MG


MG w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

MG – marka samochodu stworzona w 1924 r. przez brytyjskiego producenta o tej samej nazwie. W kwietniu 2005 r. zaprzestano produkcji samochodów MG po tym, jak jej właściciel, MG Rover ogłosił bankructwo. Na początku 2007 r. nowy właściciel marki, Nanjing Automobile Group wznowił produkcję w Chinach. W tym samym roku koncern Nanjing Automobile został przejęty przez koncern SAIC. Finalny montaż samochodów odbywa się również w dawnej fabryce MG Rover w Longbridge w Birmingham.

Nazwa MG pochodzi od "Morris Garages", dealera samochodów marki Morris w Oksfordzie[1], który zaczął wytwarzać własne wersje pojazdów według projektów Cecila Kimbera, który dołączył do firmy w 1921 r. jako specjalista ds. sprzedaży, a w następnym roku awansował na głównego menadżera. Kimber pozostał na tym stanowisku aż do 1941 r. kiedy to pokłócił się z lordem Nuffieldem w sprawie wojennej produkcji. Kimber zginął w 1945 r. w dziwnym wypadku kolejowym. W 1952 r. wraz z połączeniem firmy z BMC ster przejął długoletni pracownik firmy John Thornley, który poprowadził ją przez najlepsze lata aż do emerytury w 1969 r.

MG jest znane głównie z 2-osobowych kabrioletów o sportowym charakterze, ale firma produkuje również sedany oraz pojazdy o nadwoziu coupe. W ostatnich latach przed ogłoszeniem upadłości marka była wykorzystywana także do produkcji usportowionych wersji siostrzanego Rovera (modele ZR, ZS oraz ZT).

W maju 2007 r. chińskie przedsiębiorstwo Nanjing Automobile Group wznowiło produkcję modelu TF – początkowo na rynek chiński i brytyjski. W kolejnych latach zaprezentowane zostały nowe modele tej marki.

Początkowo dostępny w Europie był wyłącznie stary model MG TF, w roku 2011 do gamy w Wielkiej Brytanii dołączył pierwszy opracowany w Chinach model - MG6 który oferowany był do roku 2016. Od roku 2013 dostępny jest przedstawiciel segmentu B, MG3 a od połowy roku 2016 kompaktowy SUV MG GS. Obecnie modele to kosztują od 8399 Funtów za MG3 i od 14995 Funtów za MG GS. W późniejszej części roku do gamy włączony ma zostać miejski SUV MG ZS, który dostępny jest już w Chinach[2].

Na różnych światowych rynkach oferowane są różne modele marki np. w Chile[3] dostępne są miejski MG3, kompaktowy sedan MG GT i kompaktowy SUV MG, w Australii[4] miejski MG3, kompaktowy SUV MG GS i MG6 Plus reprezentujący klasę średnią.

Sprzedaż samochodów MG w Europie po powrocie marki w 2008 roku pod skrzydłami chińskiego koncernu SAIC[5][6][7].

Zmiany rocznej sprzedaży MG w UE w latach 2009-2017[5].Błąd składni

Spis treści

Modele | edytuj kod

MG typu M (Midget) MGB MG Metro Turbo MG F MG ZS podczas wyścigów samochodów turystycznych BTCC, 2006 MG 6

Przedwojenne[8] | edytuj kod

1945–2005[8] | edytuj kod

  • TC Midget (1945–1949 – 10 001)
  • YA/YB/YT (1947–1953 – 8336)
  • TD Midget (1949–1953 – 29 664)
  • TF (1953–1955 – 9600)
  • ZA/ZB Magnette/Varitone (1953–1958 – 36 600)
  • MGA (1955–1962 – 101 081)
  • Midget (1961–1979 – 224 843)
  • MGB (1962–1980 – 513 276)
  • 1100 (1962–1971 – 116 827)
  • MGC (1967–1969 – 9002)
  • 1300 (1968–1971 – 26 240)
  • Metro (1982–1990 – 142 165)
  • Metro 6R4 (1985–1986 – 205)
  • Maestro (1983–1991 – 47 914)
  • Montego (1984–1991 – 34 476)
  • RV8 (1992–1995 – 1983)
  • F (1995–2002 – 77 212)
  • ZR (2001–2005 – 74 136)
  • ZS (2001–2005 – 25 357)
  • ZT/ZT-T (2001–2005 – 25 279)
  • TF (2002–2005, 2007–2011 – 42 271)
  • XPower SV (2003–2005 – ~50)

Od 2007 | edytuj kod

  • GS[9] (2015-?) (model dostępny na terenie Unii Europejskiej)
  • 3 (2013–)[10] (model dostępny na terenie Unii Europejskiej)
  • 5[9] (2015-?)
  • 6 (2011– ?)[10](model dostępny na terenie Unii Europejskiej)
  • 7 (2007–?)[11]
  • 350[12]
  • 550[12]
  • 750[12]
  • GT[9]
  • TF (2007–2011)[11][13](model dostępny na terenie Unii Europejskiej)
  • ZS (2016-) (model planowany do wprowadzenia na terenie Unii Europejskiej)

Przypisy | edytuj kod

  1. Wielka Księga Samochodów. Michael Bowler, Giuseppe Guzzardi, Enzo Rizzo. Warszawa: Carta Blanca, 2011, s. 260. ISBN 978-83-7705-129-0.
  2. W.E.W.E. Ning W.E.W.E., http://www.carnewschina.com/2017/03/09/mg-zs-suv-launched-on-the-chinese-car-market/, 9 marca 2017 .goły link w tytule
  3. http://www.mgmotors.cl/, 12 marca 2017 .goły link w tytule
  4. https://mgmotor.com.au/, 12 marca 2017 .goły link w tytule
  5. a b http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/saic-mg/, 12 marca 2017 .goły link w tytule
  6. http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/saic-mg/mg-gs/, 12 marca 2017 .goły link w tytule
  7. http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/MG-Rover/MG-TF/, 12 marca 2017 .goły link w tytule
  8. a b MG Model Guide (ang.). The MG Owners' Club. [dostęp 2015-07-17].
  9. a b c SAIC MG (chiń.). [dostęp 2015-07-17].
  10. a b MG Motor UK Ltd (ang.). [dostęp 2015-07-17].
  11. a b Chinese plant rolls out first MG (ang.). BBC News, 2007-03-27. [dostęp 2015-07-16].
  12. a b c MG Motor (ang.). [dostęp 2015-07-17].
  13. Keith Adams: MG6 : Production gets underway at Longbridge today (ang.). AROnline, 2011-04-13. [dostęp 2015-07-16].
Na podstawie artykułu: "MG" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy