Max Reger


Max Reger w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Consolation op. 65/4

Max Reger, właśc. Johann Baptist Joseph Maximilian Reger (ur. 19 marca 1873 w Brand, zm. 11 maja 1916 w Lipsku) – niemiecki kompozytor, dyrygent, pianista i organista.

Twórczość | edytuj kod

W dorobku Regera czołową pozycję zajmują dzieła organowe, a także kameralne i symfoniczne. Reger pisał utwory o przepełnionej fakturze, wzorując się na twórczości organowej J.S. Bacha. Używał instrumentów na wzór rejestrów organowych, czyli według stopnia ich siły, co znajduje odwzorowanie w jego muzyce orkiestrowej. Pisał fugi, preludia, wariacje, toccaty, kanony, passacaglie, przygrywki chorałowe.

Najważniejsze dzieła organowe:

  • Fantazje organowe op. 27, 30, 40, 52
  • Fantazja i fuga na temat B-A-C-H op. 46
  • Introdukcja, passacagalia i fuga op. 127
  • Fantazja i fuga symfoniczna op. 57 „Inferno”
  • Introdukcja, wariacje i fuga fis-moll op. 73
  • Fantazja i fuga d-moll op. 135

Najważniejsze dzieła fortepianowe:

  • Wariacje na temat Beethovena op. 86 na dwa fortepiany
  • Wariacje na temat B-A-C-H
  • Wariacje i fuga na temat Telemanna

Kameralna muzyka Regera przeznaczona jest głównie na instrumenty smyczkowe. Jako pierwszy kompozytor od czasów Bacha pisał sonaty solowe na skrzypce, a także na altówkę oraz wiolonczelę.

Dzieła symfoniczne:

  • Wariacje i fuga na temat Mozarta op. 132
  • Wariacje na temat własny
  • Koncert fortepianowy f-moll op. 114
  • Koncert skrzypcowy
  • Cztery poematy na temat obrazów Arnolda Bocklina op. 128

Reger jest także twórcą wielu pieśni, w których nawiązuje do twórczości Brahmsa i Schumanna (w akompaniamencie), a później do Hugo Wolfa (uproszczenie faktury).

Do jego uczniów należał Fritz Heitmann.

Został pochowany na Cmentarzu Leśnym w Monachium.

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (osoba):
Na podstawie artykułu: "Max Reger" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy