Messerschmitt Me 209


Messerschmitt Me 209 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Messerschmitt Me 209, Me 109R (oznaczenie propagandowe) – niemiecki samolot rekordowy.

Me 209 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Specjalny samolot zaprojektowany do pobicia światowego rekordu szybkości. Rekord uzyskany 26 kwietnia 1939 na egzemplarzu V-1 wynosił 755,138 km/h przez pilota Fritza Wendela. Rejestracja D-INJR.

Propagandowe oznaczenie podane publicznie: Me 109R - miało być dezinformacją, że ten rekord ustanowiono na samolocie znajdującym się na wyposażeniu lotnictwa wojskowego.

Wykorzystując konstrukcję samolotu próbowano przystosować go do roli myśliwca - prototyp V4 - projekt zarzucono.

Zdekompletowany kadłub rekordowego samolotu V-1 znajduje się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.


Me 209 V-5 i V-6 | edytuj kod

Pod tym samym oznaczeniem Me 209 przygotowywano daleką wersję rozwojową Me 209 usuwającą największe mankamenty konstrukcji. Samoloty te nie miały żadnych elementów wspólnych z wcześniejszymi V1-V4. Aby uniknąć pomyłek w literaturze często jest używane oznaczenie Me 209 (II).

Na podstawie artykułu: "Messerschmitt Me 209" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy