Lista rekordów prędkości pojazdów szynowych


Lista rekordów prędkości pojazdów szynowych w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Rocket, eksponat im Science Museum, London (48 km/h, 1830) Trójfazowy wagon elektryczny AEG, 210,3 km/h 27 października.1903 Wagon spalinowy Schienenzeppelin (230 km/h, 1931) Siemens ES64U4 1216 050 najszybsza lokomotywa na świecie (357 km/h, 2006) Aktualny rekord prędkości pociągu 574 km/h (2007) OMEG «Kronprinz», 137 km/h. Od 1914 roku najszybszy wagon na torze o rozstawie szyn 60 cm[1].

Spis treści

Problematyka definicji | edytuj kod

Określenie najszybszego pojazdu szynowego na świecie zmienia się zgodnie ze stosowanymi kryteriami.

Po pierwsze, istnieją różne systemy kolejowe, takie jak kolej konwencjonalna, system kolei magnetycznej lub technologia poduszkowców. Ponadto przy pojazdach bezzałogowych osiągnięto bardzo wysokie przyspieszenie i prędkość. Różne parametry techniczne pociągów wpływają na współczynnik prędkości.

Do tej pory nie ma standardowej procedury ani przepisów wykonawczych, które wyznaczają parametry, by określić rekordy świata – w przeciwieństwie do, powiedzmy, dla samochodów osobowych przez FIA lub statku powietrznego przez FAI, UIC nie ustaliła przepisów w tym kierunku. Tak światowe rekordy wymienione tutaj różnić się będą m.in. długością pociągu, ciężarem pociągu, pochylenia trasy lub długości drogi pomiaru. Podobnie, stosowane urządzenia pomiarowe znacznie się różnią. Ponadto pierwsze zapisy nie są w pełni udokumentowane.

Kolej konwencjonalna | edytuj kod

Pierwszy rekord prędkości został ustanowiony przez Rakietę George'a Stephensona w 1830 roku przy 48 km/ godz. W 1890 roku francuski parowóz Crampton osiągnął 144 kilometrów na godzinę.

Granica 200 km/h została przekroczona po raz pierwszy w dniu 7 października 1903 podczas jazdy na kolei wojskowej Mariefelde – Zossen – Jüterbog przez wagon elektryczny AEG i Siemens & Halske, w dniu 27 października 1903 osiągnął 210,3 kilometry na godzinę. Prędkość 200 km/h osiągnęły także parowozy: W dniu 11 maja 1936, ekspresowa lokomotywa 05 002 na trasie Berlin – Hamburg osiągnęła 200,4 kilometrów na godzinę, rekord, który dwa lata później pobił brytyjski LNER A4 4468 z 202,6 kilometrów na godzinę. Jednak już w dniu 21 czerwca 1931 roku Schienenzeppelin Franza Kruckenberga osiągnął 230,2 kilometrów na godzinę, rekord, który był aktualny przez 24 lata.

W dniu 28 marca 1955 francuska lokomotywa CC 7107 osiągnęła 326 kilometrów na godzinę i dzień później BB 9004 osiągnął 331 km/h który był aktualny przez 26 lat. Został pobity przez TGV PSE 16, na trasie Paryż – Lyon osiągnął w dniu 26 lutego 1981 roku 380 km/h[2].

Granica 400 km/h została przekroczona po raz pierwszy w dniu 1 maja 1988 roku, na linii Hanower – Würzburg przez ICE V przy prędkości 406,9 km/h.[3] W dniu 18 maja 1990 roku, francuski TGV ustanowił nowy rekord 515,3 kilometrów na godzinę[4]. Większej prędkości nie udało się osiągnąć ze względu na zdolności trakcyjne[2]. TGV V150 osiągnął w dniu 3 kwietnia 2007 roku prędkość 574,8 km/h. Jest to aktualny rekord.

Pojazdy elektryczne | edytuj kod

Lokomotywy i zespoły trakcyjne | edytuj kod

Zespoły trakcyjne | edytuj kod

Składy zespolone | edytuj kod

Zespoły trakcyjne zmodyfikowane | edytuj kod

Wagon spalinowy | edytuj kod

Turbina gazowa | edytuj kod

Lokomotywy parowe | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Shaw, 1958, s. 47.
  2. a b New world record – 574.8 km/h. In: Today’s railways Europe. Mai 2007, Ausgabe 137, ISSN 1457-9713, s. 6 f.
  3. Jürgen Hörstel, Marcus Niedt: ICE – Neue Züge für neue Strecken. Orell-Füssli-Verlag, Zürich/Wiesbaden 1991, S. 105, ​ISBN 3-280-01994-X​.
  4. TGV fährt Weltrekord Presseinformation auf den Webseiten von Alstom vom 3. April 2007.
  5. Jörg Schurig: Europalok ES64U4 fährt Weltrekord mit 357 km/h. In: Hamburger Blätter der Eisenbahnfreunde Hamburg, Ausgabe 3/2007.
  6. a b c プロトタイプの世界 – Prototype World. Kōtsū Shimbunsha, Japan, grudzień 2005
  7. Chinesischer Zug bricht Geschwindigkeitsrekord.
  8. Helmut Petrovitsch: Das Shinkansen-Hochgeschwindigkeits-Netz in Japan. In: Eisenbahn-Revue International, Heft 7/2002, ISSN 1421-2811, s. 320–330.
  9. Bild der Rekordfahrt.
  10. Bild der Rekordfahrt am 3. April 2007.
  11. Johnny Erling: Chinas Superzug – 1068 Kilometer in drei Stunden Die Welt, 28. Dezember 2009.
  12. Eurailspeed 2002 in Madrid. w: Eisenbahn-Revue International, Heft 12/2002, ISSN 1421-2811, s. 573.
  13. Meldung Talgo-Geschwindigkeitsrekord. w: Eisenbahn-Revue International, Heft 10/2002, ISSN 1421-2811, s. 469.
  14. Vergleichende Auswertung der Dokumentationen der Rekordfahrten von 05 002 und Mallard (englisch).
Na podstawie artykułu: "Lista rekordów prędkości pojazdów szynowych" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy