Metro w Nowym Jorku


Metro w Nowym Jorku w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Metro w Nowym Jorku (ang. New York City Subway) – system podziemnej kolei miejskiej w Nowym Jorku. Ma najwięcej na świecie stacji – 472[3], a także najwięcej na świecie linii metra – 27[4]. Ich łączna długość to 394 km[5] i 1112 km długości toru. Dziennie przewozi ok. 5,65 mln osób (2016)[6]. Jest czwartą po szanghajskim, pekińskim i londyńskim metrze najdłuższą siecią metra na świecie, czwartą pod względem rocznej liczby przewożonych pasażerów (ok. 1,8 miliarda pasażerów w 2016)[7] oraz drugą najstarszą w USA (starsze jest tylko metro w Bostonie).

Metro nowojorskie jest jednym z trzech na świecie, które całodobowo są dostępne dla pasażerów. Opłaty za przejazd dokonuje się za pomocą karty MetroCard. Współpracująca z metrem nowojorskim sieć Port Authority Trans-Hudson łączy Manhattan z Jersey City, Hoboken, Harrison oraz Newark, składa się ona z 22,2 km torów.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Pierwszą linię metra w Nowym Jorku otwarto 27 października 1904 roku. Nazywała się Ninth Avenue Line i została zamknięta w 1958  (właściciel: IRT - Interborough Rapid Transit Company). Po pewnym czasie pojawił się na rynku konkurent IRT: BRT (Brooklyn Rapid Transit Company później Brooklyn-Manhattan Transit Corporation – BMT), który budował głównie metro na Brooklynie. W 1932 roku powstała pierwsza linia budowana przez miasto, a tym samym powstało jeszcze jedno przedsiębiorstwo zajmujące się metrem w Nowym Jorku: Independent Subway System (IND). W 1953 roku powstał The New York City Transit Authority, który przejął zarząd nad całą komunikacją w mieście, w tym nad metrem. Od tej pory był tylko jeden właściciel metra, dzięki czemu łatwiej jest nim podróżować (np. wcześniej nie można było przechodzić pomiędzy stacjami różnych właścicieli nie wychodząc na powierzchnię). W 1968  nad The New York City Transit Authority przejął zarząd Metropolitan Transportation Authority (MTA) i zarządza metrem do dzisiaj.

Rekordy | edytuj kod

  • 23 września 2014 pobity został rekord – od kiedy prowadzone są dobowe statystyki (1985) – dziennego przewozu pasażerów, który wyniósł ponad 6 mln pasażerów. We wrześniu 2014 z szybkiej kolei miejskiej w Nowym Jorku skorzystało blisko 150 mln ludzi, był to najwyższy wynik od ponad 60 lat[8].

Linie metra w Nowym Jorku | edytuj kod

Schemat nowojorskiego metra w dzień. Schemat nowojorskiego metra w nocy. Schody prowadzące do stacji Broad Street, koło Wall Street. Pociąg na linii 6. Stacja Grand Central. Pociąg roboczy na trasie linii F. Stacja Church Avenue (IND Culver Line).

Połączenia | edytuj kod

  • 60th Street Tunnel Connection (Queens)
  • Chrystie Street Connection (Manhattan)

Tabor | edytuj kod

Według stanu na grudzień 2017 metro nowojorskie dysponuje flotą 6418 wagonów metra[10]

Galeria metra w Nowym Jorku | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. MTA New York City Transit at a Glance (ang.). MTA info. [dostęp 2018-03-04].
  2. a b Introduction to Subway Ridership (ang.). MTA info. [dostęp 2018-03-04].
  3. World Metro Database (ang.). mic-ro.com. [dostęp 2014-10-25].
  4. New York (ang.). mic-ro.com. [dostęp 2014-10-25].
  5. World Metro Database (ang.). mic-ro.com. [dostęp 2014-10-25].
  6. World Metro Database (ang.). mic-ro.com. [dostęp 2014-10-25].
  7. Subway and Bus Ridership (ang.). web.mta.info. [dostęp 2014-10-25].
  8. Subway Ridership Breaks Records (ang.). mta.info, 2014-10-22. [dostęp 2014-10-25].
  9. Podziemna kolej. „Świat Nauki”. nr. 8 (240), s. 50-51, sierpień 2011. Prószyński Media. ISSN 0867-6380
  10. MTA New York City Transit at a Glance (ang.). MTA info. [dostęp 2018-03-04].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (metro):
Na podstawie artykułu: "Metro w Nowym Jorku" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy