Mercedes-Benz W108


Mercedes-Benz W108 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Mercedes-Benz W108 - wersja europejska Mercedes-Benz W108 - wersja amerykańska

Mercedes-Benz W108 / W109 − generacja luksusowych limuzyn zaprezentowana w 1965 roku. Zastąpiła w ofercie modele serii W111/W112, popularne skrzydlaki (niem. Heckflosse - dosłownie: tylne skrzydło). Opisywany model jest ostatnim najbardziej komfortowym przed stworzeniem Klasy S, rozpoczynającej się od modelu W116.

Nadwozie W108 / W109 zostało zaprojektowane przez Francuza - Paula Bracqa. Ono jest pozbawione popularnych na początku lat 60 XX w. zakończeń bocznych krawędzi bagażnika, przypominających skrzydła. Zrywa tym samym z wzornictwem W111 / W112. Dach także ma odmienną stylistykę - już niezaokrąglony, lecz płaski, optycznie poszerzający samochód. Powierzchnia szyb także jest większa. Poza tym, nadwozie jest nieco niższe (6 cm) i minimalnie szersze (1,5 cm), niż u poprzednika.

Konstrukcja modeli W108 / W109 obfitowała w wiele zaawansowanych rozwiązań tj. pneumatyczne samopoziomujące zawieszenie, hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, elektrycznie otwierane szyby.

Spis treści

Modele | edytuj kod

W108 | edytuj kod

Modele o uboższym wyposażeniu i mniejszym (275 cm) rozstawie osi. Montowano w nich konwencjonalne, sprężynowe zawieszenie. W 1965 zaprezentowano:

  • 250 S - silnik: typ M180, gaźnikowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2496 cm³; czas produkcji: 07.1965 - 03.1969.
  • 250 SE - silnik: typ M129, wtryskowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2496 cm³; czas produkcji: 08.1965 - 01.1968.
  • 300 SEb - silnik: typ M189, wtryskowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2996 cm³; czas produkcji: 08.1965 - 12.1967.

Na przełomie 1967 i 1968 wyżej wymienione modele zostały zastąpione przez:

  • 280 S - silnik: typ M130, gaźnikowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2778 cm³; czas produkcji: 11.1967 - 09.1972.
  • 280 SE - silnik: typ M130, wtryskowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2778 cm³; czas produkcji: 11.1967 - 09.1972.
  • 280 SEL - silnik: typ M130, wtryskowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2778 cm³; czas produkcji: 01.1968 - 04.1971.

Latem 1970 roku, na salonie w Amsterdamie miały premierę:

  • 280 SE 3.5 - silnik: typ M116, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 3499 cm³; czas produkcji: 07.1970 - 09.1972.
  • 280 SEL 3.5 - silnik: typ M116, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 3499 cm³; czas produkcji: 06.1970 - 08.1972.

Rok później do produkcji weszły:

  • 280 SE 4.5 - silnik: typ M117, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 4520 cm³; czas produkcji: 04.1971 - 11.1972.
  • 280 SEL 4.5 - silnik: typ M117, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 4520 cm³; czas produkcji: 05.1971 - 11.1972.

W109 | edytuj kod

Lepiej wyposażona wersja - standardowo m.in. elektrycznie otwierane szyby, wspomaganie kierownicy, deska rozdzielcza wykończona szlachetnym fornirem, zawieszenie pneumatyczne. Większy o 10 cm rozstaw osi - nadwozie wydłużone z myślą o komforcie wożonych pasażerów tylnej kanapy (oznaczenie "L" - niem. lang, czyli - długi). W 1965 do produkcji wdrożono:

  • 300 SEL - silnik: typ M189, wtryskowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2996 cm³; czas produkcji: 09.1965 - 12.1967.

Podobnie jak w W108, na przełomie 1967 i 1968, wprowadzono (nowo skonstruowany) 6-cylindrowy silnik:

  • 300 SEL - silnik: typ M130, wtryskowy, 6-cylindrowy, pojemność: 2778 cm³; czas produkcji: 12.1967 - 01.1971.

Jednocześnie, zaprezentowano szczytowy model z silnikiem zapożyczonym z limuzyny 600 (W100):

  • 300 SEL 6.3 - silnik: typ M100, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 6332 cm³; czas produkcji: 12.1967 - 09.1971.

Jesienią 1969 rozpoczęto produkcję:

  • 300 SEL 3.5 - silnik: typ M116, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 3499 cm³; czas produkcji: 08.1969 - 09.1972.

W połowie 1971, zarówno W109, jak i W108, sprzężono z nowym, 8-cylindrowym motorem:

  • 300 SEL 4.5 - silnik: typ M117, wtryskowy, 8-cylindrowy, pojemność: 4520 cm³; czas produkcji: 05.1971 - 11.1972.

300 SEL 6.3 | edytuj kod

Mercedes-Benz W109 (300 SEL 6.3)

Niedługo po wdrożeniu serii W109 do produkcji (1966), główny inżynier Mercedesa - Erich Waxenberger, zamontował w swoim służbowym, dotychczas 6-cylindrowym 300 SEL silnik szczytowej limuzyny 600 (W100) - 6,3 litrowy V8, M100[potrzebny przypis].

Po około roku wnikliwych testów zdecydowano się wdrożyć do seryjnej produkcji model z 6,3 litrowym V8. Pierwszym po II wojnie światowej o tak dużej pojemności. 300 SEL 6.3 okazał się rynkowym sukcesem - wyprodukowano ponad 6500 sztuk tej limuzyny.

Następcą 300 SEL 6.3 został model Mercedes-Benz W116 450 SEL 6.9, w którym zamontowano rozwiercony do pojemności 6,9 litra, a w konsekwencji mocniejszy silnik M100.

Dane techniczne i osiągi | edytuj kod

W108 | edytuj kod

W109 | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Mercedes-Benz S-Class 108 109 series versions & types (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2012-12-29].
  2. a b 1965 Mercedes-Benz W108 S-Class Limousine (SE) specifications (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2012-12-29].
  3. a b 1968 Mercedes-Benz W108 S-Class Limousine (SE) specifications (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2012-12-29].
  4. 1969 Mercedes-Benz 280 SEL specifications & performance data (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2012-12-29].
  5. 1971 Mercedes-Benz W108 S-Class Limousine (SE) specifications (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2012-12-29].
  6. a b 1972 Mercedes-Benz W108 S-Class Limousine L (SEL) specifications (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2012-12-29].
  7. 1972 Mercedes-Benz 280 SE 4.5 specifications & performance data (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2012-12-29].
  8. 1970 Mercedes-Benz W109 S-Class Limousine L (SEL) specifications (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2012-12-29].
  9. a b 1972 Mercedes-Benz W109 S-Class Limousine L (SEL) specifications (ang.). automobile-catalog.com. [dostęp 2012-12-29].
Na podstawie artykułu: "Mercedes-Benz W108" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy