Mercedes-Benz CLK


Mercedes-Benz CLK w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Mercedes-Benz CLKsamochód sportowy klasy wyższej produkowany przez niemiecki koncern Mercedes-Benz w latach 1997 - 2009.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Mercedes-Benz CLK I (C208) - tył Mercedes-Benz CLK I Cabriolet (A208)

Mercedes-Benz CLK I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1996 roku.

Wersja coupé otrzymała kod fabryczny C208, kabriolet A208. Pierwszy model klasy CLK i był odpowiednikiem dwudrzwiowej Klasy E (W210) - do czego nawiązuje stylistyka oraz wyposażenie. Zbudowany był jednak na płycie podłogowej mniejszej Klasy C (W202). Ma standardowe dla Mercedesa stonowane i spokojne stylizowanie nadwozie i wnętrza pojazdu, pełne elegancji i wykwintności.

Koncepcja modelu powstawała od 1993 roku i była systematycznie pokazywana na wystawach samochodowych do 1996 roku. Oficjalny model CLK miał swoją premierę w styczniu 1997 roku na Detroit Auto Show. Premiera europejska miała swoje miejsce dwa miesiące później na Geneva Automobile Salon. Zdradzały design nowych modeli drugiej połowy lat 90 – pierwszy raz pokazano nową interpetację przodu samochodu w wykonaniu Mercedesa, czyli cztery eliptyczne reflektory z wyraźnymi „skrzydłami” wzdłuż błotników i smukłą atrapę chłodnicy. Ten charakterystyczny element, którymi były reflektory wprowadzono we wzornictwo klasy E (W210) oraz CLK na szeroką skalę, co spowodowało pozytywne reakcje publiczności na targach w Genewie.

CLK przejęło po pokrewnych modelach linię Sport i Elegance, gdzie Sport natomiast podkreślał dynamikę modelu, a Elegance wyróżniał się chromowanymi listwami wokół szyb i na klamkach oraz 5-ramiennymi obręczami ze stopów lekkich. Każda z wersji posiadała bogate wyposażenie standardowe: ABS z systemem BAS, ASR, czujnik temperatury zewnętrznej, obciągnięta skórą dźwignia zmiany biegów i kierownica, centralny zamek ze zdalnym otwieraniem klapy bagażnika, szyby z filtrem UV i system Assyst adaptacyjnie dostosowywał okres wymiany oleju, wprowadzony równolegle do innych klas Mercedesa. Nowy system ułatwiający wsiadanie na tylny rząd siedzeń, przesuwał fotele automatycznie do przodu. Tylna kanapa w standardzie była składana w układzie 33:66 zwiększając objętość kufra. Konstrukcja została zaprojektowana by zapewnić możliwie największe zabezpieczenia klatki pasażerów w zakresie bezpieczeństwa biernego oraz aktywnego – cztery poduszki powietrzne oraz napinacze pirotechniczne w standardzie.

Nowością okazał się silnik CLK320 o pojemności 3,2-litra i mocy 224 KM, który równolegle został wprowadzony do klasy E.

Model cabrio stał się najlepiej sprzedawanym modelem cabrio w historii Mercedesa, tylko w USA w latach 1999-2003 sprzedano 41520 sztuk, a w pozostałych krajach świata 115000 sztuk aut z niemieckiej fabryki w Bremie.

Wersje wyposażenia | edytuj kod

Model CLK występował w trzech liniach wyposażenia Sport, Elegance i Avantgarde:

Sport – była to standardowa linia wyposażenia w akcencie dekoracyjnym imitującym włóknowęglowe, jednakże możliwości dopasażenia były na równi z Elegance. Elementami charakterystycznymi wersji Sport były: białe tarcze zegarów, emblematy Sport na listwie i dźwigni zmiany biegów, tapicerka jedno- lub dwu-kolorowa Mescalero i elementy dekoracyjne imitujące włóknowęgłowe, bardzo lekkie felgi aluminiowe.

Elegance - ta linia była o 600 € droższa od bazowego modelu i była wyposażona dodatkowo w światła oświetlające podłoże po otwarciu drzwi, 5-ramienne felgi aluminiowe, tapicerka jedno-kolorowa Neptun, elementy dekoracyjne z drewna orzechowego oraz listwy i klamki zewnętrzne wykończone w chromie oraz emblematy "Elegance" na listwach i dźwigni zmiany biegów.

Avantgarde - linia dostępna po liftingu, która zastąpiła standardową wersję Sport. Różniła się elementami dekoracyjnymi, które były teraz wykonane z drewna klonu, niebieskimi szybami z filtrem UV i listwami w kolorze nadwozia.

Facelifting | edytuj kod

W 1999 roku model CLK przeszedł face-lifting, w ramach którego pojawiły się: nowa kierownica z obsługą zegarów (Assyst, komputer pokładowy) i radia (nawigacji); nowe zegary zawierające komputer pokładowy oraz system Assyst; kierunkowskazy w lusterkach zamiast w błotnikach; nowy przedni zderzak, listwy progowe oraz zmieniony styl malowania tylnego zderzaka; nowa linia stylistyczna Avantgarde zamiast Sport; nowe lakiery, wzory tapicerek i wzory obręczy.

W 2000 roku wprowadzono zmiany mechaniczne: nowe silniki M111 EVO spełniające normę Euro 4 i nowe manualne skrzynie biegów, 6-biegowe produkcji Getrag.

CLK-GTR | edytuj kod

Limitowana, cywilna odmiana CLK-GTR. Sprzedano 25 sztuk, wyprodukowano 35 sztuk z silnikiem V12 6,9 l o mocy 612 KM.

 Osobny artykuł: Mercedes-Benz_CLK_GTR.

Dane techniczne | edytuj kod


Druga generacja | edytuj kod

Mercedes-Benz CLK II (C209) - tył Mercedes-Benz CLK II (C209) po liftingu Mercedes-Benz CLK II Cabriolet (A209)

Mercedes-Benz CLK II został zaprezentowany po raz pierwszy w czerwcu 2002 roku.

Samochód oznaczony kodami fabrycznymi C209 dla wersji coupe i A209 dla kabrioletu trafił na rynek w połowie 2002 roku. Samochód, choć pozycjonowany w klasie wyższej, został opracowany ponownie na bazie mniejszego Mercedesa klasy C (model W203). Samochód dostępny był w dwóch wersjach nadwoziowych, coupé oraz kabriolet i wyposażony w silniki benzynowe i diesla cztero-, pięcio-, sześcio- i ośmiocylindrowe.

W 2005 roku CLK przeszło skromną modernizację. Odświeżono wkłady reflektorów i tylnych lamp, a także przemodelowano przednie i tylne zderzaki. Samochód przyozdobiono także większą ilością chromu, a w środku pojawiło się odświeżone koło kierownicy i nowe materiały wykończeniowe.

Dane techniczne | edytuj kod


Przypisy | edytuj kod

  1. 2002 Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor Coupé {C 208} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  2. a b 1998 Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor Cabriolet {A 208} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  3. 1998 Mercedes-Benz CLK 320 Cabriolet {A 208} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  4. 2002 Mercedes-Benz CLK 430 {C 208} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  5. Mercedes-Benz CLK 55 AMG {C 208} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  6. 2002 Mercedes-Benz CLK 200 CGI {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  7. 2002 Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  8. 2006 Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  9. 2002 Mercedes-Benz CLK 240 {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  10. 2005 Mercedes-Benz CLK 280 {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  11. 2002 Mercedes-Benz CLK 320 {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  12. 2005 Mercedes-Benz CLK 350 {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  13. 2002 Mercedes-Benz CLK 500 {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  14. 2006 Mercedes-Benz CLK 500 {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  15. 2002 Mercedes-Benz CLK 55 AMG {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  16. 2006 Mercedes-Benz CLK 63 AMG {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  17. 2004 Mercedes-Benz CLK DTM AMG technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  18. 2005 Mercedes-Benz CLK 220 CDI {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  19. 2002 Mercedes-Benz CLK 270 CDI {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  20. 2005 Mercedes-Benz CLK 320 CDI {C 209} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
Na podstawie artykułu: "Mercedes-Benz CLK" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy