MAN Lion's Coach


MAN Lion’s Coach w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z MAN Lion's Coach) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

MAN Lion’s Coach – produkowana od 1996 r. rodzina autokarów turystycznych przez MAN SE w Ankarze w Turcji. W 2017 roku miała miejsce premiera trzeciej generacji[1].

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

W 1996 roku MAN zaprezentował nową generację wysokopokładowych autokarów produkowaną przez spółkę MAN AS w Turcji jako tańszą alternatywę dla rodziny Lion’s Star. produkowany był w dwóch odmianach: podstawowej (MAN A13 Lion’s Coach) oraz o bogatszym wyposażeniu (MAN A32 Lion’s Top Coach). Jedyną dostępną długością było standardowe 12 m. Ze względu na relatywnie niską cenę w stosunku do jakości pojazdy te cieszyły się dużą popularnością - wyprodukowano ponad 2300 egzemplarzy[2].

Druga generacja | edytuj kod

W 2002 roku MAN zaprezentował drugą odsłonę rodziny autokarów. Dostępne były dwie nowe długości - 13,26 m oraz 13,8 m (wersje trzyosiowe). Zmieniono design pojazdów - charakterystyczną cechą stał się masywny, wygięty słupek za przednim wejściem. Przednia ściana ewoluowała na przestrzeni lat. Od początkowo gładkiej blachy z napisem „MAN” i wydatnym wcięciem przedniej szyby nad logiem poprzez atrapę nawiązującą do rodziny Lion’s City aż do czarnej maskownicy pod koniec produkcji. Z czasem czarne wcięcie szyby zastąpiono chromowaną listwą z logiem producenta. Autokary były napędzane silnikami MAN D26, od 2014 r. tylko z normą Euro 6. W 2016 roku wyprodukowano egzemplarz 7500.

Oprócz wersji podstawowej produkowano także wersję Supreme odznaczającą się bogatszym wyposażeniem wnętrza, odmienną stylistyką słupka z przodu pojazdu (był on wykańczany metaliczną listwą zachodzącą na klapę schowka pomiędzy drzwiami a przednim nadkolem) oraz płatem zachodzącym na tylne nadkola[3].

Trzecia generacja | edytuj kod

W lipcu 2017 roku w zakładach MAN STAR w Starachowicach odbyła się prapremiera trzeciej generacji rodziny Lion’s Coach, a oficjalna premiera miała miejsce w październiku tego samego roku na targach Busworld w belgijskim Kortrijk. Wprowadzono do oferty czwartą dostępną wersję - autokar dwuosiowy o długości 13,09 m. Design został mocno unowocześniony, krawędziom nadano nowy, bardziej wyrazisty charakter. Niewielkie zmiany zaszły w jednostce napędowej. Szkielet nowego pojazdu spełnia europejskie normy ECE.R66.02[4].

MAN Lion’s Coach C III generacji został wyróżniony tytułem „Coach of the Year” 2020, pokonując takie modele jak Setra S 531 DT, VDL Futura, Volvo 9900 i Iveco Crossway CNG[5][6].

Dane techniczne trzeciej generacji | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Busworld 2017: MAN z premierą Lion`s Coach, infobus.pl [dostęp 2017-11-13]  (pol.).
  2. MAN Lion’s Coach ma 20 lat!, www.infobus.pl [dostęp 2017-11-13]  (pol.).
  3. Omnibusarchiv, MAN Lion’s Coach L Supreme, www.omnibusarchiv.de [dostęp 2017-11-13] .
  4. Prapremiera nowego MAN Lion’s Coach w Starachowicach, infobus.pl [dostęp 2017-11-13]  (pol.).
  5. Coach of the Year 2020: MAN Lion's Coach C, busworld.org [dostęp 2019-10-24]  (ang.).
  6. Tytuł Coach of the Year 2020 idzie do MAN-a!, infobus.pl [dostęp 2019-10-24]  (pol.).
  7. MAN Truck & BusM.T.& B. AG MAN Truck & BusM.T.& B., MAN Lion’s Coach – the trusty backbone of your fleet | MAN Bus Germany [dostęp 2017-11-13] .
Na podstawie artykułu: "MAN Lion's Coach" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy