Master of Orion


Master of Orion w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Master of Orion – komputerowa strategiczna gra turowa, należąca do podgatunku 4X, osadzona w świecie science fiction. Została stworzona przez Steve’a Barcię z firmy Simtex, a wydana w roku 1993 przez MicroProse[1]. Gra doczekała się dwóch kontynuacji, Master of Orion II: Battle at Antares i Master of Orion III.

Spis treści

Fabuła | edytuj kod

Akcja gry dzieje się w XXIII wieku, kiedy dziesięć ras żyjących w galaktyce osiągnęło odpowiednio wysoki poziom technologiczny. Dzięki temu rozpoczęły kolonizację kolejnych planet w galaktyce, by zdobywać nowe surowce i miejsce do życia dla swych ludzi. Taka sytuacja może doprowadzić do galaktycznego konfliktu. Jednocześnie, wszystkie rasy znają mit o starożytnej cywilizacji, zamieszkującej świat Orion[1]. Są 2 sposoby na wygranie gry – wyeliminowanie pozostałych ras, albo zostanie wybranym na rządzącego galaktyką przy zebraniu wszystkich ras[2].

Rozgrywka | edytuj kod

Na początku rozgrywki gracz wybiera, którą rasę będzie prowadzić w grze, wybiera także liczbę komputerowych przeciwników (od 1 do 5). Każda z ras ma swoją specjalizację, jak np. szybka produkcja żywności, większy przyrost naturalny czy szybszy rozwój technologiczny, a także zdefiniowane wstępne stosunki z innymi rasami[3][4]. Gra odbywa się w turach, a jedna tura symbolizuje jeden rok w świecie gry[5]. Na grę składa się wiele elementów – budowa floty kosmicznej, kolonizacja i rozwój planet, a także rozwijanie stosunków dyplomatycznych z innymi rasami w kosmosie[6].

Mapa galaktyki | edytuj kod

Główna część rozgrywki przebiega na dwuwymiarowej mapie galaktyki, na której zaznaczone są układy planetarne. Na niej gracz steruje swoimi statkami kosmicznymi, z niej też wchodzi w obraz posiadanych przez siebie planet. W grze wszystkie planety są widoczne od samego początku. Kolonizacja planety wymaga wysłania odpowiednich statków w jej obszar. Planety różnią się pod kątem przydatności do zamieszkania – są one podzielone na kilka typów, np. „jungle”, „barren”, „toxic” czy „tundra”[7].

Ekran planety | edytuj kod

Ekrany planety w samej grze są dość uproszczone, prezentują informacje na temat wielkości populacji planety, jej wzrostu, fabryk i zanieczyszczeń. W późniejszej fazie rozgrywki możliwa jest terraformacja planety[8].

Drzewko technologiczne | edytuj kod

Gra ma 5 ogólnych kategorii rozwoju: Computers, Force Fields, Planetology, Construction, Propulsion, oraz Weapons, każda oferuje inne wynalazki[9], które zapewniają dostęp do zwiększenia produkcji lepszych broni, lepszych modułów statków czy polepszania jakości planet[10].

Flota i walka | edytuj kod

Walka może toczyć się pomiędzy żołnierzami na powierzchni planet, oraz pomiędzy flotami w przestrzeni kosmicznej. Gracz posiada możliwość produkcji własnych statków, dysponując ich niewielką ilością na początku rozgrywki. Do tego istnieje możliwość zaprojektowania własnych okrętów – wymagają one odpowiedniej technologii, jednocześnie gra ogranicza ilość typów okrętów do 6[11].

Dyplomacja | edytuj kod

W grze – poza rozwiązaniami siłowymi – można stosować dyplomację oraz szpiegostwo. Gracz może nawiązywać kontakty handlowe, wymieniać się technologiami, czy też tworzyć sojusze[12].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Master of Orion (PC), Gry-Online [dostęp 2018-08-02] .
  2. http://www.giantbomb.com/master-of-orion/3030-11342/ – sekcja "Goals and Victory Conditions"
  3. Orion Empire, www.angelfire.com [dostęp 2017-11-25]  (ang.).
  4. Master of Orion – 1993, www.nostalgiafreaks.com [dostęp 2017-11-25]  (ang.).
  5. http://www.giantbomb.com/master-of-orion/3030-11342/ – sekcja "Gameplay"
  6. The Wednesday 10: Franchises We Want Resurrected – IGN, uk.ign.com [dostęp 2017-11-25]  (ang.).
  7. http://www.giantbomb.com/master-of-orion/3030-11342/, sekcje "Colonization" i "The Galaxy Map"
  8. http://www.giantbomb.com/master-of-orion/3030-11342/, sekcja "Planetary Production"
  9. http://jonsullivan.com/misc/moo.pdf
  10. http://www.giantbomb.com/master-of-orion/3030-11342/ sekcja "Technology"
  11. http://www.giantbomb.com/master-of-orion/3030-11342/ sekcja "Ship Customization and Interstellar Combat"
  12. http://www.giantbomb.com/master-of-orion/3030-11342/ – sekcja "Diplomacy"
Na podstawie artykułu: "Master of Orion" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy