MDM-1 Fox


MDM-1 Fox w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

MDM-1 Fox – polski, dwumiejscowy, szybowiec akrobacyjny wykonany z laminatu szklano-epoksydowego ze stałym podwoziem.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Szybowiec akrobacyjny MDM-1 Fox, Zakłady Lotnicze Margański&Mysłowski

MDM-1 Fox jest rozwinięciem jednomiejscowego szybowca Swift produkowanego przez firmę Edwarda Margańskiego obecnie Margański & Mysłowski Zakłady Lotnicze. Po sukcesie Swifta (który był chętnie kupowany), jego projektanci przewidzieli rodzące się zapotrzebowanie na dwumiejscowy (do szkolenia) szybowiec akrobacyjny[2]. Prace nad konstrukcją Foxa rozpoczęli w listopadzie 1992 roku Edward Margański, Leszek Dunowski i Jerzy Makula (stąd nazwa MDM)[2], a 7 lipca 1993 r. miał miejsce pierwszy oblot. W 1996 roku opracowano wersję Fox P, która poprzez wymienne końcówki powiększyła rozpiętość do 16 m, poprawiając osiągi szybowca i nadając bardziej uniwersalny charakter. 25 listopada 1997 roku oblot wykonał Jacek Marszałek. W 2001 roku powstała jednomiejscowa wersja Solo Fox z chowanym podwoziem, której oblot wykonał 25 kwietnia 2001 r. Mariusz Stajewski[3][1].

Łącznie zbudowano 53 szybowce Fox w wielu seriach produkcyjnych. Obecnie trwa produkcja 3 sztuk.

Konstrukcja | edytuj kod

Dwumiejscowy średniopłat wykonany z laminatu szklano-epoksydowego[4][1].

Skrzydło dwudzielne, jednodźwigarowe, bez wzniosu, o pokryciu przekładkowym. Wyposażone w lotki typu Frise wyważone masowo, hamulce aerodynamiczne jednopłytowe umieszczone tylko na górnej powierzchni skrzydła. Istnieje możliwość zwiększenia rozpiętości skrzydeł poprzez montaż końcówek.

Kadłub o konstrukcji skorupowej, z kompozytu szklano-epoksydowego z integralnym statecznikiem pionowym. Antena radiowa wlaminowana w statecznik pionowy. Wyposażony w dwa zaczepy, do lotów na holu oraz do startu za wyciągarką. Kabina zakryta, otwierana na prawo. Pedały przestawne, miski siedzeniowe wlaminowane na stałe. Fotel przedni z możliwością regulacji na ziemi. Tablica przyrządów w przedniej kabinie wyposażona w prędkościomierz, busolę, przyspieszeniomierz, komputer pokładowy, wysokościomierz, chyłomierz/zakrętomierz, wariometr. W tylnej kabinie dostępne są przyrządy: prędkościomierz, przyspieszeniomierz, wysokościomierz, wariometr.

Usterzenie w układzie klasycznym, konstrukcja kompozytowa, przekładkowa. Stery wyważone masowo i aerodynamicznie. Napęd steru kierunku linkowy, steru wysokości popychaczowy.

Podwozie jednokołowe z tylnym kółkiem pomocniczym, stałe, oprofilowane. Koło główne wyposażone w hamulec hydrauliczny marki TOST sprężony z hamulcami aerodynamicznymi.

Opcjonalnie wyposażenie dodatkowe:

-winglety zwiększające rozpiętość do 16,15m

-system antykolizyjny FLARM

-pasy Hooker

-uchwyty na świece dymne










MDM-1 FOX z założonymi wymiennymi końcówkami zwiększającymi rozpiętość skrzydeł do 16,15m

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d Piotr Puchalski: MDM- 1 Fox (pol.). [dostęp 2011-03-16].
  2. a b mgr inż. pil. dośw. Jan Gawęcki, mgr inż. pil. dośw. Edward Margański, mgr inż. Andrzej Kardymowicz: Problemy rozwoju Jastrzębia, Kobuza, Swifta i Foxa (pol.). [dostęp 2011-09-19]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-05-18)].Sprawdź autora:1.
  3. Margański & Mysłowski Zakłady Lotnicze: MDM- 1 Fox (pol.). [dostęp 2010-11-05].
  4. Instrukcja użytkowania w locie szybowca MDM-1 "Fox" (pol.). [dostęp 2018-12-19].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Polskie szybowce i motoszybowce po 1945 roku
Na podstawie artykułu: "MDM-1 Fox" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy