząc na koniu
- Tenże Ceballos na arenie w Madrycie, siedząc na byku atakuje krótką lancą drugie zwierzę
- Szczują byka psami
- Pikador spada z konia pod nogi byka
- Sławny Fernando del Toro za pomocą lancy zmusza zwierzę do posłuszeństwa
- Na madryckiej arenie dzielny Rendon atakuje byka piką. Zapłacił za to życiem
- Pepe Illo uskakuje przed bykiem
- Pedro Romero zabija stojącego byka
- Ogniste banderille
- dwie grupy pikadorów powalone jedna na drugiej przez jednego byka
- Nieszczęśliwa śmierć Pepe Illo na arenie w Madrycie
A. Hiszpański rycerz na koniu i w asyście pomocników atakuje byka krótką lancą B. Koń powalony przez byka C. Psy atakują byka D. Toreador, siedząc na ramionach pomocnika, atakuje byka lancą E. Śmierć Pepe Illo F. Śmierć Pepe Illo G. Walka z bykiem z powozu zaprzężonego w muły
- Szaleństwa lub Przysłowia – 1815-24, akwatinty i akwaforty – 22 ryciny, Museo del Grabado de Goya
- Waży więcej niż martwy osioł. Szaleństwo kobiece
- Ze strachu nie trać honoru. Szaleństwo strachu
- Błąkać się w gałęziach. Szaleństwo śmieszne
- Od złych nałogów do cudzołóstwa tylko krok. Głuptasek
- Nie uznaje przyjaciół, którzy okrywają mnie skrzydłami, a jednocześnie kłują dziobem. Szaleństwo latające
- Bóg nas tak stworzył, że nie możemy wyjść z podziwu. Szaleństwo wściekłe
- Zła żona ma zawsze coś do powiedzenia. Szaleństwo małżeńskie
- Nie wiadomo, co kryje się pod tą suknią. Zakutani w worki
- Kocie pazury i ubiór świętoszka. Szaleństwo ogólne
- Niech kto inny ujarzmia kobietę i źrebaka. Koń porywacz
- Szaleństwo nędzy
- Gdyby Marina nie tańczyła, nie złamałaby nogi. Szaleństwo radosne
- Chęć jest matką umiejętności. Sposób na latanie
- Ciesz się karnawałem, bo jutro w proch się obrócisz. Szaleństwo karnawałowe
- Nie polecają się Bogu, ani diabłu. Szaleństwo oczywiste
- Łatwiej goją się rany od noża niż od złego języka. Namowy
- Kto cię nie lubi, nawet w żartach mówi źle o tobie. Lojalność
- Bóg ich stworzył, a oni łączą się w pary. Szaleństwo żałobne
- Byki z Bordeaux – 1825, litografia – 4 ryciny
- Hiszpańskie rozrywki
- Sławny Mariano Ceballos z Ameryki
- Przegrodzona arena
- Rozwścieczony byk albo Ranny pikador
- Inne
- Gaulon – 1825, 27 × 21 cm, litografia, Museo Lázaro Galdiano, Madryt
- Syn Gaulona – 1825, 22 × 18 cm, litografia, British Museum, Londyn
Rysunki | edytuj kod
- Album A (lato 1796, Sanlúcar)
- Album B (1796–1797)
- Album C (1803–1824)
- Album D (1801–1803)
- Album E (1783–1812)
- Album F (1812–1823)
- Album G i H (1824–1828, Bordeaux)
Przypisy | edytuj kod
- ↑ Klára Garaš: Malarstwo w Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie. Warszawa: Wydawnictwo „Arkady”, 1975, s. 259.
- ↑ a b Stefano G. Casu, Elena Franchi, Andrea Franci: Wielcy mistrzowie malarstwa europejskiego. Warszawa: Wydawnictwo „Arkady”, 2005, s. 282. ISBN 83-213-4387-2.
- ↑ Rose Marie Hagen, Rainer Hagen: Francisco Goya. Warszawa: Taschen, 2003, s. 82,83. ISBN 83-89192-40-3.
- ↑ a b Robert Hughes: Goya. Artysta i jego czas. Warszawa: WAB, 2006. ISBN 83-7414-248-0. OCLC 569990350.
- ↑ a b c Luciano di Pietro, Alfredo Pallavisini, Claudia Gianferrari: Geniusze sztuki: Goya. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1987, s. 75. ISBN 83-03-01424-2.
- ↑ Stefano Peccatori, Stefano Zuffi: Klasycy sztuki: Goya. Warszawa: Arkady, 2006, s. 90. ISBN 83-60529-14-0. OCLC 749548628.
Bibliografia | edytuj kod
- Rose Marie Hagen, Rainer Hagen: Francisco Goya. Warszawa: Taschen, 2003. ISBN 83-89192-40-3.
- Francisco Goya. Poznań: Oxford Educational, 2006. ISBN 83-7425-497-1.
- András Székely: Malarstwo hiszpańskie. Warszawa: WAiF, 1974.
- Alfonso E. Pérez Sánchez: Goya. Warszawa: Oficyna Imbir, 2009. ISBN 978-83-60334-71-3.
- Stefano Peccatori, Stefano Zuffi: Klasycy sztuki: Goya. Warszawa: Arkady, 2006. ISBN 83-60529-14-0. OCLC 749548628.
- Luciano di Pietro, Alfredo Pallavisini, Claudia Gianferrari: Geniusze sztuki: Goya. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1987.
- Alessandro Bettagno, Christopher Brown, Francisco Calvo Serraller, Francis Haskell, Alfonso E. Pérez Sánchez: Muzeum Prado. Arcydzieła malarstwa. Warszawa: Arkady, 2011. ISBN 978-83-213-4421-8.
- Monique de Beaucorps, Raoul Ergmann, Francois Trassard, Wielcy mistrzowie malarstwa europejskiego, Warszawa: Arkady, 1998, ISBN 83-213-3976-X.
- Stefano G.S.G. Casu Stefano G.S.G., ElenaE. Franchi ElenaE., AndreaA. Franci AndreaA., Wielcy mistrzowie malarstwa europejskiego, GiorgioG. Bonsati, HannaH. Cieśla (tłum.), Warszawa: Arkady, 2005, ISBN 83-213-4387-2, OCLC 749804060 .
- Ilaria Ciseri, Romantyzm, Warszawa: Arkady, 2009, ISBN 978-83-213-4599-4.
- MatildeM. Battistini MatildeM., LuciaL. Impelluso LuciaL., StefanoS. Zuffi StefanoS., Historia portretu, HannaH. Cieśla (tłum.), Warszawa: Arkady, 2001, ISBN 83-213-4235-3, OCLC 749556721 .
- Wacław Husarski, Francisco Goya, Warszawa: Wyd. Mortkowicza, 1926.
- Małgorzata Kitowska-Łysiak, Goya y Lucientes, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 5, Lublin: Tow. Nauk. KUL, 1989.
- Gerard Legrand, Sztuka romantyzmu, Warszawa: HPS, 2007 (rozdz. Goya, czyli wyjątek), ISBN 978-83-60688-22-9.
- Alejando Montiel Mues, Francisco de Goya y Lucientes, [w:] Historia sztuki świata, t. 6, Warszawa: Muza SA, 2000, ISBN 83-7200-674-1.
- José Ortega yJ.O. Gasset José Ortega yJ.O., Velázquez i Goya, StanisławS. Cichowicz, RajmundR. Kalicki (tłum.), Warszawa: Czytelnik, 1993, ISBN 83-07-02278-9, OCLC 749647422 .
- Maria Poprzęcka, Artysta na przełomie epok – Francisco Goya, [w:] Sztuka świata, t. 8, Warszawa: Arkady, 1994, ISBN 83-213-3716-3.
- StefanoS. Zuffi StefanoS., Francesca CastriaF.C. Marchetti Francesca CastriaF.C., Malarstwo nowoczesne. Od romantyzmu do awangardy XX wieku, AnnaA. Wieczorek-Niebielska (tłum.), Warszawa: Arkady, 1999, ISBN 83-213-4110-1, OCLC 169977855 .
OryginałEdytujHistoria i autorzy
