Małkinia (stacja kolejowa)


Na mapach: 52°41′41″N 22°02′05″E/52,694722 22,034722

Małkinia (stacja kolejowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Małkiniastacja kolejowa w Małkini Górnej, w województwie mazowieckim, w Polsce.

Stacja posiada rozbudowany układ torowy z wieloma bocznicami i torami dodatkowymi i postojowymi[1].

Według klasyfikacji PKP ma kategorię dworca lokalnego[2].

W roku 2018 stacja obsługiwała ok. 1300 pasażerów na dobę[3].

Do 2017 r. stacja kolejowa posiadała dwa perony w ciągu linii kolejowej nr 6 z trzema krawędziami peronowymi – boczny peron 1 i wyspowy peron 2. Nad torami były zbudowane dwie kładki. Peron 3 (wyspowy) jest położony na uboczu względem dworca w ciągu linii kolejowych 34 i 55. Do 1 kwietnia 1993 roku służył do obsługi pociągów pasażerskich relacji OstrołękaMałkiniaSiedlce[4]. W 2004 r. PKP przekazały samorządowi województwa mazowieckiego odcinek linii nr 55 od Małkini do Sokołowa Podlaskiego, po czym była ona sukcesywnie rozbierana[5]. W jej śladzie na odcinku Małkinia – Kosów Lacki powstała droga wojewódzka nr 627.

Spis treści

Modernizacja | edytuj kod

13 czerwca 2017 PKP PLK podpisały umowę na modernizację odcinka linii kolejowej nr 6 SadowneCzyżew prowadzonej w ramach projektu Rail Baltica wraz z budową lokalnego centrum sterowania w Małkini[6]. W sierpniu 2017 r. zamknięto tor nr 1 (w kierunku Białegostoku) i przystąpiono do rozbiórki peronu 1[7][8]. Jednym z warunków prac było pozostawienie możliwości mijania się pociągów w Małkini, dlatego podczas pierwszej fazy modernizacji czynny był peron 2 i jego obydwie krawędzie. Nowy peron 1 ma już dwie krawędzie i został oddany do użytku 10 marca 2019 r. Wówczas zaczęły się prace przy peronie 2 i przyległych mu torach. Do użytku pasażerów jest budowane przejście podziemne na perony wraz z pochylniami[9]. Oddanie całego modernizowanego odcinka planowane jest na kwiecień 2020[10].

Połączenia | edytuj kod

Na stacji kolejowej zatrzymują się wszystkie pociągi pospieszne spółki PKP Intercity, kategorii IC i TLK, kursujące między Warszawą a Białymstokiem i w relacjach dalszych (m.in. Suwałki, Ełk, Kraków, Wrocław, Gdynia). Jest to również krańcowa stacja pociągów osobowych Kolei Mazowieckich kursujących z Warszawy - maksymalnie kilkanaście par na dobę. Do ich obsługi skierowane są elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57. Na czas utrudnień związanych z modernizacją szlaku niektóre kursy Kolei Mazowieckich na ostatnich przystankach są obsługiwane zastępczą komunikacją autobusową[11].

Do 2009 roku Małkinia była stacją stykową, tj. krańcową dla pociągów osobowych zarówno z Warszawy jak i z Białegostoku. Od 23 lutego 2009 pociągi osobowe jadące z Białegostoku dojeżdżają jedynie do stacji Szepietowo[12]. Był to efekt przerzucenia na samorządy obowiązku finansowania pociągów regionalnych[13], braku porozumienia między marszałkami województw mazowieckiego i podlaskiego oraz decyzji Podlaskiego Zakładu Przewozów Regionalnych o zaprzestaniu obsługi na terenie województwa mazowieckiego[14].

Ponadto w latach 2014–15, podczas I etapu modernizacji linii nr 6 oraz całkowitego zawieszenia ruchu kolejowego na odcinku Tłuszcz – Sadowne Węgrowskie[15], była to krańcowa stacja skróconych pociągów dalekobieżnych Białystok – Małkinia – Białystok, gdzie miały miejsce przesiadki na zastępczą komunikacją autobusową w relacji Warszawa – Małkinia – Warszawa[16].

Peron 1 po modernizacji (2019) LCS Małkinia Nieużywany od 1993 roku peron 3 Perony przed modernizacją (2015)

Przypisy | edytuj kod

  1. Program rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego w województwie mazowieckim, s. 74–75.
  2. Wykaz stacji pasażerskich wraz z ich kategoryzacją oraz określeniem dostępności do obiektu, l.p. 247.
  3. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r.. 2020-01-27. [dostęp 2020-01-30].
  4. Linia Ostrołęka – Siedlce (34/55) (pol.). bazakolejowa.pl. [dostęp 2019-09-30].
  5. Karol Trammer: Wschód bez kolei (pol.). inforail.pl, 2009-05-19. [dostęp 2019-10-07].
  6. Rail Baltica: rusza modernizacja odcinka Sadowne–Czyżew, plk-sa.pl, 13 czerwca 2017 [dostęp 2019-09-30]  (pol.).
  7. Coraz bliżej lepszych połączeń Warszawa–Białystok, plk-sa.pl, 19 września 2017 [dostęp 2019-09-30]  (pol.).
  8. [LK 6/21/57/449] Warszawa - Białystok - Kuźnica Białostocka (BY) (E-75) - Page 291 - SkyscraperCity, www.skyscrapercity.com [dostęp 2019-09-30]  (pol.).
  9. Rail Baltica: Nowy most na Bugu i nowe perony. (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2019-03-07. [dostęp 2019-09-26].
  10. http://www.rail-baltica.pl/files/_processed_/csm_infograf_02.07.2019_5e84cb45e7.jpg
  11. Kursowanie zastępczej komunikacji autobusowej (ZKA) od 9 grudnia 2018 r. (pol.). mazowieckie.com.pl, 2018-12-07. [dostęp 2019-09-30].
  12. Zmiany w kursowaniu pociągów Białystok - Szepietowo (pol.). inforail.pl, 2009-02-17. [dostęp 2019-09-30].
  13. Samorządy województw udziałowcami spółki PKP Przewozy Regionalne (pol.). Ministerstwo Infrastruktury, 2008-12-22. [dostęp 2011-04-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-08-05)].
  14. Karol Trammer: Ziemia niczyja (pol.). inforail.pl, 2009-03-31. [dostęp 2019-09-30].
  15. Jakub Madrjas: Ruszyły odbiory na odcinku Tłuszcz – Łochów (pol.). rynekinfrastruktury.pl, 2015-10-14. [dostęp 2019-09-30].
  16. Pociągi będą kursowały na trasie Białystok - Małkinia (pol.). umczyzew.pl, 2014-09-22. [dostęp 2019-09-30].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Małkinia (stacja kolejowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy