Mercedes-Benz klasy G


Mercedes-Benz klasy G w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Mercedes-Benz klasy Gsamochód osobowo-terenowy, a następnie SUV klasy wyższej produkowany pod niemiecką marką Mercedes-Benz od 1979 roku. Od 2018 roku produkowana jest trzecia generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Mercedes-Benz klasy G I został zaprezentowany po raz pierwszy w lutym 1979 roku.

Mercedes-Benz klasy G I (W460) - tył Mercedes-Benz klasy G I (W461) - wersja pięciodrzwiowa Mercedes-Benz klasy G I Cabrio (W460) Mercedes-Benz klasy G I Pickup (W460)

Samochód nosił kody fabryczne W460, W461 oraz W462. Prace nad powstaniem klasy G rozpoczęto w 1972 roku. Celem Mercedesa było zbudowanie lekkiego, mocnego i terenowego auta przeznaczonego dla armii z maksymalnym poziomem bezpieczeństwa i komfortu. Koncern Daimler-Benz potrzebował do produkcji auta nowej fabryki. W tym samym roku podjęto rozmowy o współpracy pomiędzy spółką Daimler-Benz a Steyr-Daimler-Puch produkującą pojazd wojskowy z napędem 4x4 lub 6x6 o nazwie Pinzgauer[1], a w 1973 roku podpisano umowę[2]. W 1974 roku zaprezentowano pierwszy prototyp samochodu wykonany z drewna oraz rozpoczęto testowanie pojazdu na wymagających terenach: niemieckich zagłębiach, Saharze oraz Kole Podbiegunowym. W 1975 roku Mohammad Reza Pahlawi, szach Iranu zamówił 20 tysięcy samochodów terenowych dla swojego wojska. Następnie pojazd został zamówiony przez armie szwajcarską (Puch G-Class 230 GE[3]), norweską, argentyńską oraz niemiecką policję i celników[4]. W tym samym roku rozpoczęto budowę fabryki pod produkcję auta w austriackim Grazu, gdzie od 1979 roku pojazd wytwarzany jest ręcznie w prawie niezmienionej formie[2]. Pojazd, który w dużej mierze przeznaczony miał być dla niemieckiej armii wbrew oczekiwaniom został zastąpiony Volkswagenem Iltisem[2]. Jednak z tego powodu nie zaniechano prac nad projektem i w 1979 roku pierwsze 400 egzemplarzy pojazdu trafiło do niemieckiej policjantów i celników. Kolejnymi odbiorcami były między innymi armie norweska, argentyńska oraz szwajcarska[2].

Pierwsza oficjalna premiera wersji produkcyjnej pojazdu miała miejsce w lutym 1979 roku. Zaprezentowano dwie odmiany nadwoziowe (samochód terenowy i kabriolet) w dwóch rozstawach osi (SWB: 2400 mm; LWB: 2850 mm)[2]. W tym samym roku wprowadzono na rynek pierwszą wersję klasy G oznaczoną fabrycznie numerem W460. Rok później wprowadzono do produkcji nieoszkloną wersję furgon popularnie zwaną van. W 1981 roku auto przeszło pierwszą modernizację. Wprowadzono do produkcji nowe silniki wyposażone w mechaniczne wtryski Boscha, a do listy wyposażenia dodatkowego dodano klimatyzację, automatyczną skrzynię biegów[2], większy zbiornik paliwa, kratki osłonne na przednie reflektory oraz wciągarkę i fotele Recaro wraz z elementami wentylacji kabiny, a także aluminiowe obręcze kół. W 1985 roku do listy wyposażenia dodano blokadę mechanizmu różnicowego oraz centralny zamek i obrotomierz. W 1987 roku do wyposażenia standardowego pojazdu dodano wspomaganie kierownicy.

Konstrukcja[2] | edytuj kod

Konstrukcja pojazdu zakładała przede wszystkim dobrą dzielność w terenie. Ramę (skrzyniową) stanowiły poprzecznie wzmacniane profile wraz ze sztywnymi osiami, które gwarantowały dużą sztywność przy zginaniu i skręcaniu. Zastosowano także reduktor skrzyni biegów oraz mechanizmy różnicowe z możliwością ręcznej blokady obu osi.

Koncern Mercedes tworząc G-Klasę udowodnił, że można połączyć komfort podróżowania po drogach ubitych, ze świetnymi zdolnościami terenowymi. Osiągnięcie tego, było możliwe dzięki rezygnacji z tradycyjnych resorów piórowych na rzecz sprężyn śrubowych wraz ze stabilizatorem przedniej osi.

Silniki | edytuj kod

W460 | edytuj kod

  • GE 200 - R4 2.0 109 KM
  • G 230 - R4 2.3 102 KM
  • GE 230 - R4 2.3 125 KM
  • GE 280 - R6 2.8 156 KM
  • GD 240 - R4 2.4 D 72 KM
  • GD 250 - R5 2.5 D 84 KM
  • GD 300 - R5 3.0 D 88 KM

Wersje Worker, Professional, Greenline:

  • G 270 CDI - R5 2.7 CDI 125 KM
  • G 280 CDI - V6 3.0 D 183 KM
  • G 300 CDI - V6 3.0 D 183 KM

W461 | edytuj kod

  • GE 230 - R4 2.3 125 KM
  • GD 290 - R5 2.9 D 95 KM
  • GD 290 TD - R5 2.9 TD 123 KM


Druga generacja | edytuj kod

Mercedes-Benz klasy G II (W463) - tył Mercedes-Benz klasy G II Cabriolet (W463) Mercedes-Benz klasy G II (W463) - tył wersji pięciodrzwiowej Mercedes-Benz klasy G II (W463) po pierwszym liftingu Mercedes-Benz klasy G II (W463) po drugim liftingu Mercedes-Benz klasy G 4X4² Mercedes-Maybach G Landaulet

Mercedes Benz klasy G II został zaprezentowany po raz pierwszy jesienią 1989 roku.

Podczas salonu samochodowego Frankfurt Motor Show w 1989 roku zaprezentowano gruntownie zmodernizowaną Klasę G o kodzie fabrycznym W463, która nie tylko odmieniła się pod kątem technicznym, ale i zmieniła pozycjonowanie. Odtąd był to samochód pełniący rolę SUV-a w stylu retro, a nie roboczy pojazd osobowo terenowy.Zmieniono m.in. zderzaki, grill, przednie reflektory, przeprojektowano deskę rozdzielczą, dodano skórzaną tapicerkę, poduszkę powietrzną, ABS[4]. W 1991 roku wprowadzono do produkcji wersję roboczą oznaczoną numerem W461. Wersja ta jest produkowana do dziś, choć oficjalnie jej produkcja została zakończona w 2002 roku. Nie jest dostępna jednak dla masowych klientów, a jedynie dla klientów rządowych i militarnych. W tym samym roku w celu rozszerzenia gamy klasy G wprowadzono do produkcji bardziej luksusową odmianę nazwaną fabrycznie W463. Auto w przeciwieństwie do modeli W460/W461, które były tylnonapędowe z dołączanym napędem przednim i manualnie blokowanymi dyferencjałami, zostało wyposażone w stały napęd na cztery koła z elektronicznie blokowanymi wszystkimi dyferencjałami (przednim, centralnym i tylnym). Seria W463 odróżnia się od serii W460/W461 m.in. wykończeniem wnętrza, które jest całkowicie zmienione, wykończone skórą i drewnem. Z zewnątrz zmiany były niewielkie[1]. Wraz z wprowadzenie serii W463 zastosowano zmodernizowane jednostki napędowe[2].

W 2000 roku pojazd wprowadzono do oferty na rynku amerykańskim. W 2007 roku Mercedes ogłosił zakończenie produkcji pojazdu na rzecz klasy GLK jednak miłośnicy marki zaprotestowali argumentując, że "Legendy marki nie można zabijać". Produkcję auta przedłużono do minimum 2015 roku[7].

W 2007 roku auto otrzymało nowe tylne lampy wykonane w technologii LED, a także nową kierownicę, zegary, konsolę centralną i panel klimatyzacji[8]. W 2008 roku auto otrzymało nowy silnik benzynowy V8 oraz delikatny lifting przedniego grilla oraz 19-calowych alufelg[9]. W 2011 roku zakończono produkcję wersji trzy drzwiowej[10].

W 2012 roku auto przeszło kolejną modernizację. Dodano m.in. światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, które umieszczono pod głównymi reflektorami oraz zmieniono lusterka zewnętrzne, które wyposażono w kierunkowskazy. We wnętrzu pojazdu zmodernizowano deskę rozdzielczą, przeprojektowano konsolę oraz zastosowano nową kierownicę[11].

W 2013 roku zakończono produkcję krótkiej odmiany klasy G w wersji cabrio. W ofercie pozostała tylko pięciodrzwiowa wersja z długim rozstawem osi[12]. W tym samym roku wprowadzono do produkcji trzyosiową wersję pojazdu G 63 AMG 6x6.

W 2014 roku koncern Mercedes-Benz zapowiedział, że na rok salonowy 2017 klasa G przejdzie duży face lifting, który polegać ma m.in. na dostosowaniu pojazdu do standardów ekologicznych, podniesieniu komfortu podróżowania, redukcji masy pojazdu o 200 kg poprzez wykonanie paneli karoserii w aluminium, zastosowaniu nowego przedniego zawieszenia opartego o trzy lub cztery wahacze oraz elektromechanicznej przekładni układu kierowniczego. Szerokość pojazdu zwiększona ma zostać o 100 mm dzięki czemu kabina ma być obszerniejsza oraz wyposażona w znane elementy z klasy C. Wraz z liftingiem w pojeździe zastosowana ma zostać nowa rodzina 6-cylindrowych rzędowych[13] 3-litrowych jednostek benzynowych oraz wysokoprężnych połączona z 9-biegową automatyczna skrzynią biegów[14]. Nowe elementy stylistyczne zastosowane w pojeździe mają być zaczerpnięte z koncepcyjnego modelu Ener-G-Force[15].

W maju 2015 roku pojazd przeszedł ostatnią w dziejach dotychczasowej konstrukcji z 1979 roku, modernizację. Zmieniono m.in. zderzaki i nadkola, a wolnossący silnik wersji G500 w układzie V8 o pojemności 5.5 l zastąpiono jednostką w tym samym układzie o pojemności 4 l i mocy 422 KM. Silnik 5.5 l pozostał w ofercie wersji AMG jednak moc wzniesiono z 544 do 571 KM. Przy okazji liftingu wersję G65 AMG wzmocniono z 612 do 630 KM, a wersję G350d z 211 do 245 KM[16].

Układ jezdny | edytuj kod

Dzięki zastosowaniu udoskonalonych amortyzatorów, sprężyn oraz dokładnie prowadzonych osi sztywnych, Mercedes Klasy G radzi sobie niemal w każdym terenie. W momencie najechania kołem na duży kamień – inaczej niż w tradycyjnym zawieszeniu niezależnym – podnosi się automatycznie również obudowa osi.

Mercedes Klasy G pokonuje wzniesienia o nachyleniu do 80%, nie traci stabilności na bocznych wzniesieniach do 54%, a jego głębokość brodzenia wynosi do 0,5 metra.

Bezpieczeństwo i stabilność pojazdu zapewnia elektroniczny system stabilizujący jazdę ESP z asystentem układu hamulcowego BAS. Mercedes Klasy G jest jedynym samochodem na świecie, który oferuje zarówno elektroniczny system trakcji 4ETS, jak i trzy 100-procentowe blokady mechanizmu różnicowego.


Wersje specjalne | edytuj kod

  • Grand Edition (2006)
  • G 55 AMG Kompressor (2006)
  • G-Guard[12] (2009) - pojazd spełnia wymogi klasy odporności balistycznej B6 i B7, czyli wytrzymuje ostrzał z karabinku automatycznego np. kałasznikowa
  • G Edition30. (2009) - wersja limitowana powstała z okazji 30. lecia produkcji modelu bazująca na odmianie W463
  • G Edition30.PUR (2009) - wersja limitowana powstała z okazji 30. lecia produkcji modelu bazujący na odmianie W461 G 280 CDI
  • G 55 AMG Kompressor "Edition 79" (2009)
  • G 350 BlueTEC (2010) - pojazd wyposażony w 211-konny silnik wysokoprężny, który wykorzystuje środek AdBlue
  • G BA3 Final Edition (2011) - wersja limitowana przygotowana z okazji zakończenia produkcji odmiany trzy drzwiowej
  • G Edition Select (2011)
  • G 55 AMG Long "Mastermind" Limited (2012)
  • G 63 AMG 6x6[12] (2013) - pojazd z napędem na wszystkie koła 6x6 z pięcioma blokadami dyferencjałów, reduktorem, osiami portalowymi, 5.5 l silnikiem benzynowym AMG V8 biturbo o mocy 544 KM wyposażonym w 7-biegową automatyczną skrzynię biegów z trzema trybami jazdy do wyboru oraz funkcją podwójnego wysprzęglania podczas redukcji potrafiącym rozpędzić pojazd od 0 do 100 km/h w niecałe 8 sekund na twardym podłożu[12]. Samochód powstał na bazie wojskowej wersji przeznaczonej na rynek Australijski. Prześwit pojazdu wynosi 46 cm, kąt natarcia 52', głębokość brodzenia w kałużach 1 m, a cała konstrukcja waży 3775 kg i porusza się na 37-calowych kołach[17]. We wnętrzu pojazdu znajdują się standardowo materiały najwyższej jakości - poza szybami, każdy element pojazdu (łącznie z dywanikami) pokrywa pikowana, stebnowana lub gładka najdelikatniejsza skóra z oferty Designo. Największą różnicą w wyposażeniu w stosunku do popularnych wersji pojazdu są dwa indywidualne fotele przedzielone szeroką konsolą w miejscu gdzie znajduje się kanapa[12].
  • G 550 Night Edition (2013)
  • G Cabrio "Final Edition" (2013) - wersja limitowana wyprodukowana w liczbie 200 egzemplarzy wieńcząca 34-letnią produkcję odmiany z otwartym dachem wyposażona w silnik V8 o pojemności 5.5 l i mocy 388 KM[18]
  • G 35 Edition (2014) - pojazd przygotowany z okazji 35. rocznicy wytwarzania klasy G[19]
  • G 500 4x42 - pojazd posiada duży prześwit, 22-calowe koła z terenowymi oponami oraz wzmocniony silnik o mocy 422 KM[20]

Silniki | edytuj kod

Modele G 320 CDI i G 500 wyposażone są standardowo w automatyczną skrzynię biegów 7G-TRONIC, która zmienia biegi prawie bezstopniowo. Większe przyspieszenie podczas jazdy umożliwia mechanizm pomijania poszczególnych biegów przy ich redukcji, dzięki któremu przełączanie biegów jak podaje producent jest szybsze i oszczędniejsze. W modelu G 55 AMG zastosowano 5-stopniową automatyczną skrzynię biegów z układem przełączania impulsowego.


Trzecia generacja | edytuj kod

Mercedes-Benz klasy G III (W464) - tył

Mercedes-Benz klasy G III został po raz pierwszy aprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Detroit w styczniu 2018 roku[28].

Choć sylwetka i większość akcentów w nadwoziu modelu oznaczonego kodem W463 (jak wcześniej) wygląda niemal identycznie do dotychczasowych modeli z serii Klasy G, to jest to zupełnie nowa konstrukcja - zbudowana od podstaw jako nowy samochód po raz pierwszy od czasu premiery w 1979 roku. Pojazd został wydłużony, a także poszerzony. Zwiększony został prześwit pojazdu, a także kąty natarcia i zejścia oraz głębokość brodzenia. Pojawił się zupełnie nowy kokpit z cyfrowymi wskaźnikami[27].

W ramowej konstrukcji pojazdu oraz mechanicznym napędzie z blokadami dyferencjałów nie dokonano żadnych zmian. Natomiast zawieszenie pojazdu zostało całkowicie przeprojektowane. Zamiast sztywnego mostu wprowadzona została konstrukcja wielowahaczowa. Najbardziej widocznymi zmianami w stosunku do poprzednika jest nowa atrapa chłodnicy oraz zderzaki w których pojawiło się więcej zaokrąglonych kształtów, a także oświetlenie w pełni wykonane w technologii LED. Wnętrze pojazdu zmienione zostało całkowicie[29].

W pojeździe zastosowana została po raz pierwszy możliwość wyboru trybu jazdy: Eco, Sport, Comfort, Individual oraz G-Mode[29].

Dane techniczne


Przypisy | edytuj kod

  1. a b Michał Szukalski: Mercedes G-klasse - historia terenówki dla wojskowego i biznesmena. autocentrum.pl, 2010-10-26. [dostęp 2013-07-31].
  2. a b c d e f g h MotoMan: 30 lat tradycji - Mercedes G-klasa. e-wrak.pl, 2009-02-08. [dostęp 2014-11-03].
  3. Paweł Bulski: Mercedes klasy G zaciągnięty do szwajcarskiej armii. topgear.com.pl, 2013-07-22. [dostęp 2014-11-03].
  4. a b Roman Dębecki: Mercedes klasy G: kwadratowy, niemodny, pożądany. klasyki.auto-swiat.pl, 2014-10-10. [dostęp 2014-10-13].
  5. a b c d e Piotr Migas: Mercedes G 63 AMG 6x6 - Pierwsza jazda - Kilimandżaro. moto.pl, 2014-02-17. [dostęp 2014-11-03].
  6. Tomasz Popławski: Mercedes G 63 AMG 6x6 - Born to be wild. autogaleria.pl, 2013-03-20. [dostęp 2014-11-03].
  7. Jerzy Dyszy: Mercedes G. motofakty.pl, 2012-08-02. [dostęp 2013-07-31].
  8. Filip Otto: DłuGowieczny Mercedes klasy G. autogaleria.pl, 2007-02-22. [dostęp 2014-11-03].
  9. Jakub Krępa: Mercedes G 55 AMG - Forever Young. autogaleria.pl, 2008-06-10. [dostęp 2014-11-03].
  10. Tomasz Popławski: Mercedes Klasy G BA3 Final Edition i Edition Select. autogaleria.pl, 2011-05-10. [dostęp 2014-11-03].
  11. Marek Adamowicz: Mercedes-Benz klasy G po faceliftingu ujawniony podczas prezentacji GLK. autokult.pl, 2012-03-22. [dostęp 2013-07-31].
  12. a b c d e Krzysztof Słomski: Mercedes Klasy G - 35 lat ikony. moto.pl, 2014-03-09. [dostęp 2014-03-10].
  13. Kamil Rogala: Mercedes Klasa G - Mercedes klasy G doczeka się odświeżenia w 2017 roku. autocentrum.pl, 2014-05-05. [dostęp 2014-05-05].
  14. Marcin Łobodziński: Poważny facelifting Gelendy w 2017 roku. autokult.pl, 2014-05-05. [dostęp 2014-05-05].
  15. Radykalnie zmieniona klasa G w 2017 roku. motogazeta.mojeauto.pl, 2014-05-05. [dostęp 2014-05-05].
  16. Marcin Lewandowski: Mercedes Klasa G - Zastrzyk mocy. moto.pl, 2015-05-05. [dostęp 2015-05-05].
  17. Radosław Turek: Mercedes G63 AMG: z napędem 6x6. topgear.com.pl, 2013-03-01. [dostęp 2014-11-03].
  18. Radosław Turek: Bye bye Mercedes G Cabrio. topgear.com.pl, 2013-10-03. [dostęp 2014-11-03].
  19. Wojciech Kaczałek: Rocznicowy Mercedes-Benz Klasy G. autokult.pl, 2014-10-14. [dostęp 2014-10-14].
  20. Mercedes G 500 4x42 - terenówka do kwadratu. magazynauto.interia.pl, 2015-02-19. [dostęp 2015-02-19].
  21. http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=168377 2006 Mercedes-Benz G 320 LW B {G 463} technical specifications] (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 07-02-2011].
  22. 2006 Mercedes-Benz G 500 LWB {G 463} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 07-02-2011].
  23. Mercedes-Benz G 55 AMG - perfekcyjna Pani drogi (i bezdroża) • Gentleman's Choice, 12 listopada 2015 [dostęp 2016-09-22]  (pol.).
  24. 2006 Mercedes-Benz G 270 CDI LWB {G 463} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 07-02-2011].
  25. 2007 Mercedes-Benz G 320 CDI LWB {G 463} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 07-02-2011].
  26. 2006 Mercedes-Benz G 400 CDI LWB {G 463} technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 07-02-2011].
  27. a b Piotr Barycki: Nowe wcielenie legendy. Oto zupełnie nowy Mercedes Klasy G. spidersweb.pl. [dostęp 2018-02-14].
  28. Maciej Kuchno: 2018 Mercedes Klasy G oficjalnie zaprezentowany. autogaleria.pl, 2018-01-15. [dostęp 2018-02-23].
  29. a b Mercedes klasy G - oto nowa generacja. magazynauto.interia.pl, 2018-01-16. [dostęp 2018-02-23].
Na podstawie artykułu: "Mercedes-Benz klasy G" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy